Granskning

Varför kostar studentmössorna så mycket som dom gör?


Ida Malmberg 2024-11-17


Studentmössan är en viktig del av den svenska studenttraditionen, och i takt med att studenter födda 2006 nu ska beställa sina mössor är det viktigt att granska hur mössprovningen fungerar och hur priserna för dessa produkter har utvecklats. Enkäter bland elever på Westerlundska gymnasiet visar att alla har beställt sina mössor från ABC-gruppen, vilket ger en överblick på företagets dominans på marknaden.

ABC- gruppen är en av de största studentmössföretagen i Sverige. De representeras även i Danmark. ABC- gruppen grundades med att tre killar ville göra den svenska traditionen med sin skolexamen lite roligare och mycket mer extrem.

I WGY:s enkät fick eleverna som är födda 2006 frågor om priser, varför dom beställde därifrån eller om de beställde från ett annat företag. I princip alla som besvarade enkäten svarade ABC- gruppen.

Tidigare klagomål har riktats mot tidpunkten för mössprovningen, som har genomförts efter skoltid. I en intervju med Emelie som är ansvarig för provningen berättar hon att

- Det berodde på att eleverna valt tider under skoltid, men bristen på scheman och möjlighet att kontakta lärare har lett till missförstånd berättar Emilia.

Flera elever har även uttryckt sig att priserna på studentmössorna är höga. Felicia som är en elev på Westerlundska gymnasiet anser att kostnaden för att få exempelvis sitt namn på mössan kan överstiga 300 kr beroende på val av färg och typsnitt, även små tillval, såsom val av glitter eller typsnitt, som drev upp kostnaden, vilket kändes frustrerande då priserna förändrades under processen. En annan elev förklarar att personliga val, som glitter, medför högre kostnader. Enligt ABC-gruppen är det dock inte en prishöjning som sker, utan snarare att beställningar som görs under mössprovningen ger tillgång till rabatter och erbjudanden som inte är tillgängliga senare.

I en intervju med Emilia, som arbetar för ABC Gruppen, fick vi ett svar på dessa påståenden. Hon förklarade att det inte finns någon avsikt att höja priserna, utan att den högre kostnaden som eleverna upplever beror på rabatter och erbjudanden som är tillgängliga under själva mössprovningen. Under provningarna, som varar i tre dagar, finns det specifika rabattkoder och möjligheter att göra tillval till ett lägre pris. Efter dessa dagar försvinner dessa rabatter, vilket kan göra att det verkar som att priserna höjs. Enligt Emilia är det också möjligt att elever inte alltid ser exakt samma priser beroende på hur deras mössor anpassas.

Trots att ABC Gruppen hävdar att det inte handlar om någon avsiktlig prishöjning, är det tydligt att många elever upplever en viss förvirring kring prissättningen. Detta tyder på att det kan finnas behov av att tydligare kommunicera prissättningen och eventuella rabatter som erbjuds under provningarna.

Trots att Emilia framhåller att det inte är deras avsikt att skapa dessa problem, finns det tydliga signaler om att det finns ett behov av att förbättra planeringen för mössprovningar, så att de är tillgängliga för alla elever.

En aspekt som eleverna verkar uppskatta är kvaliteten på mössorna. ABC Gruppen betonar att deras mössor är handgjorda i Polen och att de erbjuder en mängd anpassningsmöjligheter, vilket gör att varje elev kan få en mössa som känns unik. Dessutom finns garantier som tillexempel en gratis ersättningsmössa om den förloras eller stjäls under studenten, samt att om leveransen inte sker på utsatt datum täcker företaget hela kostnaden för mössorna.

Emilia framhöll också att de erbjuder en lösning för elever som har det ekonomiskt svårt. Genom att samarbeta med kuratorer och rektorer på skolorna kan ABC Gruppen ge en gratis standardmössa till dem som behöver stöd. Detta är en positiv aspekt av företagets arbete och bidrar till att säkerställa att alla elever kan få en mössa, oavsett ekonomiska förutsättningar.

Sammanfattningsvis är ABC Gruppen ett företag som erbjuder både kvalitetsmässor och bra garantier, men det finns tydliga områden som kan förbättras. Kommunikation om priser och rabatter behöver bli mer transparent, särskilt med tanke på de upplevelser elever har av att priserna varierar beroende på när man beställer. Mössprovningarna borde hållas utanför skoltid, och här finns definitivt utrymme för förbättring när det gäller tillgänglighet och planering.


Tipsa en vn Skriv ut





Granskning

Varför kostar studentmössorna så mycket som dom gör?

Studentmössan är en viktig del av den svenska studenttraditionen, och i takt med att studenter födda 2006 nu ska beställa sina mössor är det viktigt att granska hur...

Läs mer
Bild: Free Malaysia Today

Vad tycker elever om valresultatet i USA?

Presidentvalet som var 5 november nu i 2024 är förmodligen ett av de mest populära...

Läs mer


Granskning

Kroppsideal på Westerlundska gymnasiet

Westerlundska gymnasiet i Enköping är inte bara en plats för utbildning, utan...

Läs mer


Granskning

Hur mycket påverkas Westerlundskas elever av sociala medier?

Westerlundskas användning av internet och sociala medier är stor. Nästintill alla...

Läs mer


Granskning

Psykisk ohälsa på WGY

Psykisk ohälsa har blivit ett alltmer aktuellt ämne i skolmiljön, där den...

Läs mer
<span data-teams=\

Granskning

Regionens beslut gör ätstörningspatienter sjukare

Den 30 november i år, avslutar Region Stockholm sitt samarbete med Mandometerklinikerna som...

Läs mer


Från hälsorisk till ny start – vad händer med Westerlundskas gamla byggnad?

Westerlundska Gymnasiets flytt till den nya byggnaden har skapat blandade känslor bland...

Läs mer


Polisens närvaro på WGY - eleverna känner sig tryggare

Polisen har under terminsstarten på Westerlundska gymnasiet närvarat för...

Läs mer


Westerlundskas föredetta studenter

Så gick det för avgångseleverna 2014

Onsdagen den 5 juni äger studenten rum för årets avgångselever på...

Läs mer


Efter uppgifter om våldtäkter och fylla

Oro inför studentkryssning

Det är snart dags för årets studentkryssning - något du aldrig kommer att...

Läs mer
En ny undersökning visar elevers rökvanor. 

Hur ser rökningen ut bland eleverna på Westerlundska Gymnasiet?

Rökning bland ungdomar fortsätter vara ett problem, och en ny studie vid Westerlundska...

Läs mer


Höga priser på studentmössan

ABCgruppen är ett välkänt företag i Sverige som säljer studentmössor...

Läs mer


Så ofta dricker Westerlundskas elever

Att ungdomar dricker alkohol vet du förmodligen redan om då de flesta helgerna...

Läs mer


SNUSNINGEN ÖKAR

Allt fler ungdomar hoppar på tåget att snusa, särskilt kan man se en ökning...

Läs mer


Varför är det så många gymnasieelever som inte klarar matten?

Matematik är ett ämne som många elever har svårt för och som många...

Läs mer
Källa: SvenskarnaochInternet.se ”Spel, sex och dejting” 2017På denna graf kan man tydligt se att män spelar spel oftare än män i lägre åldrar, både dagligen och någon gång ibland. Det vänder däremot ungefär vid 46–55 års åldern, där kvinnor oftare spelar spel än män.

Hur stor skillnad är det mellan kön i spelvärlden?

I dagens samhälle är det inte ovanligt att många har Tv-spel som en hobby på...

Läs mer


Högtiden som äter upp alla pengar

Detta år 2023 har tagit oss med en storm. December är nu här och det märks med...

Läs mer


Behöver CSN höjas?

Varje månad får alla elever på gymnasiet ett studiebidrag på 1250 kr. Det...

Läs mer


Granskning

Hur påverkar AI skolan?

AI närmare bestämt Artificiell Intelligens är en mycket lättillgänglig...

Läs mer


GRANSKNING

Gymkulturen lockar i Enköping 

Under de senaste åren har gymkulturen ökat lavinartat. Bara här i ...

Läs mer
Skicka insändare
Tipsa redaktionen
Skicka bildinsändare
Mest lästa
Kalender

Söndag 17/11
200-dagars
Tisdag 19/11
Internationella mansdagen
Fredag 13/12
Luciadagen
Fredag 20/12
Jullov
Tisdag 24/12
Julafton
Onsdag 25/12
Juldagen
Torsdag 26/12
Annandag jul
Tisdag 31/12
Nyårsafton
Måndag 6/1 2025
150-dagars
Fredag 28/2 2025
100-dagars
Lördag 8/3 2025
Internationella kvinnodagen
Lördag 22/3 2025
Earth hour
Onsdag 23/4 2025
Världsbokdagen
Söndag 25/5 2025
Mors dag
Torsdag 5/6 2025
Studenten!
WGYnytt
Ansvarig utgivare:   Charlotta Hemlin
Webmaster:   Charlotta Hemlin
Redaktion:   Ella , Gustav , Emmy, Neo, Fanny, Nicodemus, Shona, Victor, Rebecca, Axel, Linn , Stina, Mustafa, Maja , Emil, Noah, Felicia, Paula , Klara , Pim , Malte, Malte, Isak , Linnea, Ella, Ella, Vilja, Tyra, Alice, Neo , Tilde, Evelina, Sophie, Ellen, Matilda, Matilda, Albin , Linn, Matilda, Emma, Hampus, Elise, Vera, Chris, Chris, Elton