Cadillac etablerat 1903 och uppkallat efter den franske upptäcktsresanden Antoine de la Mothe, silur de Cadillac, Mannen som 1701 grundade Detroit är ett amerikanskt bilmärke som sedan 1909 ingår i General motor,
Den första bilen stod i oktober 1902 med en encylindrig motor på 5 hästkrafter konstruerade av Henry m. Leland.
Cadillac var från och med 1908 års modell standardiserad, vilket innebar att alla delar höll samma mått inte behövdes passas in för varje enskild bil. Cadillac började använda sloganen ”standard for the world” i sin marknadsförning.
Cadillac köptes 1909 upp General motor och märkets marknadsinriktning ändrade då radikalt. Från att ha varit en av T – Fordens främsta konkurrenter om de stora massornas intresse tog man nu steget in i lyxbilsegmentet.1926 anställdes en ny bildesigner. Harley Earl. Som snart började skissade på en mindre bil nämligen La Salle som fick sitt namn från en annan fransk upptäcktsresande. Rene Robert Cavelier, Silur de La Salle. Tillverkningen av detta bilmärke fortsatte fram till 1940.
1932 var Cadillac nära konkurs, företagets ekonomi led svårt efter rekordlåga försäljning och anklagelser om diskriminering av svarta köpare i USA. Krisen var så svår att man diskuterade nedläggning. Vid ett ödesdigert styrelsemöte förespråkade Cadillacs styrelseordförande Nicholas Deystadt att man skulle profilera sin marknadsföring mot svarta kunder. Detta räddade Cadillac från nedläggning.
Liksom de övriga amrekanska biltillverkarna, togs Cadillac på sängen av krigsslutet 1945. De bilar som presenterades som 1946 års modell var hastigt uppsnofsade 42:or Alla de amrekanska tillverkarna ryckte dock upp sig i och med 1949 års morfernsierade vagnar som av en slump infördes allihop pontonkarossen samtidig.
Året före, 1948 hade Cadillac infört en design som skulle försvinna först 15 år senare, nämligen fenorna på bakskärmarna, inspirerade av stridsflygplanet Lockhead P-38 Lightning. Fenorna var ett påfund av Harley Earl som nu stigit i chefdesigner. Under hela 1950 talet kom bilarna år för år att bli allt längre bredare och lägre samtidigt som motoreffekten ökade. Denna trend gällde inte bara Cadillac utan var genomgående för alla amrekanska tillverkare.
År 1953 introducerades Cadillac Eldorado som kom att bli norm för den amerikanska lyxbilen. 1954 var modellen en egen modellserie med ett pris på nästan 5000 dollar.
Under resten av 1950-talet kom Cadillac att bli en symbol för den amerikanska drömmen. På 1959 års Cadillacs kulminerades designtendern med fenor märkets bilar hade en formgivning som alltjämt anses vara en av bilvärldens mest extrema.
I och med 1960-talets intåg försvann fenorna och bilarna fick en kantigare formgivning, Men var fortfarande väldigt stora och erbjöd kraftfulla motorer samt hög komfort. Mot slutet av årtiondet påbörjade man en försiktig övergång till framhjulsdrift, och en bit in på 1970-talet blev bilarna mindre i formatet samtidigt som motoreffekten sjönk betänkligt. Detta var ett resultat av oljekrisen 1973 och de allt strängare miljökraven. Under 1990-talet började Cadillac arbeta på att förändra sin image, då man ansåg att en profilering mot yngre köpare var nödvändig. Flera sportiga modeller och SUV-bilar togs fram.
Några Cadillacmodeller
- Cadillac Modell A Runabout (1903)
- Cadillac V16 (1930-1940)
- Cadillac sixty special (1948)
- Cadillac fleetwood (1947-1996)
- Cadillac Eldorado (1953-2003)
- Cadillac Seville (1956-1960,1975-2003)
- CadiCadillac CTS (2003)
- Cadillac XLR (2004)
- Cadillac SRX (2004)
- Cadillac STS (2005)
- Cadillac Escalade ”lyx-Suv” (2005)
- Cadillac BLS (2006) (Tillverkas av saab i Trollhättan)
*fakta taget från Wikipedia