Man blir så trött
Av Trött förälder 2006-12-05


Kommentera artikeln

Rubrik


Text


Signatur


E-post


För att skydda tidningen mot skräpinlägg, måste du sätta ett kryss i rutan nedan.





Totalt 20 kommentarer « Visa hela artikeln
20. Äntligen!
Av Anonym 2007-09-03 14:04

Äntligen någon som fattar hur dumma i huvudet elever är!
19. Stoppa mobbingen!
Av E. Brolin 2007-01-10 20:31

Mobbing har alltid funnits och kommer alltid att finnas. Okej att vissa utsatta inte vågar säga till, men om man inte gör något så kommer mobbingen aldrig att försvinna. Det finns inte någon på denna skolan som kan påstå att dom aldrig har sett/hört mobbing eller elever som mår så dåligt att dom inte vågar gå till skolan. Ni elever som ser mobbingen ska veta att ni utför lika stort brott som mobbaren själv genom att inte försöka ingripa. Man kan inte begära att lärare ska märka allt, dom ser inte mobbing på samma sett som vi elever. Men en sak kan man begära av lärarna - ni ska ta till er det ni får reda på, även om det bara är rykten(rykten kan vara mer än falska). Medan ni går och undrar om det ni hört/sett är sant så kanske det finns en/flera elever som lider av mobbingen något j*vligt. Gå och prata med den eleven, vad har ni att förlora? INGET, men ni kan rädda många ledsna hjärtan. Att finnas här för eleverna och se eleverna mer än på lektionerna ingår i ert arbete. En lärare som bara går förbi i t.ex korridoren och är helt tyst som om man aldrig hade träffat människan innan, det är dåligt av lärarna. Lärarna säger att vi elever ska visa respekt för dom. Då måste ju lärarna ta lite hänsyn till att vi fortfarande är barn och behöver bli sedda. En sån grej är självklar i samhället så varför skulle den inte vara det i skolan?
Det kan vara jobbigt att gå till kuratorn och berätta att man är mobbad, men lärare/klf känner man bättre. Ta chansen och prata nu, självförtroendet ökar. Det kan vara bra sen när man blir vuxen för där har man ingen som kan stoppa det.
Lärare får inte lön för bara lektionerna, utan det är till stor del det här ni får lön för.
18. FEL
Av Guldlock 2006-12-20 08:17

Skolan är väl inte underbar men vad skulle alla ungdomar göra annars om man inte gick i skolan då? Sitta hemma och slappa för att man inte vill gå dit. Det är jobbigt att gå i skolan när man hela tiden måste ta in ny infomation. Men det är också nödvändigt. Jag tror inte det är många eller ialla fall bara ett fåtal elever som är rädda för att gå på rast Att man känner sig ensam är nog vanligare. Jag tycker skolan försöker göra något åt det, men det är nog inte alltid så lätt.
Jag blir ganska arg när det står att man inte skulle kunna låta ett gäng tonåringar vara själva i 5 min. Det har hänt väldigt ofta att lärarna har gått iväg och det värsta som hänt är att det har blivit pratigare än när läraren var där. Om man aldrig skulle låta eleverna vara själva ett tag, hur ska vi då kunna ta eget ansvar? Det är precis som hemma. Tex första gången du låter dina barn gå över vägen själva, hur ska de annars lära sig om du inte låter dem gå över? Eller om du måste låta dem vara hemma själva för att du ska iväg över helgen. De lär sig ju aldrig om de inte får testa. Att man inte skulle kunna lämna tonåringar i 5 min. Då går det åt fel håll...
17. Mina komentarer:
Av Ninni 8B 2006-12-20 08:15

Jag tycker att det är bra att det finns fritidsgård här. Då har eleverna något att göra. Vissa kanske mobbar bara för att de inte har något att göra. Jag har sett att elever känner sig ensamma på rasterna. För att förändra det tycker jag att alla ska ta ansvar och försöka få med de här personerna. Men jag tror ínte att det är eleven som mobbas fel, utan det är föräldrarna som måste uppfostra sina barn bättre än vad de gör idag. Förr var det bättre. Jag förstår att du har gort mycket för dina barn, men du måste få med de andra föräldrarna. Alla måste hjälpas åt i samhället mer. Man ska kunna lämna tonåringar ensamma fem minuter utan att det sker förstörelse. Femåringar förstår jag att de inte klarar sig ensamma, men tonåringar är överdrivet.
16. Kommentarer till kommentarerna och till artiklen
Av Lynx 2006-12-11 17:46

Jag tror inte att alla tonåringar river stället om man lämnar dom ensamma i 5min, men "en viss förstörelse" kan man nog räkna med.
(Det beror förstås på vilka tonåringar det handlar om, alla är inte så förstörelsebenägna).
5 minuter är kanske lite att ta i, i iallafall 7 skulle nog min klass klara sig....
I vårt klassrum hade vi satt upp julpynt.
Redan nästa dag så saknades mycket och jag tror inte resten kommer få sitta kvar så länge.

Många skriver att 5:åringar inte förstår lika mycket som tonåringar. Kanske sant, men faktumet kvarstår att man i tonåren befinner sig i en trotsålder, då det är helt naturligt att vilja bryta sig fri, strunta i regler och "försöka vara cool".
(Jag säger inte att det alltid är ok, jag säger att det är naturligt)

Ni som skriver att ni aldrig har sett någon mobbing...
Vilken dimension lever ni i egentligen???
Jag blev mobbad på lågstadiet så jag har ganska lätt att se mobbing, men hur svårt kan det egentligen va?
Jag vet inte hur det är med er andra men jag tycker något är fruktansvärt fel när en elev kan säga:
Håll käften annars dödar jag dig! gång på gång till en annan elev och läraren märker inte ett skit!

Om skolan ska kunna bli en bra miljö så har den VÄLDIGT mycket att jobba på.....




15. Man blir så trött
Av Anonym 2006-12-06 15:16

Alla är rädda om någon ska mobba någon eller slå någon. Det är nog fler nu som inte vill gå till skolan än vad det var förr. Dom som blir mobbade vill nog bara jobba hela tiden och inte har några raster. Jag håller med att mobbing händer på rasterna. För att förhindra mobbing tror jag att de ska vara någon vuxen som är ute eller inne och kollar så det inte händer något och att rasterna ska vara kortare. Barnen som är 5 år förstår inte lika mycket som tonåringar. Man kan inte lämna en 5 åring hemma själv. Tonåringar vill vara coola och tycker det är tufft att förstöra något eller mobba någon. Det händer ofta när dom är med någon eller när inte någon lärare ser det. Det hjälper inte att EN förälder säger till. Det måste vara fler som reagerar.
14. Skolan
Av Mrs. RF 8B 2006-12-06 15:01

Visst kan jag hålla med om att skolan inte alltid är en bra plats att växa upp i men man kan inte skylla allt på lärarna. De kan inte uppfostra alla eleverna, det måste föräldrarna göra. Om dina barn inte vill gå till skolan måste ni ju ta upp problemet hemma och sen kanske prata med rektorn och en kurator. Åt skolproblemet finns nog inte mycket att göra förutom att klaga till rektorn. Den mesta av mobbningen utspelar sig nog på rasterna men också på lektionerna utan att lärarna märker det. Och ditt utalande om tonåringar att det knappt inte finns några förståndiga tonåringar skrämmer mig.
13. VAD SKULLE ALLA FÖRÄLDRAR OCH LÄRARE GÖRA UTAN OSS, ELEVERNA? SVAR: INGENTING.
Av BLOMMOR I TRÄDGÅRDEN 2006-12-06 14:58

Eftersom att jag går i Sveriges bästa skola borde jag väl vara nöjd. Men jag är inte det! Hoppas ni förstår hur svårt det är att gå i skolan idag. Fattar ni vilken press varje elev känner när dom kommer till skolan, både den som är populär och den som är mobbad. De populära personerna känner press genom tänkandet. Dom undrar egentligen vad alla andra tycker om dom och hur jobbigt det är att vara någon annan varje dag. De mobbade är mer utsatta. Dom går runt och oroar sig för att någon ska komma och något ska hända mot dom. Alla har en press. Och nu kommer det en artikel som är skriven av en trött förälder. EN TRÖTT FÖRÄLDER! Och vi är inte tötta på något vis! Nej, nej, nej.... Vi har ju bara tre läxor/ dag och några prov då och då. Så klart att vi är trötta!! Att komma in i ett klassrum fullt med elever från alla möjliga klasser, skrikande elever som skriker fight, fight. Vi får ju ALDRIG en lugn stund. Tänk på att utan oss finns det ingen framtid. Då tycker jag att ni lärare borde tänka lite mer på oss och fixa till det här och få in det i huvudet på alla som inte förstår, att skolan är ingen lekplats. Och om du missköter dig så får ni, lärare förklara varför....
12. ....
Av skoltrött 2006-12-06 14:58

Ja, rasterna kan nog vara jobbiga för vissa personer men på högstadiet så behöver man ju inte vara på själva skolan man kan ju gå en sväng på byn tex eller nåt, bara att det kanske inte är lika lätt att hålla tiden då. Men mobbing sker ju inte bara på rasterna, även på lektioner, bara att det kanske är värre mobbing på raster eftersom att det då inte är någon vuxen som säger till + att om det kommer nån vuxen så bryr dom sig nog inte så mycket. Och andra elever vill nog inte heller säga till för då blir dom också inblandade. Men att man inte kan lämna ungdomar i klassrummet själva i fem minuter? Vad menar du med det? Det är klart att vi kan klara oss själva i mycket mer än 5 min. Det kanske blir lite mer prat men vi jobbar åtminstone! Precis som om vi är onaturligt förståndiga då? Då är nog dom flesta elever i högstadiet onaturligt förståndiga!!!!
11. Hej
Av kanske Anonym 2006-12-06 14:52

Man ska ha fler lärare ute på rasterna och fler inne i klassrummen på rasterna. Du kan vara på skolan en dag och kolla hur det är för din son eller dotter. De måste ju kunna gå i skolan utan att bli mobbade.
10. dåliga påhopp
Av Sjack 2006-12-06 14:48

1. Jag tycker att skolan ibland kan vara en bra miljö, och oftast så är den det också.

2,3. Jag märker inte av någon mobbning på skolan, själv på rasterna spelar jag schack och vi mobbas inte!!!
Det känns inte som om att några är ensamma på rasterna.
Det finns nog någon som är rädd och då får man prata med lärare och med personen ifråga.

4. Att 5-åringar kan vara stökiga förstår jag.
Men det är ett extremt påhopp att säga att vi tonåringar inte kan förstå att man inte kan bete sig hur som helst.
Jag tycker att du som skrev bör tänka till och inte bara säga vad du tror. Men jag förstår inte hur du kan titta på dina barn dygnet runt (annars förstör de ju ert hus) du måste vara slut eller så får dina barn sova så fort du behöver göra något.

9. Jag blir inte trött. :D
Av ALbin 8B 2006-12-06 14:48

Jag tycker inte skolan är en underbar plats för ungdomarna precis. Men man lär sig väldigt mycket. Det ska ju heller inte vara en underbar miljö tycker jag. Men den måste så klart vara bra och inte dålig. Rasterna kan vara obehagliga för vissa personer som vet att nån mobbar dom. Men det finns ju ingen rast där ingen blir retad på något sätt. Sen finns det ju grövre mobbing också när ungdomar slår en person. Om man ser någon som blir väldigt mobbad så ska man gå och säga till nån lärare/vuxen. För tänk om du själv skulle stå där och bli slagen eller retad så du blev ledsen? Mobbing är nog bland det största problemen i skolan. För att förhindra det lite mer än vad vi gör idag skulle det nog vara fler "övervakare" på rasterna tillexmepel.
8. Hej
Av Anonym 2006-12-06 14:47

Jag tor visst att man kan lämna elever i 5 minuter utan att vi förstör något. Jag tror inte rasterna är så farliga för de flesta elever. Jag har aldrig sett att någon har blivit mobbad.
Man kan väl inte göra så mycket åt det, men man får väl prata med dom som mobbar.
7. Elev
Av Elev 8B 2006-12-06 14:44

1. Jag tycker skolmiljön är bra, men om lärarna har den negativa inställningen att saker bara går sönder tex då inspireras ju eleverna ännu mer till att förstöra. Mer positiv inställning hos elever och lärare.

2. Det är ganska högljutt i skolan. Och då träder "de tuffa fram" och då glöms de ensamma som ínte vågar säga ifrån.

3.Det är på rasterna som de håller på, eftersom det är bäst läge att mobba då.
Lärarna ska ingripa ordentligt och inte tro på allt skit. Men sen är det ju en sak om det är en engångshändelse. Eleven måste tro att det hjälper att säga till.

4. Det är rent ut sagt för ... nej förresten det ska jag inte säga. Om han/hon säger att vi är "onaturligt förståndiga", då är det precis som om vi inte ska vara det. Jag blir förbannad!
6. Eget ansvar
Av Lärare 2006-12-06 10:15

Som lärare funderar man ibland över sin arbetssituation och den arbetsmiljö som elever och vuxna vistas i. Den är många gånger jobbig och tung, men också på samma gång rolig och inspirerande.
Det som kan kännas svårt ibland är att man inte räcker till och inte har den tid man skulle vilja ha för varje elev. Alla elever har ju rätt till att känna sig trygga i skolan och inte bli utsatta för mobbing, men som sagt hur ser det ut i verkligheten? Jag tror att vi alla skulle må bra av om vi fick in fler vuxna i skolan. Då tänker jag på elevassistenter, fritidspersonal och skolkuratorer som tillsammans med lärarna skulle kunna hjälpa och stötta eleverna och jobba mer förebyggande mot mobbing.
Frågan är också hur man lär eleverna att ta eget ansvar och visa respekt mot andra, två grundförutsättningar för att en arbetsplats ska kunna fungera. Man måste kunna lämna tonåringar ensamma i "fem minuter" och förutsätta att ALLA kan/vill/måste ta det ansvaret. Det ansvaret kan de ju ta hemma och på fritiden så varför skulle inte detta också kunna gälla i skolan? Skolan är ju ingen frizon där du får göra som du vill, utan här råder samma regler, gränser, moral och etik som i övriga samhället. Lärare ska inte behöva inträda rollen som övervakare och bedriva polisiär verksamhet utan i första hand undervisa, stötta och uppmuntra eleverna. Här hoppas jag att vi har föräldrarna med oss så att vi kan hjälpas åt.
5. Hej
Av Anonym 2006-12-06 08:24

Jag förstår att du inte vill att dina barn ska få ont i magen bara för att dom måste iväg till skolan. Det kan jag också få ibland men inte utav mobbing. Men jag tycker att dina barn ska gå till skolan för att dom måste ha några vänner som dom vill träffa, annars hade jag inte velat gå till skolan.
4. Okej
Av Elev 2006-12-06 08:14

Varför skulle man inte kunna låta tonåringar vara själva i 5 min? Som att alla är helt utan förstånd. Och varför skulle vi vara onaturligt förståndiga om vi klarade av detta? Alla är väl inte som dina barn...(inget illa menat).
3. Svar
Av Ninni 2006-12-06 08:12

Jag tycker att du har rätt i att du har gjort så mycket du har kunnat åt det och att det inte finns så mycket mer att göra. Men jag tycker inte att skolan ska uppfostra barnen, det är väl föräldrarnas uppgift.
2. VA?
Av Goofy 2006-12-06 08:09

Jag fattar inget!
Va då, vad tycker den här personen egentligen? Tycker han/hon att lärarna gnäller eller att man ska aktivera sina barn ännu mer och köra dem fram och tillbaka? Jag fattar inte!
1. Rätt
Av Anton 2006-12-06 08:09

Jag tycker faktiskt att du har rätt i det mobbing på rasterna. Det är ju nästan så som du säger.

Mest lästa




Matsedel


Skolbiblan


Inläsningstjänst


Senaste från Skolnytt.se


Digilär

Legimus

Creative commons

CC search


Oribi speak








Killsnackpaketet



Stress inför prov

Varför blir vi stressade?

Panik på provet

Läs dig smartare

Plugga effektivt


Gymnasievalspodden

Beslutsguiden - gymnasievalet

RFSL ungdom


Barnkonventionen


Gamingpodden


Hitta hit

Torsåsnytt
Ansvarig utgivare:   Caroline Elnéus
Webmaster:   Caroline Elnéus