Kultury m這dy cz這wieku, kultury!
Wchodz帷 do budynku szko造 oboj皻nie podstawowej czy do naszego gimnazjum cz瘰to s造cha takie w豉郾ie s這wa: „Kultury m這dy cz這wieku, kultury!” lub „A mo瞠 by tak 豉skawie dzie dobry powiedzia co?”. Wi瘯szo嗆 uczni闚 uwa瘸 to za pretensje o g逝pot. Czy rzeczywi軼ie jednak jest to g逝pota? Jakie zadanie ma szko豉? Dlaczego oni si czepiaj?
A wi璚 moi drodzy, nie mo瞠my nazwa pomocy g逝pot. Wi瘯szo嗆 postrzega to jako uprzykrzenie im 篡cia. Lecz kiedy dorosn zrozumiej, 瞠 tamte uwagi by造 pomoc, kt鏎 nie郵i im starsi i bogatsi w do鈍iadczenie ludzie.
Jak stwierdzi豉 pani kt鏎a uczy mnie j瞛yka polskiego, kultur osobist wynosimy z domu. Szko豉 r闚nie j kszta速uje, niestety czasami w niej dopiero uczymy si dobrego wychowania.
Zastanawiaj帷 si na spokojnie, g逝pio jest przej嗆 obok nauczyciela, bez s這wa. To tak jakby鄉y uwa瘸li si za kogo m康rzejszego, patrzyli na innych z g鏎y. Taka postawa pokazuje, zupe軟y brak szacunku.
W doros造m 篡ciu bez okazania drugiej osobie szacunku niczego nie osi庵niemy. Nie przyjm nas do pracy, ludzie nie b璠 chcieli przebywa w naszym towarzystwie.
Wnioskuj帷, najwi瘯sz krzywd wyrz康zimy sobie. My郵, 瞠 gimnazjali軼i s ju na tyle dojrzali, 瞠 nie potrzebuj zwracania uwagi.
Okazujmy nale篡ty szacunek pracownikom szko造. Nie tylko nauczycielom, ale te pani sprz徠aczk dzi瘯i kt鏎ym klasy, korytarze i 豉zienki s czyste. Panom palaczom, kt鏎zy dbaj o w豉軼iw temperatur w salach lekcyjnych, naprawiaj pewne uszkodzenia, cz瘰to dbaj o nasze bezpiecze雟two. Pani sekretarce dzi瘯i kt鏎ej zawsze mamy podbit legitymacj, za豉twione darmowe obiady w sto堯wce itd. I oczywi軼ie nauczycielom, kt鏎zy dziel si z nami wiedz i nas wychowuj. Nie zapominajmy te, 瞠 nauczycielom kt鏎zy nas nie ucz te nale篡 m闚i "dzie dobry". Rozgl康aj帷 si po klasach wida pomazane 豉wki, wyrze嬌ione inicja造, przekle雟twa. Nie jeste鄉y ju ma造mi dzie熤i, kt鏎ym trzeba t逝maczy 瞠 po nas b璠 korzystali z tych 豉wek inni uczniowie.
A zdewastowane 豉wki trzeba b璠zie cz窷ciej wymienia co wi捫e si z kosztami. Za zaoszcz璠zone w ten spos鏏 pieni康ze szko豉 b璠zie mog豉 dokupi plansze pomocnicze, preparaty do pracowni chemicznej itd. Uczymy si szanowa cudz w豉sno嗆. Prawdopodobnie t wiedz podzielimy si z naszymi dzie熤i.
Prosz, 瞠by軼ie pomy郵eli troch na ten temat.
|