Ämnesbetyget fungerar som en "kunskapstrappa", där eleven får godkänt på varje nivå inom ett ämne och jobbar sig uppåt för att få ett slutgiltigt betyg.
Jag intervjuade Anneli Aresdotter, lärare på Westerlundska gymnasiet, för att få hennes åsikter kring detta.
– Hur känner du över det nya betygssystemet?
Anneli svarade snabbt:
– "Försiktigt tveksam!"
Hon är öppen för förändringen men ändå något skeptisk.
– Jag vill ha en tydlig utvärdering inom tre år och att man inte väntar 13 år och sen säger ”Ajdå.”
Hon lyfter några förslag på hur betygssystemet kan förbättras.
– Vi behöver förändra vårt sätt att tänka kring betyg, både elever och lärare. Vi lärare får jobba på att få eleverna att förstå att det är det sista betyget som väger tyngst. För att minska stress och besvikelse kommer jag att försöka tona ner betygsfokus i exempelvis nivå 1 och 2 i svenska och i stället fokusera på vad eleverna ska kunna för att klara nästa nivå.
Anneli menar att detta kan ge eleverna mer utrymme att utvecklas i sin egen takt utan att känna alltför stor press att prestera perfekt från början.