En tidning till Dig från Göteborgs Stad
Fredagen den 26 april 2024 - klockan 19:00
Förstasidan
Artiklar

« Föreg. Nästa »

Kulturell höst


Karin Mossberg 2001-10-19

Eliza, Backa Teaters moderna version av George Bernard Shaws romantiska komedi Pygmalion har prämiär i höst.
Eliza, Backa Teaters moderna version av George Bernard Shaws romantiska komedi Pygmalion har prämiär i höst.

Premiärdags! – hösten är fylld av teaterupplevelser för stora och små Över 40 premiärer och nypremiärer har göteborgarna att se fram emot i höstmörkret. Alltifrån klassiker som Aida på Operan till nyskrivna pjäser som Mattias Anderssons ”Den offentliga sektorns stilla längtan mot något bortom bergen” på Folkteatern.

En av klassikerna bland höstens premiärer är Eliza, Backa Teaters moderna version av George Bernard Shaws romantiska komedi Pygmalion.
Historien utspelar sig i Londons bullriga, dansande gatuliv och i salonger med prasslande taft, tweed och cigarrer. Det är språkprofessorn Higgins och hans kollega Pickering som möter invandrarflickan Eliza, blomsterförsäljerska.
Språkexperterna slår vad om att förvandla henne och hennes tal så att hon kan accepteras som en fin dam på en ambassadörsfest.
–Jag ser fram emot den här uppsättningen. Formen kommer att bli spännande och lustfylld med mycket sång, musik och dans, berättar Anna Löfgren, produktionsledare och marknadsförare på Backa Teater.
Backa Teater är framför allt barnens och ungdomarnas teater. 1997 utnämndes den som första teater till Nationell Scen för Barn- och Ungdomsteater under tre år. Musiken har en central roll på teatern som är inrymd i en fantastisk gammal fabrikslokal: Bulten.
Ramp – ny scen för ung kultur – har dragit i gång för hösten. En lördag i månaden fylls foajén på Backa Teater av livemusik, dans eller någonting helt annat. Sedan Ramp drog i gång förra året har lokalen varit fullsatt. Meningen är att Ramp ska vara ett vattenhål för alla mellan fritidsgården och krogen.
–Det roliga är att ungdomarna själva är arrangörer. Det har varit olika sorters människor som kommit hit beroende på vem som arrangerat, säger Anna Löfgren.
På Stadsteatern har två av höstens fyra satsningar redan haft premiär. Först ut var Censorn, en erotisk thriller om sex, kärlek och bortträngda begär, som knappast lämnar någon oberörd.
Skandinavienpremiären på Albert Speer fick lysande recensioner, bland annat i Aftonbladet: ”Det är en imponerande lojalitet med sina huvudroller Zandén och Holmberg lyfter en redan utmärkt föreställning.”
Speer knöts som ung arkitekt till Hitler och kom att bli en av hans närmaste män. Pjäsen handlar om Speers karriär och om hans liv efter tjugo års fängelse. Den berör moraliska dilemman om vilket ansvar vi bär för egna och andras handlingar.
I oktober är det dags för Tro, hopp och kärlek – en liten dödsdans i fem bilder med ett autentiskt rättsfall som grund. Det handlar om brustna ideal, förvirring och förlorad identitet.
Sist ut bland Stadsteaterns premiärer är Eldansikte den 28 december. Det är en pjäs om två föräldrar som står handfallna inför barnens tonårsrevolt.
Sanningens pris heter en pjäs om försoningsprocessen i Sydafrika som har urpremiär den 6 oktober på Pusterviksteatern. Den bygger på protokollen från sannings- och försoningskommissionen och på Desmond Tutus bok Ingen framtid utan förlåtelse och fokuserar på det svåra valet mellan sanning och rättvisa.
I Göteborg finns det även gott om fria teatergrupper. Bland dem finns Lilla Teatern som satsar på teater för barn med bland annat en musikalisk saga: Instrumentjakten. Det är en berättelse om Haren, Grisen, Råttan, Kon och Kråkan som beslutar sig för att bilda en orkester och ger sig ut på jakt efter instrument.
Teater Trixter har haft premiär på en nyskriven pjäs av Petra Revenue med rubriken Mumsfilibaba och Teater Uno ger De Rättfärdiga av Camus om en terroristgrupp som planerar och genomför ett attentat – inte för sin egen skull utan för framtiden.
Sedan finns också Teater Bhopa, Atelierteatern, Masthuggsteatern… den som inte vill missa något bör besöka Göteborgs kulturnät med adressen www.kulturnat.goteborg.se, där det finns ännu mer att läsa om höstens föreställningar.
Och tröttnar man på teater så kan man alltid besöka Konserthuset och njuta av såväl jazz som medeltida musik!

Karin Mossberg
031-615034
karin.mossberg@kultur.goteborg.se

Tipsa en vn Skriv ut



Sök Sökhjälp
Publicerade
Arkiv

Tipsa redaktionen
Skicka insändare

Vårt Göteborg
Ansvarig utgivare:   Ulf Källström
Webmaster:   Ulf Källström