Szkoła Podstawowa nr 12 Tarnowskie Góry
Piątek, 17 maja 2024 - 05:01
Strona tytułowa
Artykuły

« Poprzedni Następny »

SOCRATES - COMENIUS


Anna Bendkowska 2003-02-16


SOCRATES - COMENIUS

SOCRATES jest programem powołanym przez Wspólnotę Europejską - wspierającym międzynarodową współpracę szkół, uczelni oraz innych ośrodków związanych z edukacją. Program ten został ustanowiony w 1995 roku, początkowo na pięć lat (1995 - 1999) a następnie przedłużony jako SOCRATES II na lat siedem (2000 - 2006). Polska bierze w nim udział od 1998 roku.
SOCRATES służy realizacji następujących celów:
- poprawie jakości kształcenia i nadania edukacji wymiaru europejskiego;
- wzmacnianiu wymiaru europejskiego na wszystkich szczeblach edukacji oraz zapewnieniu szerokiego dostępu do istniejących w Europie zasobów edukacyjnych, przy równoczesnym promowaniu równości szans we wszystkich dziedzinach edukacji;
- promowaniu "ilościowej" i "jakościowej" poprawy znajomości języków Unii Europejskiej;
- promowaniu współpracy instytucjonalnej w dziedzinie edukacji i wyjazdów (mobilności) kadry edukacyjnej, uczniów i studentów.

W Programie SOCRATES uczestniczą następujące kraje:
Państwa Członkowskie Unii Europejskiej: Austria, Belgia, Dania, Finlandia, Francja, Grecja, Hiszpania, Holandia, Irlandia, Luksemburg, Niemcy, Portugalia, Szwecja, Włochy i Wielka Brytania.
Kraje EFTA/EOG: Islandia, Lichtenstein, Norwegia;
Kraje stowarzyszone z Unią Europejską (na podstawie umów dwustronnych): Bułgaria, Estonia, Litwa, Łotwa, Polska, Republika Czeska, Rumunia, Słowacja, Słowenia i Węgry;
Malta, Cypr (Turcja oczekuje na przyjęcie do programu)



TRUDNE PYTANIA do uczestników
„Projektu Rozwoju Szkół”
w programie SOCRATES- COMENIUS.


Redakcja: Proszę podać szczegółowe cele projektu. Jaki jest zakładany wpływ projektu na uczniów, nauczycieli, szkołę i środowisko lokalne?

Odp: Za szczegółowe cele realizowanego przez nas projektu należy uznać:
- stworzenie strategii zjednoczenia wszystkich partnerów projektu: uczniów, szkół i rodziców, na płaszczyznach: integracji , akceptacji różnic kulturowych, współpracy z rodzicami uczniów
- poznanie standardów jakości pracy szkół dotyczących integracji kulturowej oraz zaangażowania rodziców w „życie szkoły”.
- skonkretyzowanie różnic kulturowych istniejących wśród uczniów danej szkoły.
- przestudiowanie możliwości każdej ze szkół w zakresie integracji uczniów: ze specjalnymi. potrzebami, wywodzących się z mniejszości etnicznych, dzieci zagrożonych niedostosowaniem społecznym.
- uzmysłowienie sobie możliwości zaangażowania się rodziców w życie szkoły.
- porównanie różnorodności sposobów integracji uczniów w szkołach uczestniczących w projekcie.
- popieranie instytucji zrzeszających rodziców w egzekwowaniu ich praw do współrządzenia instytucjami.
- stworzenie możliwości uczestnictwa rodziców we współzarządzaniu szkołą.
- zapewnienie możliwości współpracy pomiędzy rodzicami ze szkół zaangażowanych w projekcie.
- zachęcanie uczniów i rodziców do tworzenia „życia szkoły”, do utożsamiania się z nią.
- przeanalizowanie możliwości w tworzeniu skutecznych kanałów porozumienia się pomiędzy nauczycielami, uczniami i rodzicami w obrębie swojej szkoły, jak również pomiędzy szkołami skupionymi wokół projektu.

Redakcja: Jakie zadania muszą wykonać szkoły, aby osiągnąć cele projektu?

Odp: Odwiedzić uczestników projektu aby zapoznać się z celami szczególnymi jakie sobie wyznaczyli i dowiedzieć się w jakich warunkach pracują partnerzy. Przy okazji wspólnie znaleźć właściwy sposób podziału zadań i funkcji dla siebie i partnerów.
- odwiedzić nauczycieli szkół partnerskich w trakcie pracy z uczniami, aby móc stworzyć skalę porównawczą w tym zakresie, pokazując potencjalne możliwości zaprzyjaźnionych szkół.
- zaaranżować spotkanie z ekipą nauczycieli uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, jak również z pozostałymi nauczycielami uczącymi w szkołach.
- zorganizować spotkania z Radą Rodziców i Samorządem Uczniowskim w tematach dotyczących projektu.
- zapewnić uczestnikom wizyt roboczych bezpośredni kontakt z uczniami, pracownikami szkoły. zorganizować spotkania ze szkolną administracją terenową i przedstawicielami lokalnej władzy
- przedyskutować i porównać tematy do realizacji w zakresie współpracy szkoły i rodziców.
- wymienić między szkołami materiały dotyczące szczegółowych tematów projektu.

Redakcja: Jaki będzie produkt końcowy waszej współpracy?

Odp: Wspólnie stworzymy stronę internetową angażując przy tym uczniów, nauczycieli i rodziców by
szybko i skutecznie dzielić się spostrzeżeniami oraz efektami pracy związanej z realizacją projektu
- stworzymy uczniom, nauczycielom,rodzicom możliwość kontynuowania rozpoczętego przez nas „dzieła”na międzynarodowych zasadach dla efektywniejszego porozumienia się między szkołami i krajami
- uruchomimy systematyczną korespondencję w języku angielskim pomiędzy uczniami naszych szkół wykorzystując internet i e-mail i pocztę tradycyjną.
- szkołom niższego szczebla stworzymy możliwość wymiany informacji, materiałów i pomysłów dotyczących tylko tych szkół (Hiszpania,Włochy,Polska)
- każdy członek grupy szkół stworzy oddzielny raport dotyczący każdego kolejnego przepracowanego roku w projekcie umieszczając w nim swoje wnioski i spostrzeżenia
- stworzymy wspólny raport w którym zamieścimy wszystkie wnioski wypływające w trakcie realizacji wyznaczonych celów

Redakcja: Jak będzie przeprowadzona ocena projektu, jego wpływ na uczniów i nauczycieli, uczestniczące szkoły/instytucje oraz środowisko lokalne?

Odp: Na początku każdego kolejnego roku realizacji projektu organizować będziemy wizyty robocze w celu podzielenia się wnioskami i spostrzeżeniami dotyczącymi bezpośredniego wpływu projektu na funkcjonowanie każdej ze współuczestniczących szkół
- będziemy na bieżąco prosić współpracujących rodziców o opinie i wnioski nt. celowości i skuteczności wdrożonego w ich szkołach projektu
- systematycznie będziemy zasięgać opinii uczniów zaangażowanych w projekt po to aby dowiedzieć się w jaki sposób i w jakim zakresie działania projektu wpływają na poszerzenie ich horyzontów życiowych i sprawniejsze funkcjonowanie w grupie szkolnej

Redakcja: W jaki sposób rozpowszechniane będą rezultaty, doświadczenia i produkty projektu wśród szkół/instytucji uczestniczących oraz w swoim regionie?

Odp:Mamy zamiar podzielić się ze społecznością szkolną oraz instytucjami współpracującymi w ramach projektu wszystkimi naszymi spostrzeżeniami, uwagami i wnioskami sformułowanymi w trakcie i po zakończeniu projektu - poprzez lokalne radio, telewizję, prasę.
- wykorzystamy naszą szkolną gazetkę w celu bieżącego informowania uczniów, rodziców i nauczycieli o wszystkich działaniach związanych z realizowanym projektem.
- przekażemy uczniom, rodzicom i innym zaangażowanym w projekcie bieżące wnioski i spostrzeżenia wynikające z przeprowadzonych działań na specjalnie do tego celu zaaranżowanych spotkaniach.
- wspólnie stworzoną internetową stronę www wykorzystamy jako wirtualne forum ,w ramach którego wszyscy chętni będą mogli zapoznać się z efektami naszej pracy, jak również poczynić swoje spostrzeżenia i uwagi dotyczące naszej pracy w projekcie.
cdn.

Uczestnicy projektu:

IPSIA Europa - szkoła z Rzymu
109 Circolo Vittorio Piccinini – szkoła z Rzymu
Scuolan Media Statale Luigi Di Liegro – szkoła z Rzymu
13th School Ilion – szkoła z Aten
Ceip Nuestra del Castillo – szkoła z Madrytu( Perales)
Kindergarten „Tauria” – przedszkole z Sofii
Szkoła Podstawowa nr 12 – z Rept Śląskich



WIZYTA ROBOCZA W ATENACH

Ateny to stolica Grecji. Właśnie tam w terminie od 23. do 30 listopada organizowane jest spotkanie robocze uczestników projektu Comeniusa pod nazwą: „Wyzwanie dla rozwoju szkoły: wielokulturowość, integracja, współpraca z rodzicami”. Na spotkaniu, w którym udział wezmą przedstawiciele szkół zagranicznych(Colegio Publico Nuestra Senora del Castillo- Hiszpania, Kindergarten Tauria- Bułgaria, 13 Dioitiko Scholeilo Iliou- Grecja, Scuola Media Via Cortina- Włochy, Scuola Elementare Statale 109 Circolo Didattico „Wittoio Piccinini”- Włochy,IPSIA Europa- Włochy ) pojawią się również przedstawiciele naszej „12”. Pan dyrektor M.Majowski wspólnie z jednym z nauczycieli przedstawią swoim zagranicznym kolegom polski system edukacyjny, jak również strukturę naszej szkoły. Opowiedzą na czym polega współpraca naszych nauczycieli z rodzicami uczniów oraz w jaki sposób szkoła nasza pomaga uczniom, którzy posiadają specjalne potrzeby. Uważnie przysłuchiwać się będą podobnym relacjom pozostałych uczestników spotkania. W wywiadzie dla naszej gazetki powiedzieli, iż najlepsze rozwiązania stosowane przez zagranicze placówki dotyczące pracy szkoły z pewnością zostaną skrupulatnie zapamiętane i wdrożone w repeckiej szkole. W następnym numerze gazetki ukaże się obszerny wywiad z polskimi uczestnikami spotkania w Grecji
Redakcja.

Tipsa en vn Wydrukuj



Szukaj Pomoc do wyszukiwania
Opublikowane
Archiwum

Uwagi dla redaktora
Wyślij list do redaktora

Kalendarz









buki


Szkoła Podstawowa nr 12 w ZSP3 Tarnowskie Góry
Redaktor naczelny:   Anna Bendkowska
Webmaster:   Anna Bendkowska
Współpracownicy:   Mariusz