Szkoła Podstawowa nr 12 Tarnowskie Góry
Piątek, 17 maja 2024 - 07:26
Strona tytułowa
Artykuły

« Poprzedni Następny »

PODSUMOWANIE REALIZACJI PROJEKTU ROZWOJU SZKÓŁ - SOCRATES – COMENIUS


Anna Bendkowska 2003-06-18


- SOCRATES – COMENIUS -
WYZWANIE DLA WSPÓŁCZESNEJ SZKOŁY



Kończy się drugi rok realizacji Projektu Rozwoju Szkół, w którym uczestniczą placówki oświatowe czterech europejskich stolic(Ateny, Rzym, Madryt, Sofia) i Szkoła Podstawowa nr 12 z Rept Śląskich. Dla nas jest to dopiero pierwszy rok międzynarodowej współpracy, gdyż wyżej wymienione szkoły rozpoczęły działania w projekcie 1 września 2001r. Na przestrzeni ostatnich dwóch lat odbyły się cztery spotkania robocze kooperujących ze sobą szkół. Pierwsze spotkanie miało miejsce w Rzymie w listopadzie 2001r., drugi raz grupy współdziałały w Madrycie w maju 2002r., trzecie spotkanie odbyło się w Atenach w listopadzie 2002r., a czwarty mityng miał miejsce w Sofii w maju 2003r. Z uwagi na to, że szkoła nasza później dołączyła do projektu reprezentowani byliśmy jedynie w Atenach i Sofii. Wszelkie materiały dotyczące wcześniejszych spotkań we Włoszech i Hiszpanii otrzymaliśmy od koordynatora projektu – Szkoły Ceip Nuestra Seniora Del Castillo.
Ponieważ jednym z głównych celów naszego projektu jest doskonalenie metod zarządzania szkołą, współpracujące ze sobą grupy musiały poznać systemy edukacyjne poszczególnych krajów , standardy jakości pracy poszczególnych placówek oświatowych a także ich bazę. W oparciu o informacje dotyczące powyższych tematów będzie można ocenić skuteczność działania wszystkich współpracujących ze sobą szkół na trzech dominujących w projekcie płaszczyznach a mianowicie: INTEGRACJI WŚRÓD UCZNIÓW, WIELOKULTUROWOŚCI NA TERENIE SZKOŁY, WSPÓŁPRACY SZKOŁY Z RODZICAMI UCZNIÓW.
Aby móc przystąpić do realizacji tego zadania wszystkie grupy powinny dysponować informacjami o polskiej szkole. Dlatego też następne spotkanie robocze w ramach projektu odbędzie się w Polsce a gospodarze mityngu będzie szkoła z Rept Śląskich. Przygotowania do tej wizyty już się rozpoczęły. Powstał ramowy program pobytu zagranicznych gości. Już dziś wiemy, że odwiedzą oni I LO im. St. Sempołowskiej, Zespół Szkół Specjalnych nr 7, Gimnazjum nr 1. Grupa spotka się również z przedstawicielami Rady Rodziców, Rady Dzielnicy, z władzami samorządowymi gminy i powiatu a także kierownictwem Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej. Sądzę, że będzie również okazja aby pokazać ciekawe miejsca w Tarnowskich Górach i okolicach. Członkowie grup czterech zagranicznych państw przez pięć dni będą gośćmi naszej placówki. Tutaj będziemy spotykać się na sesjach roboczych w celu wymiany opinii i poglądów. Tutaj również pokażemy przykładowe lekcje i inne zajęcia dla uczniów . W związku ze zbliżającymi się wakacjami raz jeszcze zachęcam rodziców do odnawiania pomieszczeń i sprzętów szkolnych - po to aby stworzyć uczniom jak najlepsze warunki do nauki.

Po pierwszym roku działań w projekcie rysują się również pierwsze namacalne korzyści dla szkoły - czyli uczniów. Najbardziej materialnym jest cyfrowy aparat fotograficzny(1.700zł.), dzięki któremu możemy na bieżąco dokumentować działalność dydaktyczno-wychowawczą szkoły. Lokując zdjęcia i wiadomości w szkolnej gazetce internetowej, w gazetce „ Od nowiny do nowinki”, w prasie lokalnej, na stronie internetowej projektu (www. ipsiaeuropa.). dzięki temu zdecydowanie skuteczniej reklamujemy działalność naszej szkoły nie tylko w programie „Comeniusa”. W dobie niżu demograficznego i rywalizacji o ucznia jest to ważny instrument służący przyciąganiu do naszej szkoły uczniów spoza obwodu.
Z pieniędzy otrzymanych na realizację projektu mogliśmy wydatnie dofinansować organizację imprez, które są jednym ze środków w realizacji tematów projektu i programu wychowawczego szkoły. Są to „Jasełka”(integracja),” Konkurs Gwary Śląskiej”(wielokulturowość), „Mój szkolny kolega z Afryki”(integracja i wielokulturowość), „Tańce różnych narodów”(wielokulturowość) i inne.
Dzięki nawiązanym kontaktom uczniowie naszej szkoły mogą doskonalić umiejętność posługiwania się językiem angielskim poprzez korespondencję ze swoimi rówieśnikami z Rzymu i Madrytu. Istnieje duża szansa aby nasze dzieci niebawem zaczęły odwiedzać swych kolegów w krajach współpracujących z nami. Tego typu wymiana może mieć miejsce, gdy nasza szkoła weźmie udział w innym komponencie „Comeniusa” a.m.: Projekcie Szkolnym lub Projekcie Językowym. Najtrudniejsze zadanie w tym temacie już za nami, gdyż mamy partnerów do nowego projektu, a znalezienie chętnych do współpracy z polskimi szkołami jest kłopotliwe. Dzięki działalności w projekcie „Comeniusa” nauczyciele naszej szkoły nabywają nowe i doskonalą wcześniejsze nabyte umiejętności. Troje nauczycieli uczy się języka angielskiego. Fakt ten na pewno znajdzie swoje przełożenie na uczniów tej szkoły, powstała bowiem koncepcja wprowadzenia w naszej szkole obowiązkowej nauki języka angielskiego już od klasy pierwszej.
Natomiast na zastosowanie w praktyce udoskonalonych metod zarządzania szkołą musimy jeszcze trochę poczekać, gdyż podsumowanie trzyletniej pracy w projekcie odbędzie się w maju 2004r. w Madrycie. Sądzę, że wtedy grupa siedmiu współpracujących ze sobą placówek oświatowych sporządzi raport końcowy i wskaże najskuteczniejsze metody zarządzania szkołą na płaszczyznach : integracji, wielokulturowości i współpracy z rodzicami uczniów.
Wyrażam głęboką nadzieję, że na podsumowującym spotkaniu w Hiszpanii Rada Rodziców SP 12 z Rept Śl. również będzie miała swojego reprezentanta.

mgr Mariusz Majowski

Tipsa en vn Wydrukuj



Szukaj Pomoc do wyszukiwania
Opublikowane
Archiwum

Uwagi dla redaktora
Wyślij list do redaktora

Kalendarz









buki


Szkoła Podstawowa nr 12 w ZSP3 Tarnowskie Góry
Redaktor naczelny:   Anna Bendkowska
Webmaster:   Anna Bendkowska
Współpracownicy:   Mariusz