I november 2008 lade Maria Lim-Falk fram sin doktorsavhandling om "Svenska i engelskspråklig skolmiljö - Ämnesrelaterat språkbruk i två gymnasieklasser" vid Stockholms universitet.
Datamaterialet för avhandlingen är mycket stort, och har insamlats i två klasser utanför Stockholms innerstad under loppet av tre år, alltså under hela deras gymnasietid.
Resultaten av hennes forskning visar att utökad engelskspråkig undervisning inte är effektiv. Eleverna talar/frågar mindre, och deras språkval är mycket ofta svenska. "Det är mycket tystare än man tror", påpekade Maria Lim-Falk. "Sådan undervisning blir ibland väldigt lik undervisning där lärare har otillräckliga ämneskunskaper".
Hon visar att den allmänna språkattityden bland lärare och elever är positiv för engelskan och "bekymmerslös" för svenskan. Men bekymmer blir det, inte minst att hitta rätt ord och uttryck på svenska i olika ämnen.
Läs mer på en intervju med forskarenhär:
http://www.skolporten.com/art.aspx?id=33FNMoch mer om själva avhandlingen här:
http://www.skolporten.com/art.aspx?id=31Edd