ORGELFORUM - Sveriges enda orgeltidskrift!
Torsdagen den 25 april 2024 - klockan 15:04
Förstasidan
Artiklar

« Föreg. Nästa »


Föreningen Skandiaorgeln bildad


Dag W Edholm 2006-06-22

Director Musices på KTH Gunnar Juhlin lockar fram smäktande toner i Blå hallen under överinseende av stadshusorganisten Mats Ericson.<br />
Bild:Dag W Edholm
Director Musices på KTH Gunnar Juhlin lockar fram smäktande toner i Blå hallen under överinseende av stadshusorganisten Mats Ericson.


Hoppet att kunna rädda Sveriges enda i ursprungligt skick bevarade biograforgel – den Wurlitzer som klingade på Skandia i Stockholm mellan 1926 och 1952 – har väsentligt ökat!. Vid ett möte i Paulirummet i Stockholms Stadshus den 3 april bildades nämligen FÖRENINGEN SKANDIAORGELN som nu formellt får möjlighet att överta orgeldelarna, som i mer än tre decennier legat magasinerade i ljudtunneln till Stadshusorgelns fjärrverk.

Stadgar antogs och en styrelse om 14 ledamöter med Arlid Jägerskogh (en av projektets initiativtagare och eldsjälar) som ordförande. Styrelseledamöternas samlade yrkes- och expertkunskap spänner över ett stort antal områden: Här finns bl.a. representanter för Kungl. Tekniska Högskolan, Musikmuseet, Svensk Filmindustri, experter på klassiskt orgelbyggeri, amerikanska biograforglar, svagströmsteknik, datateknik och givetvis organister.

Det första steget på vägen till en återuppstånden Skandiaorgel blir nu att restaurera pipverk, väderlådor, spelbord, elektrisk utrustning och komplettera ett fåtal delar som inte finns bevarade. Instrumentet kommer att tills vidare byggas upp i den f.d. reaktorhallen på KTH och där göras spelbart.

Skandiaorgeln - disposition och tekniska data

P-O Schultz lyssnas till något debattinlägg. T.h. syns bastrumman.
Bild:Dag W Edholm
P-O Schultz lyssnas till något debattinlägg. T.h. syns bastrumman.

av Per-Olof Schultz

Skandiaorgelns disposition har publicerats tidigare i en del publikationer men ingen har var helt komplett. Efter en noggrann genomgång och inventering av allt material samt tillgänglig dokumentation kan följande presenteras.

Fabrikat: Wurlitzer Style E (2/7), Opus: 1254
Tillverkad: 21 januari 1926

Analys av pipmaterial och ljudande material

Stämma Antal pipor Omfång
1. Open Diapason (not 1) 85 pipor 16’ – 4’
2. Tibia Clausa 73 pipor 8’ – 4’
3. Violin 73 pipor 8’ – 4’
4. Viol Celeste 61 pipor 4’
5. Flute 97 pipor 16’ – 2’
6. Vox Humana (not 2) 61 pipor 8’
7. Trumpet 61 pipor 8’
Totalt 511 pipor
Not 1. De 12 lägsta piporna är av typ Diaphone.
Not 2. Sista pipan, c4, ej återfunnen.

Övriga instrument Omfång
Klockspel 18 noter c1 – f2
Xylofon 37 noter c1 – c4
Glockenspiel 30 noter g – c3
Chrysoglott (påminner om Celesta) 49 noter G – g3

Slagverk:
Virveltrumma
Bastrumma
Cymbal
Större cymbal
Triangel
Tamburin
Chinese Block
Kastanjetter
Bjällror
Ljudeffekter:
Tågvissla
Sirén
Brandlarm
Fågelkvitter
Hästhovar
Havsbränningar
Bilhorn
Ringklocka

Från stämma Anmärkning
Pedal Omfång C-g1
16’ Diaphone Open Diapason (1)
16’ Bourdon Flute (5)
8’ Trumpet Trumpet (7)
8’ Diaphonic Diapason Open Diapason (1)
8’ Tibia Clausa Tibia Clausa (2)
8’ Flute Flute (5)
8’ Cello Violin (3)
Bass Drum Bastrumma
Kettle Drum Bastrumma Med virvel
Crash Cymbal
Cymbal

Accompaniment (Man I) Omfång C – c4
16’ Contra Viol (Ten C) Violin (3) Går ner till c (Tenor C)
16’ Vox Humana (Ten C) Vox Humana (6) Går ner till c (Tenor C)
8’ Trumpet Trumpet (7)
8’ Diaphonic Diapason Open Diapason (1)
8’ Tibia Clausa Tibia Clausa (2)
8’ Violin Violin (3)
8’ Violin Celeste (Ten C) Viol Celeste (4) Går ner till c (Tenor C)
8’ Concert Flute Flute (5)
8’ Vox Humana Vox Humana (6)
4’ Octave Open Diapason (1)
4’ Piccolo Tibia Clausa (2)
4’ Viol Violin (3)
4’ Octave Celeste Viol Celeste (4)
4’ Flute Flute (5)
4’ Vox Humana Vox Humana (6)
2’ Piccolo Flute (5)
Harp Chrysoglott
Snare Drum Virveltrumma Inkopplad sejarmatta
Tambourine
Castanets
Chinese Block
Tom Tom Virveltrumma Urkopplad sejarmatta
Sleigh Bells
Door bell Tryckknapp på höger sida av manualen
Accompaniment Second Touches
8’ Trumpet Trumpet (7)
8’ Tibia Clausa Tibia Clausa (2)
Cathedral Chimes
Triangle
5 fria kombinationer Berör Man I och Pedal

Solo (Man II) Omfång C-c4
16’ Diaphone Open Diapason (1)
16’ Tibia Clausa (Ten C) Tibia Clausa (2) Går ner till c (Tenor C)
16’ Bourdon Flute (5)
16’ Vox Humana (Ten C) Vox Humana (6) Går ner till c (Tenor C)
8’ Trumpet Trumpet (7)
8’ Diaphonic Diapason Open Diapason (1)
8’ Tibia Clausa Tibia Clausa (2)
8’ Violin Violin (3)
8’ Violin Celeste (Ten C) Viol Celeste (4) Går ner till c (Tenor C)
8’ Concert Flute Flute (5)
8’ Vox Humana Vox Humana (6)
4’ Octave Open Diapason (1)
4’ Piccolo Tibia Clausa (2)
4’ Viol Violin (3)
4’ Octave Celeste Viol Celeste (4)
4’ Flute Flute (5)
2’ 2/3 Twelfth Flute (5)
2’ Piccolo Flute (5)
1’ 3/5 Tierce Flute (5)
Cathedral Chimes
Xylophone
Glockenspiel
Harp Chrysoglott

Solo Second Touches
16’ Trumpet (Ten C) Trumpet (7) Går ner till c (Tenor C)
8’ Tibia Clausa Tibia Clausa (2)
5 fria kombinationer Solo (Man II)

Tremulanter
Main Alla stämmor utom Vox Humana
Vox Humana Vox Humana

En Svällare Hela orgeln inklusive ljudeffekter i en pipkammare.

9 Toe pistons För olika effekter till exempel fågelkvitter, siren, etc.

Per-Olof Schultz demonstrerar orgelns Tamburin. På bordet pipor från Vox humana, Tibia och Trumpet.
Bild:Dag W Edholm
Per-Olof Schultz demonstrerar orgelns Tamburin. På bordet pipor från Vox humana, Tibia och Trumpet.


Kommentera Tipsa en vn Skriv ut






Sök Sökhjälp
Publicerade
Arkiv

Tipsa redaktionen
Skicka insändare

Svenska Orgelsällskapet




Textalk

Det danske orgelselskab

Svenska Orgelsällskapets hemsida
Ansvarig utgivare:   Jan Cedmark
Webmaster:   Anders Gustavsson
Redaktion:   Anders, Marcus