Freinetrörelsen i Sverige - Kooperativet Arbetets Pedagogik
Söndagen den 24 november 2024 - klockan 08:09
Förstasidan
Artiklar

« Föreg. Nästa »

Betraktelse över boken Barnet är av samma natur som den vuxne av Inger Nordheden.

Sommarläst

Betraktelse över boken Barnet är av samma natur som den vuxne av Inger Nordheden.


Raija Törnroos 2023-08-19


Vi är säkert fler som passar på att läsa något pedagogiskt under sommarens ledighet. Här är min läsning.

Under några utbildningsdagar har vi i styrelsen velat ge deltagarna något att ta fram och fördjupa sig i även efter hemkomsten. De har då fått någon av Inger Nordhedens böcker. Så även hösten -22 då det var utbildning för pedagoger från Bild och Form och Drakberg. Jag skojade med Inger om att titlarna börjar sina och att det börjar bli dags att skriva en ny bok. Till min förvåning svarade Inger att hon håller på med en och att boken nästan är klar. Boken ”Barnet är av samma natur som den vuxna” kom ut våren -23. Boken har varit min sommarlektyr i hängmattan, nåja, i alla fall i soffhörnan under några regniga sommardagar.


Boken börjar med en tillbakablick av Ingers tidiga önskan att bli lärare och hennes pedagogiska visioner. I vissa släkten går yrken i arv. Så har det blivit i denna släkt med morfar läraren som inspirerat till lärarkallet. För ett kall till yrket anar jag i orden som Inger skrivit om sin livsgärning.


En del i början av boken är tillägnad Freinet själv och hur han agerat som pedagog. Att det finns med i boken är viktigt.


Under Freinets livstid fanns det strömningar mot progressiv pedagogik med liknande syn på barn och undervisning. I senare tid har framförallt olika pedagogiska metoder haft inflytande och genomslag i skolans arbetssätt. Freinet uppmanade pedagoger att använda det som andra inspirerat till och som fungerade bra i undervisningen. Vi skulle dock snart tappa bort det specifika i Freinetpedagogik och gå vilse bland casemetodik, utomhuspedagogik, kooperativt lärande med mera. I boken får vi landa i ursprunget hos Freinet själv och således kunna stå för att vara Freinetpedagoger i våra hjärtan.


Boken innehåller grundpelarna inom Freinetpedagogiken som exempelvis vikten av att ha en mottagare. Varje del inleds med att först se på Freinets tankar kring ämnet och sedan praktiska konkreta arbetssätt från Ingers egna klasser.


För mig som känner pedagogiken väl är behållningen i boken att få stöd i att fortsätta arbeta med eleverna på det här sättet. Särskilt de gånger som jag står i blåsten av föräldrar som ifrågasätter eller nationella prov som pressar på.


Att Inger mest arbetat på mellanstadiet framgår av texten. Denna bok är en bok om Freinetpedagogik på lågstadiet där Inger till slut hamnat. Det framgår inte om det var av nöd, lust eller tvång men det märks att det varit uppskattat. Det förstår jag så väl genom att i mer än 40 år som lärare arbetat på lågstadiet, även om jag till motsats ibland gästspelat på mellanstadiet. Varje åldersgrupp har sin charm – och också sin svårighet. Men framförallt är varje elev sin egen unika individ. I boken glimtar några av dessa. Kanske ger just Freinetpedagogiken en bättre chans att lära känna dessa individer på djupet.


Det känns så väl igen mycket av det Inger beskriver. Till exempel vikten av övning för att kunna presentera något för en mottagare. I min verksamhet övas, övas och åter övas inför stora avslutningen med pjäser i sagoprojektet eller diktläsning till föreställningen Poesi och pepparkakor. Det är verkligen sant. Eftersom varje skola är unik kan exemplen kanske inte kopieras rakt av. Som inspirationsbok till Freinetpedagogiskt arbete kan denna bok ändå fungera alldeles utmärkt särskilt för den som inte känner till pedagogiken så väl. Det som verkligen inspirerade mig var samlingsboken med berättelser från årskurs tre. Jag har sett den med egna ögon och blev väldigt imponerad av layout och professionalitet. Det skulle vara ett projekt att få sätta tänderna i.


Hinder och svårigheter tas upp bland annat i avsnittet med bemötandet av en förälder för att få hjälp med barnets beteende i skolan. Bakslag i arbetet hör till men även om det känns tröstlöst är det en ny dag nästa dag då det går att försöka igen. Hur hinder och svårigheter kan övervinnas skulle säkert kunna bli ytterligare en bok.


Inger berättar att det är lättast att organisera och genomföra Freinetpedagogik på låg- och mellanstadiet. Det stämmer även om jag med en titt i backspegeln tycker att även det blivit svårare på grund av mer detaljerade styrdokument och fler obligatoriska tester och prov.


Böcker och texter om Freinetpedagogik är viktiga för att få fler att intressera sig. Det som saknas är en bok som beskriver hur Freinetpedagogik bedrivs på högstadiet som är mer ämnesstyrt i sin struktur. Det är inte ovanligt att få höra ”Det är väl lätt för dig att arbeta så när du är på lågstadiet”. På högstadiet, har kanske Inger inte tänkt att arbeta så den boken behöver kanske någon annan skriva. Ett stort tack till Inger Nordheden för denna bok om Freinetpedagogik på lågstadiet.

Text: Raija Törnroos

 


Skriv ut



Till minne av Susanne Osten

Till minne av Susanne Osten

”Freinetrörelsens demokratipris Open Minds år 2011 tilldelas författaren Suzanne Osten för sitt mångåriga engagemang för barns och ungas villkor. Oförtröttligt och engagerat har hon genom sin...

Läs mer
Workshop i RIDEF:s anda

Workshop i RIDEF:s anda

Vi var tre representanter ifrån Sverige på RIDEF i Oaxaca i Mexiko sommaren 2024. Det var jag och mina två kollegor Susanne och Alka från Drakbergsskolan. Vi hade sökt...

Läs mer
”För varenda unge i Bunge”

”För varenda unge i Bunge”

Just så heter den nyaste kursen för freinetintresserade pedagoger. Vi som driver denna kurs, Marita Sandin Larsson och Jessica Alm, kommer från Freinetskolan Hugin i  Norrtä...

Läs mer
Bara gör det!

Bara gör det! Haggan, ungarna och Stavgard

 

Det här är en bok som alla Freinetlärare (och alla andra lärare också förresten) bör läsa. Här får vi läsa om hur Haggan (egentligen Harriet...

Läs mer
Inger Nordheden om Almedalen -24

Almedalen sommaren 2024

Temat var att vi idéburna skolor kan bidra med mycket för att nå alla barn. Ann Pihlgren inledde från Altea med en föreläsning om olika alternativa pedagogiker.

Läs mer
Almedalen 2024

Seminarim i Almedalen
Onsdagen den 26:e juni 2024     klockan 13:00 till 13:45


Detta vill du inte missa! Kom till Visby och delta live på seminarim under Almedalsveckan.

Varje barn har rätt till sin väg till lärande - hur gör vi?



Läs mer
Besök på Freinetskolan Bild och Form från Simone Veil i Nantes i Frankrike 26 maj- 1 juni 24

Besök på Freinetskolan Bild och Form från skolan Simone Veil i Nantes i Frankrike 26 maj- 1 juni 2024

Vi på Freinetskolan Bild och Form i Masthugget har haft besök från en skola i Nantes i Frankrike. 12 elever i åldrarna 12-15 år, och de två lärarna Gwen...

Läs mer
Glimtar från Freinetskolan i Lund

FREINETSKOLAN I LUND

Den 6 maj i år, 2024, besökte jag Freinetskolan i Lund för att samtala med några av pedagogerna kring freinetpedagogiken. Jag ville veta hur skolan har utvecklats efter de...

Läs mer


Demokratipriset till Eva-Lotta Hultén utdelat

Freinetrörelsens demokratipris 2023 utdelat till Eva-Lotta Hultén

Den 7/5 samlades vi på Drakbergsskolan för utdelningen av demokratipriset. I samband med det berättade Eva-Lotta kring sin bok "Vad ska vi med skolan till". Den samlade skaran var...

Läs mer
Utdelning av Freinetrörelsens demokratipris den 7/5

Utdelning av Freinerörelsens demokratipris för 2023 kommer att ske den 7/5

Eva-Lotta Hultén är inbjuden att motta Freinetrörelsens demokratipris tisdagen den 7/5 klockan 16.00 på Drakbergsskolan.


Alla som vill kan få närvara.
Medddela ifall...

Läs mer

Tipsa redaktionen

Sök Sökhjälp
Publicerade
Arkiv

Årsmöte
Skicka insändare

Gratis webbinarium
Tema: Korrespodens inom Freinetpedagogiken.

Datum onsdagen den 1:a november, klockan 18.00.
Spara datumet!
Mer info kommer!


KAP



Besök den nya internationella Freinet-sajten!

No LImit

Gratis webbinarium
Onsdagen den 1:a november, 2023
Klockan 18.00

Tema: Korrespondens inom Freinetpedagogiken.

Spara datumet. Mer info kommer.
Tipsa redaktionen
Kaprifol
Ansvarig utgivare:   Raija Törnroos
Webmaster:   David Almlöf
Redaktion:   Agneta, Andrea, Marita, Vera, Inger, Lisa, Raija, Anna, Gabriella, Mia