Szkoła Podstawowa nr 12 Tarnowskie Góry
Piątek, 17 maja 2024 - 05:14
Strona tytułowa
Artykuły

« Poprzedni Następny »

WYWIAD Z DYREKTOREM SZKOŁY PO WIZYCIE W ATENACH


Anna Bendkowska 2003-01-24


Po powrocie z Grecji przeprowadziliśmy wywiad z panem Mariuszem Majowskim, dyrektorem naszej szkoły.


Redakcja: W jakim celu udał się pan do Grecji?

Dyrektor: Jak wiadomo, szkoła nasza od 1 września 2002 roku współpracuje z międzynarodowym programie Socrates – Comenius z trzema szkołami włoskimi, ze szkołą grecką, ze szkołą hiszpańską oraz z przedszkolem z Bułgarii. W ramach tego programu odbywają się cykliczne spotkania robocze, na których spotykają się przedstawiciele szkół. Właśnie w Grecji tego typu spotkanie się odbyło.

R.: Kto panu towarzyszył?

D.: W Grecji byłem wspólnie z nauczycielem, pracownikiem naszej szkoły, panem Damianem Kołtunem, który perfekcyjnie zna język angielski.

R.: W jakim mieście odbywało się spotkanie?

D.: Spotkanie odbywało się w stolicy Grecji, Atenach. Szkołą, która nas gościła, przez siedem dni pobytu była szkoła podstawowa nr 13.

R.: Czy przedstawiciele innych polskich szkół uczestniczyli w spotkaniu?

D.: Nie, ponieważ reprezentantami naszego kraju byliśmy tylko my dwaj, gdyż tylko i wyłącznie szkoła podstawowa z Rept uczestniczy w tym właśnie programie.

R.: Jakie tematy były omawiane?

D.: Projekt dotyczy trzech głównych wątków, po pierwsze: wielokulturowość występująca na terenie szkół, które są w projekcie, po drugie: integracji wśród uczniów poszczególnych szkół, po trzecie: współpraca nauczycieli z rodzicami uczniów. Te trzy właśnie tematy dominowały w dyskusjach.

R.: Jak przyjęto wystąpienie pana na temat polskiego systemu edukacyjnego?

D.: Muszę powiedzieć, że moje wystąpienie spotkało się z dużym zrozumieniem, z aprobatą. Nauczyciele innych szkół byli pełni podziwu co do struktury naszego systemu edukacyjnego, chociaż na wstępie, relacjonując ten system, zaznaczyłem, że skuteczność jego okaże się w praktyce dopiero za kilka lat.

R.: Jakie są różnice między polskim systemem nauczania a systemem w innych krajach?

D.: Na ten temat mogę powiedzieć tyle, że grecki system jest bardzo podobny do polskiego. Obowiązek szkolny rozpoczyna się tak jak u nas od siódmego roku życia, wcześniej jest przedszkole, które podobnie działa jak w Polsce. Później szkoła podstawowa, która liczy sześć klas, gimnazjum również trzyletnie oraz licea profilowane. Można powiedzieć, że system grecki jest podobny łudząco do polskiego. Różnica polega na tym, iż zdają oni międzynarodową maturę i nabór na studia wyższe wygląda inaczej. Natomiast jeśli chodzi o systemy edukacyjne Włoch i Hiszpanii, otrzymaliśmy na spotkaniu materiały, które teraz są tłumaczone na język polski i o tych systemach opowiem wam później.

R.: Czy miał pan okazję zobaczyć jakąś szkołę w Grecji oraz jej wyposażenie? Jakie jest pańskie wrażenie.

D.: Byliśmy z odwiedzinami w przedszkolu greckim, w szkole podstawowej, która nas gościła, jak również w gimnazjum i liceum. Wszystkie te cztery wymienione przeze mnie placówki znajdują się w bardzo bliskiej odległości w dzielnicy Ilion. Zostaliśmy w nich ciepło przyjęci, byliśmy w klasach na lekcjach uczniów. Mam nagrane filmy. W przyszłym tygodniu wszystkim uczniom w naszej szkole te filmy zaprezentuję. Chcę powiedzieć, że budynki tych szkół są stosunkowo nowe, jednakże wyposażenie naszych szkół nie odbiega za bardzo od wyposażenia szkół greckich, chociaż w szkole podstawowej, w tej, w której byliśmy goszczeni, zastaliśmy doskonale wyposażoną pracownię internetową.

R.: Z jakich doświadczeń innych szkół będziemy korzystać w naszej placówce?

D.: Na odpowiedź na to pytanie jest jeszcze za wcześnie. Należy poczekać do zakończenia działań w projekcie, a projekt kończy się w 2004 roku w miesiącu maju. Wtedy to zostanie zorganizowane spotkanie podsumowujące, nastąpi wymiana ostatecznych wniosków, propozycji i zostaną sformułowane metody, które były najbardziej skuteczne w poszczególnych krajach.

R.: Czy to spotkanie przyczyniło się do większej integracji międzynarodowych szkół?

D.: Bezwzględnie tak, ponieważ tego typu spotkania są właśnie okazją i możliwością wymiany doświadczeń, spostrzeżeń dotyczących warunków pracy oraz metod pracy w swoich placówkach. Każda wymiana myśli i cennych uwag sprzyja podnoszeniu jakości pracy szkoły.

R.: Dziękujemy za poświęcony nam czas i wiele ciekawych informacji.

Rozmawiały:

Ewa Giołbas

Magdalena Potempa

Tipsa en vn Wydrukuj



Szukaj Pomoc do wyszukiwania
Opublikowane
Archiwum

Uwagi dla redaktora
Wyślij list do redaktora

Kalendarz









buki


Szkoła Podstawowa nr 12 w ZSP3 Tarnowskie Góry
Redaktor naczelny:   Anna Bendkowska
Webmaster:   Anna Bendkowska
Współpracownicy:   Mariusz