Torsdagen den 25 april 2024 - klockan 11:23
Netbased paper produced by Freinetskolan Bild & Form, Masthugget, Göteborg, Sweden
Sök Sökhjälp
Publicerade
Arkiv
« Föreg. Nästa »

Mest lästa

Göteborgs-Posten

Dubbelprao


Aron Börjesson Lindgren 2011-10-04

Att praoa på två ställen, hur är det? Jag har på två veckor varit på både Hermods i Mölndal och lågstadieskolan på Asperö.

Inledning
Jag hade hoppats på att praoa på Universeum men fick aldrig något svar. Så då kom jag på sista veckan innan praon att jag skulle vilja praoa hos dem som matar djuren i Slottskogen. Men jag ringde på måndag, tisdag och onsdag men fick aldrig något svar. Mamma föreslog Asperöskolan men det ville jag inte. Hon sa även att det alltid finns något att göra i en livsmedelsaffär men när jag skulle kolla med affären på Asperö så hade de stängt. Därför beslöt jag mig för att pröva igen nästa dag. På fredagen frågade jag om jag fick praoa där men det fick jag inte. Så jag ringde Brännö handel men jag fick ett nej där med. Konsum sa att jag skulle ringa igen på måndag och det gjorde Yngves livs med. Men då är det ju för sent! Så jag bestämde mig för att kanske praoa på Asperö skola i alla fall. Men då var klockan sex och det var fredag så jag så jag fick komma på ett sätt att fråga. På lördagen smsade mamma mig att hon hade fått napp på facebook och frågade om jag ville jobba med att lära ut svenska till språksvaga invandrare. Det lät ju förstås jättetråkigt men jag verkade få gratis skjuts dit av handledaren som var en gammal vän till mamma. På söndagen bestämde vi att jag kanske skulle praoa första veckan med språksvaga så att jag kunde få lite tid att fråga Asperö skolan. Jag var lite tveksam i början men fördelen är att man då kan göra en jämförande text om de två ställena.


Miljöbeskrivning
Så en jämförande text får det bli. Varför inte börja med en miljöbeskrivning?
När jag kom till Hermods första gången var det första jag såg ett stort rum som var helt tyst och stilla. Det var först nästa dag när jag såg samma sak igen som jag kom på att dagen innan (på förmiddagen) sett folk gå hit och dit hela tiden. Det var bara för att vi kom en halvtimme innan alla elever som det var så tyst och stilla så därför passade jag på att göra en miljöbeskrivning.


Jag ser stillhet. Ett rum som jag brukar se i rörelse har blivit ett tyst och tråkigt ställe. Jag hör ingenting förutom ett svagt surrande av en dator. Det känns märkligt tråkigt.


Miljöbeskrivningen på Asperö skolan utspelar sig på en gunga på skolgården den 13:e september.


Det enda jag ser är en gråmörk himmel och en blå järnstång som åker fram och tillbaka. Jag hör rop, prat, skrik och skratt från lekande barn. Mitt balanssinne känner att jag gungar fram och tillbaka och mina nerver känner svagt droppande regn och små vindpustar som kommer då och då och ger gungan lite fart. Jag känner en liten smak av kallt vatten som ibland träffar munnen i väldigt små mängder och den typiska lukten av regn.


Likheter och olikheter
En annan sak med jämförelsen är att se vilka likheter och skillnader det finns. En likhet är att båda mina handledare är lärare men olikt är att eleverna på Hermods är vuxna medan eleverna på Asperöskolan är barn. Ändå jobbade de med nästan samma uppgifter. De språksvaga jobbade i boken "Framåt" med hyfsat lätta svenskuppgifter där det ibland dyker upp frågor som t.ex. vilket land man kommer ifrån eller om man har några barn. Alltså anpassat för vuxna invandrare. Lågstadiebarnen arbetade i boken "Uggleboken" med nästan lika lätta svenskuppgifter fast på ett lite annorlunda sätt. Till exempel att man inte behöver skriva och läsa lika mycket utan t.ex. dra streck mellan bilder på saker som rimmar. Alltså lite anpassat för barn.


Intervju
Jag har även intervjuat mina två handledare om hur det är att jobba som lärare m.m. och jag har ställt exakt samma frågor till båda två så då blir det väldigt lätt att jämföra arbetet. Frågorna jag ställde var: Hur länge har du jobbat här? Hur valde du ditt yrke? Fanns det något som du hellre skulle vila jobba med? Hur hög lön får man här? Vilka arbetstider gäller? Ungefär hur stor är personalen?


Jag visste redan Lovisas svar på fråga 1 (hur länge hon hade jobbat på Asperöskolan) eftersom jag själv också haft henne fast på en annan skola (hon hade jobbat där i 2 år). Så därför ändrade jag frågan till: Hur länge har du jobbat som lärare? Vilket var 29 år. Den ändringen tänkte jag inte på när jag intervjuade Maria (min handledare på Hermods) så då fick jag bara svaret "1 år". Maria ville helst av allt bli lärare så hon har inget annat som hon hellre vill bli. Och Lovisa ville jobba med barn så hon fick också som hon ville. Fast hon skulle också vilja bli keramiker, lika gärna som lågstadielärare. Lönerna var inte så olika de heller, 28,000 kr i månaden på Hermods och 26,300 kr på Asperöskolan. Men det var inte bara lönerna som var högre på Hermods utan det var även längre arbetstider. Båda börjar kl. 8.00 men Maria slutar 17.00 och Lovisa slutar 14.30. Så har vi ju den frågan om personalen också och jag visste ju att det var fler på Hermods än på Asperöskolan men jag visste inte att det skiljde med ca 20 personer. På Asperöskolan fanns bara tre vanliga lärare, en engelskalärare och en som jobbade i köket. Så fanns det ju vaktmästare och rektor också men de jobbar på alla skärgårdens skolor och inte bara Asperöskolan så de gills inte. Hermods hade ingen som jobbade i köket utan alla tog med sig egna lunchlådor.


Arbetsuppgifter
En annan viktig sak att ta upp är ju arbetsuppgifterna som jag hade på mina två praoplatser. På Hermods brukade jag börja med att ge datorer till studenterna i utbyte mot deras legitimation. Sen fick jag hjälpa Marias klass med saker i deras arbetsbok. Och ta tillbaka alla datorer. Det var de sakerna jag fick göra varje dag. Sen fanns det ju lite udda grejer som behövde göras ibland. På Asperöskolan fick jag hjälpa eleverna med deras arbetsuppgifter då och då. Sen har jag också fått vara rastvakt m.m. men varje dag började med en liten samling då en av fröknarna läste högt ur en bok som jag själv har läst som högläsningsläxa i trean. Ett litet problem var att eleverna där inte direkt räknade mig som lärare utan mer som en elev. Till exempel så var det någon som sa "man får inte ha mobil på skolan!" när jag tog fram min mobil för att ta foto till detta repotage.


Speciella dagar
En dag på Hermods så satte Maria upp bilder i korridorerna på olika yrken. Poängen var att eleverna skulle lista ut vilket yrke det var och sedan skriva ner numret på bilden intill rätt ord. Alltså i deras lista på yrken och alla står på svenska. Jag skulle gå runt och hjälpa dem lite men det var många som inte tog alla i ordning så de ropade till mig från alla håll. Dessutom så ville studenter från andra klasser lämna in sina datorer då så receptionisten ropade också om hjälp då.


På Asperöskolan var vi ute på utflykt en dag till Korshamn, Asperös dansbana. Där lekte vi olika lekar till exempel "Karlsson", en lek där alla är två och två förutom en som då ska säga till exempel "huvud mot huvud" och då ska varje par ställa sig med huvudena ihop. Om personen säger "Karlsson!" så ska alla byta partner och då är det den som blir över som säger nästa kommando. På en annan lek vi körde skulle man samla ihop saker enligt en lista i kombination med matematik. Till exempel så kunde det stå "ett jämt antal svampar som är fler än två" eller "en pinne som är dubbelt så lång som en fot" jag var den som kontrollerade att de hade allt på listan.


Slutsats
Asperöskolan är helt ombyggd sedan jag gick där. Inte ens ett spår av förra skolgården fanns kvar. Läraren var en av mina gamla mellanstadielärare som bytt arbetsplats så det ända som väckte minnen var deras högläsningsbok och maten eftersom den gamla kocken fortfarande jobbade kvar.
Som en slutsats av mina två veckors prao kan man säga att fördelen med att vara på två ställen är att man annars lätt tröttnar och att man får pröva på mer saker. Jag kan inte se någon nackdel i det!

Här ser man Asperöskolans samlingsplats. På bilden så får barnen sina diplom för skoljoggen.
Här ser man Asperöskolans samlingsplats. På bilden så får barnen sina diplom för skoljoggen.


Hermods korridorkorsning innan elevernaströmmar in.
Hermods korridorkorsning innan elevernaströmmar in.


Inte ett spår av den gamla skolgården. Till och med kullen som man brukade åka pulka ner från har blivit utjämnad.
Inte ett spår av den gamla skolgården. Till och med kullen som man brukade åka pulka ner från har blivit utjämnad.


Såhär firar de födelsedagar på Asperöskolan. De kastar upp födelsebarnet i luften och sedan fångar det igen.
Såhär firar de födelsedagar på Asperöskolan. De kastar upp födelsebarnet i luften och sedan fångar det igen.


Leken \
Leken "Karlsson" körde vi när vi kommit fram till dansbanan.


Kommentera Tipsa en vn Skriv ut




Kommentarer
1. Shiedadef 2023-11-19


Tyvärr så fanns det inga bilder på förskolans framsida men jag hittade en bild på baksidan...
Tyvärr så fanns det inga bilder på förskolans framsida men jag hittade en bild på baksidan...

Söta, underbara och snälla barn på Asperö förskola


Jag har varit på Asperö förskola i Göterborgs skärgård som byggdes i slutet av 1940 talet. Den ligger vackert till mitt på ön. Förskolan är ganska nybyggd, bara två år gammal ...

Läs mer

Min tid som KappAhls jobbnisse

Efter att de stora dörrarna öppnar till Nordstan, går jag igenom byggnaden, svä...

Läs mer

Praktikant på Cajsa Warg


Tjusig Affär
En frisk vind blåser genom håret när jag går längs...

Läs mer

Bild och form

När jag gick hemifrån var jag lite nervös men förväntansfull över dagen. Jag skulle nämligen praoa på Bild och form-förskolan, det låg tvärs...

Läs mer

Kaffe, café och glada människor

Det har varit en sån där långsam och trög morgon, en sådan som aldrig tar slut. Till slut bestämmer jag mig för att det är bättre att komma för...

Läs mer
En praotid fylld av lampor

Elektrotekniska Byrån

Hela butiken var fylld av lampor, från golv till tak och på många av väggarna också.


Den första dagen.
Prao, Praktisk-arbetsplats orientering, är något som...

Läs mer

Praktikant på Stendahls reklambyrå


Ett av husen på Vasagatan har en flagga där det står Stendahls med stora bokstäver. Här måste det ju vara tänker jag och går in genom den stora porten. Jag...

Läs mer

PRAO

Kaffe på Santo Domingo

Praktik på Freinetdagiset

Dubbelprao

Praktik på restaurang Det Blå huset.

No Limit
Ansvarig utgivare:   David Almlöf
Webmaster:   David Almlöf
Redaktion:   Ågge, Araben, Nirvana, Leo, Jakob, Jakob, Alice, Lucas, Molly, Desmond, Daniel, Melissa , Viktor, Noelle, Anja, Eleazar , Isobel, Marisol , Edwin, Iris, Amanda, John, Vilda, Charlielo, Bruno, Eja, Nelson, Akeelah, Akeelah, Ylva, Casey, Jamie, Elsa, Benton, Delia, Elvira, Melinda, Jordan, Jordan, Henry , Charbel, Chanelle, Chanelle, Elsa, John, Sonja, Ivar, Trulsa, August, Dante, Dante, Dante, Loe, Kim, Valdemar, Teon, Daniel, Juni, Matilda, Bo, My , Thor, Vilma, Anton, Elin, Hugo, Liv, Judit, Saga, Ester, Edit, Ivar, Ivar , Axel, Elsa, Elliot, Tuva , Elmer , Frida, Kira, Olle, Jessica, Olle, Maiken , Valdemar, Kira, Siri, Love, Leenea, Leah, Meya, Vilgot, Simon, Mio, Eira, Nicella, Nicella , Ilias, Edgar, Frank, Lilith, Saga, Elsa, Abdirashid, Jack , Amos, Marit, Astrid, Zeth, Elvin, Aston, Olivia Triana, Sam, Glenda, Glenda, Ebbe, Amir, Amir, André, Aliyah, Atrin, Vega
BoF