Vasaskolans teatertvåor avslutade i helgen deras uppsättning av föreställningen ”Corpus – Vad gör du med den?” som resulterade i en succé både på scen men även med en positiv recension i Gävle Dagblad. Föreställningen, vars manus och regi är framställd av eleverna själva, handlar i sin helhet om vilket funktion kroppen har i relation till människan och vad som händer när kroppen sviker. Ämnen som ätstörningar, endometrios och alopecia till dåligt självförtroenden, föräldrakonflikter och ungdomlig kärlek presenterades via olika utmanande och interaktiva monologer som ofta inkluderade publiken.
Det finns en otrolig trygghet av att sitta i mörkret som åskådare, uppgiften begränsas till att titta och ta in utan några krav men när rampljuset plötsligt ändrar riktning och lyser rakt på dig som publik blir du en del av pjäsen. Det är både påfrestande och skrämmande med föreställningar som bygger på ett samspel mellan skådespelare och publik och det blir ännu jobbigare när det berör ämnen som ligger nära hjärtat. Varje person i publiken kunde relatera till något i pjäsen, ung som gammal vilket gjorde det både intressant men också påfrestande att kolla på. Elevernas förmåga att omvandla en upplevelse som börjar med karaktärerna på scen till att sedan skifta och tvinga publiken att konfrontera sina inre demoner visar på skicklighet som skådespelare.
Efter föreställningen berättar en av eleverna, Ali Qasemi, att framtagningen av pjäsen har varit minst lika utmanande för aktörerna som för åskådarna att kolla på. Bearbetningen av alla tunga ämnen har varit en lång process som inte sällan fått klasskamraterna att brista ut i gråt under repetitionerna. Qasemi förklarar att det som hjälpt klassen under intensivveckan har varit att dela med sig av tankar och diskutera karaktärernas historier för att göra det så realistiskt som möjligt, vilket de också lyckades väldigt bra med.
Julia Pletos