En tidning till Dig från Göteborgs Stad
Torsdagen den 2 maj 2024 - klockan 04:35
Förstasidan
Artiklar

« Föreg. Nästa »

Många klagomål på hemelektronikbranschen


Anna Fjellman 2001-10-19


• Vad händer när den nästan nya mobilen eller TVn går sönder? • Hur lätt är det att få hjälp med lagning, eller en ny vara? • Får man samma service i alla butikerna? Vilka rättigheter har man? Vårt Göteborg har undersökt fem hemelektronikaffärer i Göteborgstrakten. De har fått svara på sju frågor om reklamationer. Vi har sedan gått igenom svaren med Maria Wång och Lars Sundling på Konsument Göteborg.

–Detta är den bransch vi har mest klagomål på, säger Maria.
–Det vore bra om de försökte konkurrera med service och inte bara med priset.
De flesta klagar på långa reparationstider och att det är svårt att komma fram på telefon.
–Man måste åka ut till butiken för att kanske konstatera att varan inte är färdiglagad som utlovats. Detta skapar naturligtvis stor irritation, säger Lars.
Ingen av butikerna har egentligen svarat på hur mycket resurser de lägger på reklamationshantering. I jämförelse med kostnaden för reklambladen som duggar tätt är den rätt liten, tror både Lars och Maria.

Reparationstiderna varierar
De tycker det är intressant att tiderna varierar för lagning av en mobiltelefon. En veckas lagning hos Ljud@Bild, och 2-3 veckor hos några av de andra.
Ljud@Bilds servicetid låter ju bra, men å andra sidan har just Ljud@Bild angett att de tycker tre försök till lagning av samma fel är acceptabelt.
Enligt konsumentköplagen har säljaren rätt till två försök till lagning för samma fel.
–Sedan har kunden faktiskt rätt att häva köpet om det är ett allvarligt fel, säger Maria.
Samtliga Företag är med i Svensk Handel som tillsammans med Konsumentverket tagit fram en ”lathund för handlare”. Där står bl.a. ”säljaren har rätt att försöka avhjälpa felet högst två gånger om detta kan ske inom skälig tid. Skälig tid innebär oftast ett par dagar”.
–Man kan ju undra varför de inte följer dessa rekommendationer, menar både Lars och Maria.
Flera företag hänvisar i svaren till sina underleverantörer av service och reservdelar. Som säljare kan man inte friskriva sig från ansvar för att det fungerar dåligt med underleverantörer av service.
–Då måste säljarna skaffa sig bättre avtal, säger Lars.
–Det måste finnas lösningar, vi har ju ett antal mindre hemelektronikaffärer i Göteborg som aldrig har några klagomål. Hur bär de sig åt? De säljer ju i princip samma varor, menar Maria.
Att storleken på affären avgör tror inte Lars och Maria på heller, eftersom det i princip aldrig förekommer reklamationer från stora företag som tex IKEA, Åhléns, B&W, HM m fl.

Se upp med felaktig avgift
På Konsument Göteborg har man även konstaterat att flera företag låter köparen utnyttja sin eventuella funktionsförsäkring eller trygghetsförsäkring på ett felaktigt sätt.
–Fel som uppkommer de två första åren och som köparen inte orsakat själv skall åtgärdas utan att eventuell försäkring och självrisk tas i anspråk, säger Maria.
Detta tror Lars och Maria mest beror på okunskap hos de som tar emot reklamationerna.
–Vi har märkt att kunderna blir mer och mer observanta inte bara på pris, utan även på den service de kan få. Många ringer och frågar om råd innan köp. Den affär som börjar konkurrera med riktigt god reklamationsservice kommer att överleva längst.

Anna Fjellman
anna.fjellman@konsument.goteborg.se

Bra att tänka på
• Läs igenom bruksanvisningar och instruktioner innan du börjar använda varan.
• Var aktsam om varorna. Skulle den ändå gå sönder trots normal användning har du alltid två års reklamationsrätt.
• Kräv att säljaren reparerar varan. Du behöver inte acceptera mer än två försök till lagning av samma fel. Går felet inte att reparera har du rätt att få en ny felfri likadan vara. Kan inte säljaren ge dig en ny likadan vara, har du rätt till hävning.
• Är det ett mindre fel som inte påverkar funktionen nämnvärt, har du inte rätt till hävning men rätt till ett prisavdrag.
• Kräv ersättning för faktiska kostnader du fått på grund av reklamationen,
exempelvis bilresor och telefonsamtal.
• Kräv lånevara om reparationstiden blir lång. Kan du inte få detta har du i vissa fall rätt till ersättning för hyreskostnad av en annan vara under reparationstiden.
• Behöver du hjälp eller vägledning ring Konsument Göteborg på
tel. 031-611515.

Tipsa en vn Skriv ut



Sök Sökhjälp
Publicerade
Arkiv

Tipsa redaktionen
Skicka insändare

Vårt Göteborg
Ansvarig utgivare:   Ulf Källström
Webmaster:   Ulf Källström