Chevrolet Camaro bilmodell 1966 som 1967 års modell. Camaro var GMs svar på Fords försäljningssuccé Mustang.
En standard Camaro var aldrig lika snabb som den betydligt dyrare Corvette, men kunde relativt enkelt och billigt trimmas till imponerande prestanda. Modellen är därför mycket populär inom både dragracing och banracing. Under hela produktionen delade Camaro både kaross och många tekniska lösningar med systermodellen Pontiac Firebird.
Generation 1
Den första genrationen tillverkades mellan 1967 och 1969 och fanns både som hardtop och cabriolet.
På motorsidan fanns både raka sexor och V8-motorer att välja mellan.
När Camaro presenterades, sade en GM-policy att bilen inte fick ha motorer med större slagvolym en 400 kubiktum (6,6 l). Detta medförde att Camaro effektmässigt inte kunde matcha konkurrenterna Ford Mustang och Plymouth Barracuda, eftersom varken Ford eller Chrysler hade någon sådan begränsning.
Generation 2
1970 lanserades en ny generation. Konstruktionsarbetet hade dragit ut på tiden och modellen började inte tillverkas förrän i februari 1970.
Den hade fått en mer strömlinjeformad design och fanns enbart som kupé RS – SS och Z28tillvalen fanns kvar. 1974 fick Camaro större stötfångare på grund av nya säkerhetskrav, och under 1970 talet sjönk motoreffekterna betydligt som ett resultat av nya utsläppningsregler.
Generation 3
1982 presenterades den tredje generationens Camaro, Med nyheter som bränsleinsprutning, fyrväxlad automatlåda och femväxlad manuell låda.
1985 introducerades modellvarianten IROC-Z, som fick sitt namn från en populär racingserie i USA. Den hade uppgraderad fjädring, som medförde en avsevärt förbättrad väghållning och en vidareutvecklad variant av bränsleinsprutningen, som kallades TPI (Tuned Port Injection).
Generation 4
I och med introduktionen av den fjärde generationens Camaro 1993 flyttades tillverkningen från Kalifornien i USA till Québec i Kanada. I konstruktionsarbetet hade man ansträngt sig för att förbättra krocksäkerheten jämfört med den tidigare generationen.
Generation 5
Måndagen den 9 januari 2006 visades en konceptbil för den femte generationen av Chevrolet Camaro upp på bilmässan i Detroit.
1:a april 2010 tog Camaro hem titeln ”World Car Design of the Year” som ”World Car of the Year” nominerar årligen sedan 2005.
*Fakta från Wikipedia.