Freinetrörelsen i Sverige - Kooperativet Arbetets Pedagogik
Tisdagen den 18 maj 2021 - klockan 03:21
Förstasidan
Artiklar

« Föreg. Nästa »

Freinetmarkörer?

Freinetmarkörer?


Inger Nordheden 2014-07-13


Mer är en vecka har gått sedan Almedalensveckan slutade och livet börjar så smått återgå till det normala här på Gotland. I år deltog Freinetrörelsen i två evenemang. Jag ska försöka redogöra för båda men vill börja med lite bakgrundsinformation.

Under nästan tio år anordnade Lärarhögskolan i Stockholm en kurs som kallades Pedagogisk Mångfald. Det var ett samarbetsprojekt mellan Freinetrörelsen, Montessorirörelsen, Waldorfrörelsen, Reggio Emiliarörelsen och Science Centerrörelsen. Kursen var på 15 hp där varje pedagogik hade 2,5 hp till sitt förfogande. Kursen var oerhört uppskattad och startade varje termin. Det var roliga och spännande år där vi pedagoger som ansvarade för kursen träffades regelbundet för att ta del av varandras tankar om de markörer som vi menade representerade vår pedagogik. Det var samtal som stod Sokratiska samtal nära! Vi jämförde hur vi såg på barn, elever, läsinlärning, NO-undervisning, bild, rörelse och en massa annat. Jag älskade dessa möten och de samtalen. Jag fick tillfälle att skärpa mina argument vad gäller Freinetpedagogiken och jag fick många influenser från de andra.

När sedan Lärarhögskolan gick upp i Stockholms universitet lades kursen er. En person på en institution (som inte alls hade med lärarutbildning att göra) hade fått för sig att Waldorfpedagogiken inte hörde hemma på universitetet (trots att Waldorflärarstudenter under många år gått på kurserna inom det allmänna utbildningsområdet för att få behörighet även inom grundskolan). Trots gruppens högljudda protester bl a i medierna stängdes Waldorf ute och vi fick lägga ner kursen och vi förlorade kontakten i vår lärargrupp.

För två år sedan bildades Idéburna skolors riksförbund, där Mimers rektor Anneli Vossman Strömberg är medlem i styrelsen förresten. Jag kontaktades för att delta i ett seminarium under förra årets Almedalsvecka och träffade då representanter för Montessori och Waldorf igen. Förra året var inte seminariet särskilt välbesökt men då var det å andra sidan inget valår!

I år var det därför skillnad. På onsdagen anordnade vi tre pedagogiska riktningar en sorts workshop med små utställningar. Vi höll till på Waldorfförskolan Karlavagnen. Jag hade plockat ihop en del elevmaterial och gjort en liten utställning om vad jag ville framhålla inom Freinetpedagogiken. Den blev ganska bra tycker jag.

Montessori hade plockat med sig sitt typiska material bestående av pussel och pärlor  och Waldorf hade färgat ull och små dockor som representerade några av de sagor som pedagogerna brukade berätta för barnen.

När man kommer till en Waldorfskola vet man på en gång att man är på en Waldorfskola. Redan själva huset avslöjar det. De har tydliga Waldorfmarkörer!

När man kommer in i ett Montessoriklassrum vet man på en gång att man är i en Montessoriklass. Materialet avslöjar det. De har tydliga Montessorimarkörer!

Sedan jag blev ordförande i Frenetrörelsen har jag besökt alla Freinetförskolor och skolor. Ibland har jag hittar Freinetmarkörer. Det har då varit skyltar med texten ”Jag föreslår”, ”Jag kritiserar” och ”Jag berömmer”. Det kan ha varit väggtidningar som berättat om klassens liv. Det kan ha varit en stor bok med träpärmar som kallats just ”Klassens Liv”. Det kan ha varit texter som berättat om fadderverksamhet. Det kan ha varit utställningar som skvallrat om skolans pågående tema. Det kan ha varit välkomstinformation som berättat om att här försiggår Freinetpedagogik och det kan ha varit vackra bilder i fina ramar.

På senare år har jag saknat en del av dessa markörer. Jag skulle vilja ha lite tankar från er om huruvida vi har några Freinetmarkörer. Kanske har de ändrats och är andra nu när vi skriver 2014? Är det viktigt att man förstår, när man kommer till en Freinetförskola eller skola, att det här bedrivs Freinetpedagogik? Hur syns det i så fall?

Inger


Skriv ut



Årsmöte digitalt den 17/4 2021, klockan 13.00.

Länk till årsmötet


Raija Törnroos is inviting you to a scheduled Zoom meeting.

Topic: Årsmöte Freinetrörelsen i Sverige
Time: Apr 17, 2021 01:00 PM Stockholm

Join Zoom Meeting
https://gu-se.zoom.us/j/65477854947?pwd=Mi9QN1ZwZzM2bVlhcUNIS21aNzg5UT09

...

Läs mer
Teaparty igen!

Teaparty igen!


Nu har årets traditionella teaparty för treorna på Freinetskolan Kastanjen gått av stapeln!


Lika härliga och allvarliga elever som alltid! Scones och rulltårta som...

Läs mer
Freinetpedagogik - Livslång lust till lärande

Freinetpedagogik - Livslång lust till lärande

Freinetpedagogiken är en inbjudande pedagogik, som bjuder in till en livslång lust att lära. 


FREINETPEDAGOGIKENS GRUND – SKOLLAGEN OCH DEMOKRATIN

Läs mer
Än en gång från kursen i höst

Tillbakablick på utbildningsdagen i Göteborg, höstlovet 2020

Nu när det gått några månader sedan vi hade utbildningsdagen i Freinetpedagogikens grunder vill vi gärna summera tankarna bakom samt dela med oss kommentarer på hur...

Läs mer
Varför är Freinetpedagogik så okänt i engelskspråkiga länder?

Varför är Freinetpedagogik så okänt i engelskspråkiga länder?

I och med Freinetrörelsens kontakter med det engelskspråkiga landet Ghana, som blev invalt i den internationella Freinetrörelsen i höst, har några lärare i USA blivit...

Läs mer
Plötsligt händer det!

Plötsligt händer det. Intresse för Freinetpedagogik i USA. Vill du vara med och dela med dig av dina Freinetkunskaper?

 

John Mensah från Ghana hade kontaktat sin vän Ama Jonsson I Chicago och berättat för henne om att Ghana nu är medlem i FIMEM och att det väl vore på tiden att dra...

Läs mer
Med blicken på Utbildningsdagen i Freinetpedagogikens grunder

Åter på Drakberget i Freinetpedagogikens tecken


”Kan de komma upp själva, så får de klättra i träden”, sade Raija Törnroos.

 

Åter på Drakberget! Det var länge sedan men det kä...

Läs mer
Utbildningsdag i Freinetpedagogikens grunder

Utbildningsdag i Freinetpedagogikens grunder

 

 


Plats: Drakbergsskolan i Västra-Frölunda

Tid: Onsdagen den 28:e oktober, 2020, klockan 9.00—17.00

Är du nyfiken på freinetpedagogik eller just...

Läs mer
Viktigt meddelande till alla medlemmar!

ÅRSMÖTE - NYTT DATUM!
LÖRDAG 5 SEPTEMBER 2020 kl 13:00
Freinetskolan Kastanjen, Norsborg

Nu kommer äntligen årsmötet att äga rum!
Alla medlemmar är välkomna att delta. Om du inte kan komma till Kastanjen finns två möjligheter:
- deltagande online -...

Läs mer
INTERNATIONELLA FREINETRÖRELSEN FIMEM GER INTE UPP!

Årsmöte för FIMEM närmar sig

Här ett utskick till alla Freinetvänner med information och ställningstagande skickad till föreningen av vår medlem Lena Alexandersson. 

Läs mer

Tipsa redaktionen

Sök Sökhjälp
Publicerade
Arkiv

Kalender
Skicka insändare

Digitalt årsmöte 2021 den 17/4 kl. 13.00 - 15.00
Läs vidare i kalendern.

Årsmötet är inställt, det kommer att hållas i början av höstterminen. Nytt datum meddelas senare.


KAP



Besök den nya internationella Freinet-sajten!

No LImit
Tipsa redaktionen
Kaprifol
Ansvarig utgivare:   Raija Törnroos
Webmaster:   David Almlöf
Redaktion:   Agneta, Andrea, Marita, Vera, Inger, Lisa, Raija, Anna, Gabriella, Mia