Lördagen den 18 november 2017 - klockan 20:24
Sök     Publicerade    Arkiv        Sökhjälp
Tipsa redaktionen
« Föreg. Nästa »


Växjö kommuns majoritet betalar för sämre klimat


Örjan Mossberg 2017-08-29

Insändare publiserad i Smålandsposten 29/8.

280 miljoner för sämre klimat?

Alla miljöpartier borde säga nej!


 

Trafiklösningen vid Fagrabäck kräver ny detaljplan. Tanken är att klämma in denna gigantiska trafiklösning mellan bostadsbebyggelsen och naturreservatet Fylleryd. Hur har det kunnat gå så snett i Växjö kommuns planering?

Det Trafikverket och en majoritet i kommunen vill ha är en trafiklösning som strider mot kommunfullmäktiges beslut på minst tre principiella punkter. Miljöprogrammet, Agenda 2030 och Transportplanen som alla talar om en hållbar utveckling.

Nu kan det bli tvärt om. Snabba biltransporter framför miljö, klimat och ekonomi.

 

Priset är 280 miljoner kronor. Det är mer än 3 500 kronor per invånare. Är verkligen Växjöborna beredda att betala så mycket i extraskatt?

 

Luften drabbas av ökade utsläpp på grund av ökad och snabbare trafik.

 

Miljön drabbas av mycket mer buller. Redan idag är det ett bedövande ljud från Österleden i Fyllerydsskogen. Nu förvärras det med högra volymer och oljudet räcker längre in i reservatet. Dessutom tar nya vägen en värdefull del av naturreservatet.

 

Klimatet försämras. Ny information från Trafikverket ger upplysning om att själva bygget med stora mängder betong och transporterna till och från bygget ger upphov till utsläpp i storleksordningen 7,8 miljoner kg CO2. Vad säger Växjös miljöpartier om detta?

 

Utformningen skapar längre vägar till Fyllrydsskogen. Det blir krångligare för lokaltrafiken som ska igenom tre nya rondeller. Bygget innebär planskilda korsningar, 10 broar och underfarter i betong och tre rondeller för lokaltrafiken. Säkert bra för passerande bilar som ska kunna köra i 100 km/h enligt byggplanerna.

 

Andra städer och orter ser till att landsvägarna dras utanför stadsbebyggelsen. Alvesta, Värnamo, Gislaved, Borås är bra exempel längs väg 27. Växjö borde kräva liknande lösningar av Trafikverket. I gällande Översiktsplan finns ju också Östra länken och Södra länken som båda skulle avlasta Fagrabäcksrondellen.

 

Den enkla och relativt billiga lösningen att göra rondellen tvåfilig har inte ens blivit utredd ordentligt. Med två filer in i rondellen och två filer i rondellen är vi övertygade om att trafiken skulle flyta fint även i Fagrabäcksrondellen.

 

Tisdag 29 augusti beslutar fullmäktige om detaljplanen som möjliggör den gigantiska trafikapparaten vid Fagrabäck. Vänsterpartiet säger bestämt nej till detaljplanen som förstör så mycket för Växjöborna. Vi vägrar använda skattepengar till att förstöra klimatet och miljön. Finns det verkligen inte fler miljöpolitiker i Växjös övriga partier?

 

Örjan Mossberg (V)

ledamot i kommunfullmäktige

 


Kommentera     Tipsa en vän     Skriv ut







Knytt 2017

Knytt 9 # 2017

Knytt 8 # 2017

Knytt 7 # 2017

Knytt 6 # 2017

Knytt 5 # 2017

Knytt # 4 2017

Knytt # 3 2017

Knytt 2 # 2017

Knytt 1 # 2017
Knytt 2016
Knytt 12 # 2016

Knytt 11 # 2016

Knytt 10 # 2016

Knytt 8 # 2016

Knytt 7 # 2016

Knytt 6 # 2016

Knytt 5 # 2016

Knytt 4 # 2016

Knytt 3 # 2016

Knytt 2 # 2016

Knytt 1 # 2016