Freinetrörelsen i Sverige - Kooperativet Arbetets Pedagogik
Söndagen den 22 december 2024 - klockan 08:10
Förstasidan
Artiklar

« Föreg. Nästa »

Freinetmarkörer?

Freinetmarkörer?


Inger Nordheden 2014-07-13


Mer är en vecka har gått sedan Almedalensveckan slutade och livet börjar så smått återgå till det normala här på Gotland. I år deltog Freinetrörelsen i två evenemang. Jag ska försöka redogöra för båda men vill börja med lite bakgrundsinformation.

Under nästan tio år anordnade Lärarhögskolan i Stockholm en kurs som kallades Pedagogisk Mångfald. Det var ett samarbetsprojekt mellan Freinetrörelsen, Montessorirörelsen, Waldorfrörelsen, Reggio Emiliarörelsen och Science Centerrörelsen. Kursen var på 15 hp där varje pedagogik hade 2,5 hp till sitt förfogande. Kursen var oerhört uppskattad och startade varje termin. Det var roliga och spännande år där vi pedagoger som ansvarade för kursen träffades regelbundet för att ta del av varandras tankar om de markörer som vi menade representerade vår pedagogik. Det var samtal som stod Sokratiska samtal nära! Vi jämförde hur vi såg på barn, elever, läsinlärning, NO-undervisning, bild, rörelse och en massa annat. Jag älskade dessa möten och de samtalen. Jag fick tillfälle att skärpa mina argument vad gäller Freinetpedagogiken och jag fick många influenser från de andra.

När sedan Lärarhögskolan gick upp i Stockholms universitet lades kursen er. En person på en institution (som inte alls hade med lärarutbildning att göra) hade fått för sig att Waldorfpedagogiken inte hörde hemma på universitetet (trots att Waldorflärarstudenter under många år gått på kurserna inom det allmänna utbildningsområdet för att få behörighet även inom grundskolan). Trots gruppens högljudda protester bl a i medierna stängdes Waldorf ute och vi fick lägga ner kursen och vi förlorade kontakten i vår lärargrupp.

För två år sedan bildades Idéburna skolors riksförbund, där Mimers rektor Anneli Vossman Strömberg är medlem i styrelsen förresten. Jag kontaktades för att delta i ett seminarium under förra årets Almedalsvecka och träffade då representanter för Montessori och Waldorf igen. Förra året var inte seminariet särskilt välbesökt men då var det å andra sidan inget valår!

I år var det därför skillnad. På onsdagen anordnade vi tre pedagogiska riktningar en sorts workshop med små utställningar. Vi höll till på Waldorfförskolan Karlavagnen. Jag hade plockat ihop en del elevmaterial och gjort en liten utställning om vad jag ville framhålla inom Freinetpedagogiken. Den blev ganska bra tycker jag.

Montessori hade plockat med sig sitt typiska material bestående av pussel och pärlor  och Waldorf hade färgat ull och små dockor som representerade några av de sagor som pedagogerna brukade berätta för barnen.

När man kommer till en Waldorfskola vet man på en gång att man är på en Waldorfskola. Redan själva huset avslöjar det. De har tydliga Waldorfmarkörer!

När man kommer in i ett Montessoriklassrum vet man på en gång att man är i en Montessoriklass. Materialet avslöjar det. De har tydliga Montessorimarkörer!

Sedan jag blev ordförande i Frenetrörelsen har jag besökt alla Freinetförskolor och skolor. Ibland har jag hittar Freinetmarkörer. Det har då varit skyltar med texten ”Jag föreslår”, ”Jag kritiserar” och ”Jag berömmer”. Det kan ha varit väggtidningar som berättat om klassens liv. Det kan ha varit en stor bok med träpärmar som kallats just ”Klassens Liv”. Det kan ha varit texter som berättat om fadderverksamhet. Det kan ha varit utställningar som skvallrat om skolans pågående tema. Det kan ha varit välkomstinformation som berättat om att här försiggår Freinetpedagogik och det kan ha varit vackra bilder i fina ramar.

På senare år har jag saknat en del av dessa markörer. Jag skulle vilja ha lite tankar från er om huruvida vi har några Freinetmarkörer. Kanske har de ändrats och är andra nu när vi skriver 2014? Är det viktigt att man förstår, när man kommer till en Freinetförskola eller skola, att det här bedrivs Freinetpedagogik? Hur syns det i så fall?

Inger


Skriv ut



Demokratipristagare för Freinetrörelsen i Sverige 2024

Linnea Lindquist, mottagare av Freinetrörelsen i Sveriges demokratipris 2024

Linnea Lindquist är även känd som rektor Linnea. I sina inlägg om skolan har hon inte backat in i ett hörn utan har starkt vågat ifrågasätta det nuvarande skolsystemet med möjligheten till vinstuttag,...

Läs mer
Till minne av Susanne Osten

Till minne av Susanne Osten

”Freinetrörelsens demokratipris Open Minds år 2011 tilldelas författaren Suzanne Osten för sitt mångåriga engagemang för barns och ungas villkor. Ofö...

Läs mer
Workshop i RIDEF:s anda

Workshop i RIDEF:s anda

Vi var tre representanter ifrån Sverige på RIDEF i Oaxaca i Mexiko sommaren 2024. Det var jag och mina två kollegor Susanne och Alka från Drakbergsskolan. Vi hade sökt...

Läs mer
”För varenda unge i Bunge”

”För varenda unge i Bunge”

Just så heter den nyaste kursen för freinetintresserade pedagoger. Vi som driver denna kurs, Marita Sandin Larsson och Jessica Alm, kommer från Freinetskolan Hugin i  Norrtä...

Läs mer
Bara gör det!

Bara gör det! Haggan, ungarna och Stavgard

 

Det här är en bok som alla Freinetlärare (och alla andra lärare också förresten) bör läsa. Här får vi läsa om hur Haggan (egentligen Harriet...

Läs mer
Inger Nordheden om Almedalen -24

Almedalen sommaren 2024

Temat var att vi idéburna skolor kan bidra med mycket för att nå alla barn. Ann Pihlgren inledde från Altea med en föreläsning om olika alternativa pedagogiker.

Läs mer
Almedalen 2024

Seminarim i Almedalen
Onsdagen den 26:e juni 2024     klockan 13:00 till 13:45


Detta vill du inte missa! Kom till Visby och delta live på seminarim under Almedalsveckan.

Varje barn har rätt till sin väg till lärande - hur gör vi?



Läs mer
Besök på Freinetskolan Bild och Form från Simone Veil i Nantes i Frankrike 26 maj- 1 juni 24

Besök på Freinetskolan Bild och Form från skolan Simone Veil i Nantes i Frankrike 26 maj- 1 juni 2024

Vi på Freinetskolan Bild och Form i Masthugget har haft besök från en skola i Nantes i Frankrike. 12 elever i åldrarna 12-15 år, och de två lärarna Gwen...

Läs mer
Glimtar från Freinetskolan i Lund

FREINETSKOLAN I LUND

Den 6 maj i år, 2024, besökte jag Freinetskolan i Lund för att samtala med några av pedagogerna kring freinetpedagogiken. Jag ville veta hur skolan har utvecklats efter de...

Läs mer


Demokratipriset till Eva-Lotta Hultén utdelat

Freinetrörelsens demokratipris 2023 utdelat till Eva-Lotta Hultén

Den 7/5 samlades vi på Drakbergsskolan för utdelningen av demokratipriset. I samband med det berättade Eva-Lotta kring sin bok "Vad ska vi med skolan till". Den samlade skaran var...

Läs mer

Tipsa redaktionen

Sök Sökhjälp
Publicerade
Arkiv

Årsmöte
Skicka insändare

Gratis webbinarium
Tema: Korrespodens inom Freinetpedagogiken.

Datum onsdagen den 1:a november, klockan 18.00.
Spara datumet!
Mer info kommer!


KAP



Besök den nya internationella Freinet-sajten!

No LImit

Gratis webbinarium
Onsdagen den 1:a november, 2023
Klockan 18.00

Tema: Korrespondens inom Freinetpedagogiken.

Spara datumet. Mer info kommer.
Tipsa redaktionen
Kaprifol
Ansvarig utgivare:   Raija Törnroos
Webmaster:   David Almlöf
Redaktion:   Agneta, Andrea, Marita, Vera, Inger, Lisa, Raija, Anna, Gabriella, Mia