Varje december köper människor massa julkalendrar till otroligt höga priser. En julkalender har blivit tradition i Sverige då man öppnar en lucka varje dag fram till den 24 december/julafton. Det finns chokladkalender, godiskalendrar, sminkalender med mera. På sociala medier kan man se flera influensers som har samarbeten med olika företag där de visar upp olika julkalendrar för höga priser.
December är här och elever på Westerlundska gymnasiet har fått svara på en enkät om vad de tycker om det dyra priserna på julkalendrar och om det är värt att ha en kalender.
Enligt enkäten var det 20 procent av Westerlundska elever som hade köpt en kalender i år. Vissa har köpt sminkkalendrar medan andra köpt en chokladkalender. Eleverna fick också svara på om det tycker att julkalendrar är dyra och 80 procent av eleverna sa ja. De flesta eleverna tycker att det är rimligast att lägga mellan 100–500 kronor på en julkalender och inte mer, men det beror på vilken typ av julkalender det är och vilket märke svarade de. Många elever skrev att det tycker att en kalender är ett måste eftersom det är en tradition i Sverige.
Efter andra världskriget skapades chokladkalendern 1950 där man får en liten choklad bit varje dag fram till julafton. Cadbury började kommersiellt att tillverka 1971, men 1993 satte de den i kontinuerlig produktion. Sen dess har flera miljoner adventskalendrar sålts.
Stina Eriksson som går tredje året på Westerlundska har en CAIA kalender i år. Hon berättar vad hon tycker om den:
- Jag har inte öppnat alla luckor än så jag vet inte om den är värd 2700 kr men hittills har det vart bra grejer, säger Stina Eriksson.
Hon tycker inte att det är så viktigt att ha en julkalender. Hon säger att hon fick sin kalender av sin mamma och skulle själv aldrig lägga så mycket pengar som CAIA kalendern kostar. Man måste inte ha en kalender men det blir väldigt kul att ha en i väntan på julafton skulle jag säga, uttrycker Eriksson.
- En liten press från sociala medier finns det eftersom det är normaliserat att man ska en julkalender med smink och dyra saker men jag själv känner inte att sociala medier har påverkat mig, lite kanske, säger Stina Eriksson.
Enligt enkäten och Stina Eriksson är julkalendrar väldigt dyra och det finns press från sociala medier att man måste ha en julkalender eftersom det är en tradition i hela Sverige. Eleverna tycker inte det är värt mer än 100–500 kronor att lägga på en kalender.