En tidning till Dig från Göteborgs Stad
Torsdagen den 2 maj 2024 - klockan 06:20
Förstasidan
Artiklar

« Föreg. Nästa »

Så ska ny publik lockas till teatern


Nils Tengdahl 2001-10-19

Kulturen ska vara tillgänglig för alla! Det uttalade målet har Skådebanan, en 91-årig organisation som är mer livaktig än någonsin.

Skådebanan, bildad redan 1910, finns
i hela landet och förmedlar kultur, huvudsakligen genom ombud på arbetsplatser.
Företag som ansluter sig till Skådebanan betalar en avgift per anställd. Företaget utser ett eller flera kulturombud. Dessa får kontinuerligt information om regionens kulturutbud samt olika slags specialerbjudanden från kultursektorn.
Många associerar verksamheten till socialdemokratisk folkbildningsverksamhet.
När jag träffar Pia Areblad, projektledare för Skådebanan Västra Götaland sedan januari i år, blir jag omedelbart korrigerad.
–Skådebanan är politiskt och religiöst obunden och stiftades 1973 i Göteborg av krafter från olika håll, berättar hon.
Bland studieförbunden fanns både TBV, Vuxenskolan och ABF med från starten. De stora kulturinstitutionerna fanns med, liksom LO och TCO. Även näringslivet i form av Svenska arbetsgivareföreningen (som numera heter Svenskt Näringsliv) var med.
Folkbildningssyftet var klart uttalat när Skådebanan en gång skapades. Tanken var att locka de människor till teatern som normalt inte gick dit. Man ville göra teatern tillgänglig för alla.

Flera konstformer
Med åren har uppdraget vidgats och nu är Skådebanans verksamhet inte bara begränsad till teatersektorn. Idag förmedlar Skådebanan alla konstformer.
Skådebanan är en riksorganisation med regionala och lokala kretsar. Sedan 1999, när Västra Götalandsregionen bildades, har organisationens uppdrag utvidgats till att omfatta hela den nya regionen.
Verksamheten håller just nu på att omorganiseras för att anpassas till det nya ansvarsområdet. Ansvarig för detta förändringsarbete är Pia Areblad.
–Under 2001 har vi i samarbete med våra stiftare och våra kulturombud på arbetsplatser arbetat med att omforma verksamheten.
Utvecklingsarbetet har bestått i att förankra verksamheten över hela regionen.
–Vi försöker också renodla vårt arbete
i nära samarbete med regionens kulturliv. Vi jobbar uteslutande uppsökande och lotsar sedan in ny publik till de kulturaktörer som är medlemmar hos oss, förklarar Pia.
–Utvecklingsarbetet känns oerhört inspirerande och vi har fått mycket positiv respons från regionens kulturliv och de arbetsplatser vi besökt.
Nätverket av kulturombud – ”kulturambassadörer” – är verksamhetens kärna. Ombuden finns på arbetsplatser, i föreningar och i olika organisationer. Ombudens uppgift är att marknadsföra, eller förmedla, olika slags kulturarrangemang, ofta till ganska starkt rabatterade priser.
Skådebanans verksamhet finansieras med bidrag från regionen, Statens kulturråd och medlemsavgifter. I det nya konceptet ingår att öka självfinansieringsgraden.
–Styrelsen har därför föreslagit en höjning av medlemsorganisationernas avgift med 1000 % från och med 2002. Det skall vara värdefullt att vara medlem i Skådebanan Västra Götaland, säger Pia Areblad.

Nils Tengdahl
031-615010
nils.tengdahl@kultur.goteborg.se

Tipsa en vn Skriv ut



Sök Sökhjälp
Publicerade
Arkiv

Tipsa redaktionen
Skicka insändare

Vårt Göteborg
Ansvarig utgivare:   Ulf Källström
Webmaster:   Ulf Källström