Vad lockar eleverna till skolan på lovet?


Östra Småland torsdagen den 4 Januari 2007 2007-01-04

När Annie satte sig och berättade om Australien släppte nervositeten för de flesta av åhörarna och frågorna vågade sig fram.
Bild:Östra Småland
När Annie satte sig och berättade om Australien släppte nervositeten för de flesta av åhörarna och frågorna vågade sig fram.

Nyfikenheten på Australien och läraren Annie Agnew lockade eleverna till skolan trots att det var lov.

Förvarningen om att det skulle komma en australisk lärare på besök fick eleverna sista veckan innan lovet och det blev en snabbt inrepeterad powerpointpresentation över Sverige och svenskhet.

Den svenska naturen, årstiderna, kända svenska idrottsmän, kungafamiljen, traditioner kring olika högtider som jul och midsommar beskrevs men även Torsås kommun och Torskolan.

In i det sista förberedde sig eleverna och det uppstod lite oklarheter när svenska kändisar kom på tal. Ingmar Bergman hade eleverna svårt att placera och troligtvis skulle demonregissören gräma sig över det faktumet om nyheten når Fårö.

- Vi hade bara en halvtimme nu innan att gå igenom vad vi ska berätta för Annie, förklarade Josefin Weidmert och Hanna Andersson som nog föredrog att lyssna till Annie berätta om Australien.

Annie fängslade eleverna med berättelser om giftiga spindlar och ormar, hur hon sett koalabjörnar och kängurur, det vackra vädret och varma bad men även om medvetenheten om solens mindre trevliga sida - hudcancer.

- Numera finns det en stor medvetenhet, nästan ingen solar längre mitt på dagen utan då drar man sig in i skuggan. Skolor har infört regeln ingen hatt - ingen lek. Har barnen ingen hatt får man vara kvar inomhus, för solen går hårt åt de minsta.

Trots giftiga djur, skadlig sol och beskrivningen av Australien som ett ungt land med få traditioner hade Annie väckt ett stort intresse för landet på andra sidan jordklotet.

- Roligt att få höra om Australien och få använda och förstå engelska. Det är en stor skillnad att försöka tala engelska med en som har det som modersmål mot att tala det i skolan men det fungerade, tyckte Josefin och Hanna.

Annie som bara fått information om Torsås via nätet var först förvånad över att Torsås var så litet, insprängd i ett jordbrukslandsskap.

- Alla små härliga byar häromkring är fantastiska. Undrar om så många inser hur vackert det är här. Sedan har alla varit så vänliga och generösa. Jag har blivit ordenligt gödd och jag har lärt mig att säga jättegott på svenska. Det har verkligen behövts.

Nu hoppas Annie att intresset hos eleverna ska få leva kvar genom deras utbyte över nätet.

- Canberra där jag undervisar ligger ganska isolerat och mina elever behöver få se andra sätt att leva, andra traditioner än de vi australiensare har. Bara en sån sak som frukost skiljer sig åt. Vi äter bara flingor och rostat bröd med sylt och honung på, att man äter skinka, ost och korv på mackorna till frukost förvånade mig först. Mina elever liksom Torsås elever kan nog dra nytta av att diskutera ämnen som berör dem utifrån olika perspektiv.

Kommentera Tipsa en vn Skriv ut







Mest lästa




Matsedel


Skolbiblan


Inläsningstjänst


Senaste från Skolnytt.se


Digilär

Legimus

Creative commons

CC search


Oribi speak








Killsnackpaketet



Stress inför prov

Varför blir vi stressade?

Panik på provet

Läs dig smartare

Plugga effektivt


Gymnasievalspodden

Beslutsguiden - gymnasievalet

RFSL ungdom


Barnkonventionen


Gamingpodden


Hitta hit

Torsåsnytt
Ansvarig utgivare:   Caroline Elnéus
Webmaster:   Caroline Elnéus