På Samhällsvetenskapsprogrammet på Westerlundska är treorna i full gång med sina UF-företag. Inom medieinriktningen på Samhällsprogrammet var känslorna blandade när de fick höra att UF företagen skulle vara media inriktade eftersom vissa hade andra tankar och planer.
- Det är såklart lite av en besvikelse. Man vill ju ha lite mer möjligheter och det får man ju när man kan göra vilket slags företag man vill. Men däremot har man lärt sig mycket om media och skapande vilket är intressant eftersom det är det jag är intresserad av. Jag går ju trots allt media och tycker att det är kul att hålla på med sånt, säger Benjamin Granath som går i klassen SA19M på Westerlundska och som är med i företaget MediaSpetsen UF som håller på med att skapa logotyper åt företag, fotar och gör filmer till både företag och privatpersoner.
Eftersom eleverna på Samhällsvetenskapliga programmet med medieinriktning på Westerlundska har behövt anpassa sig till denna regel så har de flesta företag blivit ett företag med någon slags tjänst. Tjänsterna handlar ofta om någon slags marknadsföring, ofta till andra företag. Många håller på med foto och film. Kamerorna har varit vägen till mediaelevernas hjärtan under den större delen av deras tid på gymnasiet och nu när de får använda sina kunskaper i sina företag har det blivit en riktigt bra cocktail.
- På vårt företag fotar vi något och gör sedan affischer av fotografierna. Jag ser väldigt mycket fram emot att tjäna pengar och gå plus i mitt UF-företag. Jag gillar verkligen media och ser fram emot att utvecklas ännu mer under årets gång, säger Filippa Dolk ifrån UF företaget Your Design UF.
När man pratar med företagen är det blandade känslor om beslutet att UF-företagen ska vara företag med medieinriktning med det verkar som att de flesta har accepterat beslutet och till och med är nöjda nu i efterhand när företagen har dragit igång. Eleverna på SA19M berättar att de har kunnat utnyttjat sin kreativitet mycket och på så sätt fått ett bra företag som de ser fram emot att utveckla.