Måndagen den 11 december 2017 - klockan 18:10

|

Sök     Publicerade    Arkiv        Sökhjälp
« Föreg. Nästa »


Kalendarium

Det finns inga kommande händelser i kalendern.

Mer järnväg! Visionerna saknas!


Lennart Värmby 2012-09-14

Regionförbundet Södra Småland ska bestämma sig för ett program för kollektivtrafiken fram till 2030. Regeringens fyra partiledare tar tåget till Linköping och annonserar många miljarder till investeringar i spårbunden trafik.
Carina Bengtsson, kommunalråd i Ljungby (C) skriver debattartiklar i Smålänningen och i Smålandsposten om att alliansen minsann satsar på kollektivtrafiken.


Lennart Värmby (V), gruppledare i landstinget ger sin syn på vad som behövs. 14Det behövs mer satsaningar på infrastruktur och det behövs en röd-grön majoritet för att det ska bli verklighet.

Här är Värmbys inlägg i Smålänningen i september-12 (och likalydande i Smålandsposten 14/9 2012).

Rätt spår är fler spår!

Regionförbundet södra Småland ska anta ett långsiktigt program för kollektivtrafiken. Det ska innehålla vår regions målsättningar och visioner och ligga till grund för en framtidsinriktad planering med en hållbar miljö. Goda kommunikationer och effektiv resursanvändning är avgörande för den regionala utvecklingen.

Bra att regeringen äntligen vaknat och föreslår satsningar på spårbunden trafik. Carina Bengtsson (C), redovisar 6/9 i Smålänningen några viktiga satsningar för vår region. Bra, men långtifrån tillräckligt.

Ska vår region få en fortsatt utveckling krävs en väl fungerande infrastruktur för just kommunikation. Den lokala och regionala trafiken är beroende av och kopplad till resebehov, som sträcker sig utanför länet. Vår del av Sverige måste ha rimligt goda förbindelser med omvärlden. I det förslag som läggs finns framför allt Stockholm och Malmö-Öresund med.

Förbindelserna med Göteborg och i förlängningen Oslo bör vara minst lika goda. Det gäller också Kalmar-Karlskrona med kopplingen till arbetsmarknad och Linnéuniversitetet. Men den timme det nu tar att kollektivåka till Kalmar från Växjö blir mer än dubbelt så mycket till nästan lika näraliggande Halmstad! Halmstad – Ljungby – Alvesta och därmed spårkontakt för Ljungby med södra stambanan och tvärlinje till västkusten från Växjö är vad som behövs. Snabb spårbunden trafik behövs också med Jönköping.

Det behövs ny järnväg så att både person- och godstrafik kan ledas Karlshamn – Olofström – Älmhult. Markaryd ska ha fungerande förbindelser med Halmstad och Hässleholm. Ett stråk ska hållas öppet för Markaryd – Ljungby – Värnamo och vidare till Jönköping. Elektrifiering av samtliga järnvägsförbindelser måste också till.

Förankringen bland medborgarna är en viktig del. Ska kollektivtrafiken kunna ta en större andel av resandet krävs god service, konkurrenskraft och engagemang från medborgarna. Människor är bundna av sina vanor och ovanor. Resurser måste avsättas för att arbeta för förändrade resvanor. Det är ett långsiktigt arbete, som kräver inte bara tillgång till kollektivtrafik, utan nya värderingar och attityder. En lika viktig del i en utbyggnad av transporter som teknik och ekonomi!

En offensiv planering ger möjlighet att med kollektiva färdmedel erbjuda en region, som är nära sin omvärld. En närhet som grundar sig på hållbar kommunikation med gröna förtecken. Avgörande är att det finns ekonomiska resurser för investeringar i en infrastruktur som bidrar till denna utveckling. För att säkra en god grund för näringsliv och fler människor i arbete måste vi satsa långsiktigt. Medborgarnas väl grundade behov av sjukvård och utbildning är också en del av denna helhet.

En tydlig och samlad planering med klara miljömål är utgångspunkten.  Det behövs en röd-grön majoritet för att genomföra detta!
Lennart Värmby (V)
gruppledare V i landstinget Kronoberg


Kommentera     Tipsa en vän     Skriv ut






Regionblad 2016

Regionblad nr 1
V Södra Småland | info@vsodrasmaland.se