En tidning till Dig från Göteborgs Stad
Söndagen den 28 april 2024 - klockan 14:25
Förstasidan
Artiklar

« Föreg. Nästa »

Skolträdgården som får barnen att växa!


Kate Ryffé 2001-10-19

Marianne Nyström och Stefan Pettersson.
Marianne Nyström och Stefan Pettersson.

–Barn och växter har mycket gemensamt. Båda gror och växer. Det säger Marianne Nyström, landskapsingenjör och pedagog som arbetar med barn och växter – alltifrån dockträdgårdar till skolträdgårdar med solrosor, sallad, ringblommor och krasse.

Det man gör i verkligheten är något annat än det man lär sig via böcker – det går på djupet och stannar kvar, anser hon.
–Barnen behöver inte pushas, de är hur intresserade som helst. Och det ska man förstås ta vara på, säger Marianne som varit inspirationskälla och hjälpt till att göra skolträdgårdar i Kristinaskolan i Angered och Nylöseskolan.
Hennes gröna koncept bygger på att omsorg, vård och skötsel är något fantastiskt.
–På hösten samlar vi växter som finns runt skolan och gör en skörd. I mikroskop studerar vi fröer och tittar på jorden. Därefter gör vi en inventering av växter som finns runt skolan – vad kan vi behålla och vad behöver vi köpa in?
I samråd med lärarna ritar Marianne förslag på var skolträdgården ska ligga och hur den ska se ut. Barn och vuxna är sedan med och anlägger.
I vintermörkret när växterna vilar planerar de sin trädgård och hur skötseln ska gå till. På våren sätter de potatis, sår blommor och grönsaker. Det är en uppgift för klass två och tre som fått en ruta där de själva valt växter, blommor eller grönsaker.
Mellanstadiets uppgift är växtförökning och växtarrangemang. Högstadiet är inriktat på ekologi och en mer övergripande miljö. En klass blev värdar för ett bryn i närheten av skolan och planerade träd för att få fler småfåglar i området.
Lärarna har ansvaret för att skötseln fungerar i skolträdgården men barnen är i högsta grad involverade.
–Och just skötsel kan faktiskt bli något spännande i sig, säger Marianne.
–Barnen ser ett sammanhang – att sådd, blomning och skörd bygger på att man vårdar och sköter om.

Små barn – små gröna rum
Förskolan är mer inriktad på lek. Men leken ska var på riktigt, betonar Marianne som tillsammans med de minsta barnen gjort dockträdgårdar där barnen får vara sin egen trädgårdsmästare.
–Runt pinnar, löv, nypon och små växter lade vi stenar som bildade en mur. Då och då har vi gjort vi omplanteringar i miniträdgårdarna, talat om hur växter beskärs, hur man vattnar och hur ett kretslopp fungerar.

Kate Ryffé
031-612274
kate.ryffe@ponf.goteborg.se

Tipsa en vn Skriv ut



Sök Sökhjälp
Publicerade
Arkiv

Tipsa redaktionen
Skicka insändare

Vårt Göteborg
Ansvarig utgivare:   Ulf Källström
Webmaster:   Ulf Källström