Freinetrörelsen i Sverige - Kooperativet Arbetets Pedagogik
Tisdagen den 5 december 2023 - klockan 03:43
Förstasidan
Artiklar

« Föreg. Nästa »

Första medlemsmötet på länge ger lust att arbeta med matematik

Medlemskväll i matematik

Första medlemsmötet på länge ger lust att arbeta med matematik


Raija Törnroos 2023-03-23





På kvällen den 22:a februari samlades en förvånande liten men entusiastisk skara på Drakbergsskolan för att fördjupa sig i matematik på Freinetvis.


Det tematiska arbetssättet, som är vanligt i Freinetpedagogik, ger verklighetsförankring och motiverar eleverna. Men leder också till mer oförutsägbarhet att planera matematiken heltäckande. Teman kan oftare innehålla till exempel statistik och användande av olika enheter, såsom tid, medan taluppfattning och aritmetik är svårare att få med.  Speciellt tillräckligt med repetition av dessa.

Synen i Freinetpedagogik, att teoretiskt och praktiskt arbete går hand i hand, ger en annan ingång till matematiken. Detta medlemsmöte kom därför att handla om just det.

Jag och min kollega Susanne på Drakbergsskolan har under årens lopp provat många olika aktiviteter för att få barnen att förstå den teoretiska matematiken på djupet, befästa det som just lärts och att utnyttja miljön runtomkring oss. Vi ville gärna dela med oss av det vi upplevt omtyckt och lyckat av oss och eleverna.

Den första delen innehöll uteaktiviteter. Klockan 18 var det verkligen kolmörkt varför vi tyvärr fick hålla oss inomhus. En aktivitet som regelbundet kommit till användning är 36-leken. I 36-leken sätts just 36 numrerade matteuppgifter upp i skogen hängande på träd eller buskar. Leken ger möjlighet att få röra på sig, samarbeta och befästa matematiskt innehåll. Vi delade upp oss i grupper. Grupperna slog tärning och letade efter uppgifter med rätt nummer. När 36-leken genomförs med barn ute kan lekområdet vara ganska stort, så för att kalla till sig kompisarna när uppgiften hittats ska man ropa ett gruppljud som man kommit överens om. Det var lite kul för oss vuxna att ropa på lagkompisarna med ett djurläte när en i gruppen hittat uppgiften. När gruppen enats om svaret rusade vi till läraren för att få reda på om vi tänkt rätt och slog tärningen igen för att leta efter nästa uppgift. På nummer 36, som är sist ska man ropa UTEMATTE ÄR KUL! Vi konstaterade att 36-leken fungerar alldeles utmärkt för alla åldersgrupper och att uppgifterna kan varieras i all oändlighet. Färdiga 36-lekar finns också i Utematteboken.  Ett par utematteaktiviteter till provades innan det var dags för FIKA.

Efter fikat prövades laborativa övningar i taluppfattning. Att sätta ut tal på tallinje kan göras på en tavla men eftersom det oftast bara finns en tavla i klassrummet så går det för många fler att vara aktiva samtidigt om man använder snören. Talen som ska sättas ut kan för de yngre vara heltal och för de äldre kan det vara decimaltal, bråk och procent. Det viktiga i övningen är att kunna argumentera för varför man placerat talen på sitt sätt så matematik kommuniceras. Gruppen provade sedan aktiviteten pärlor och stickor och några fler. Deltagarna fick plocka med sig en liten uppsättning laborativt material, såsom oliksidiga tärningar samt spelpjäser. Kanske kan det bli en matematisk aktivitetspåse att få låna med hem i klasserna. Vi föreslog att få inspiration från NCM:s hemsida för aktiviteter att lägga i påsen. (NCM, Nordiskt Centrum för Matematikundervisning).

Sista stunden var vikt för konstnärlig matematik. Matematik och konst berör ofta varandra. Tänk bara på det gyllene snittet. Geometriska bilder och symmetri var några saker att få prova på. Så klart fick deltagarna skapa själv. De flesta grabbade tag i Create Mandala. Ramar som det går att skapa egna mandalabilder för att måla symmetribilder eller geometrigåtor för klasskamraterna. Vi tittade också på litteratur av Anthony Furness som skrivit många böcker om praktiskt arbetssätt kring matematik. I hans tänkande ingår ännu en viktig aspekt i Freinetpedagogik, nämligen att ha en mottagare för arbetet genom att dokumentera det matematiska arbetet till vackra utställningsbilder. En bild säger inte så mycket men om en hel klass ställt ut sina alster så kan effekten bli slående.

Plötsligt var klockan redan 21.00 och vi slet oss från aktiviteterna för att trötta men nöjda ta oss hemåt i den mörka kvällen. En av pedagogerna uttryckte känslan som vi hoppats från början. Nämligen ”Hur kan man inte vilja vara med på en sån här kväll!”

 

 


Skriv ut



Webbinarium 1:a november 2023

Webbinarium om korrespondens med Inger Nordheden som gästföreläsare den 1:a november 2023

Här följer en kort sammanfattning av webbinariet och läsare får tillgång till bilderna från föreläsningen.


Inger Nordheden var inbjuden som föreläsare för att berätta om korrespondensens...

Läs mer
Gratis webbinarium

Gratis webbinarium onsdagen den 1:a november 2023 kl 18.00-19.00

Tema: Korrespondens inom Freinetundervisning

 

Freinets elever hade utbyte med andra skolor i Frankrike och även andra länder i Europa.

Varför ansåg Freinet korrespondens som viktigt?

Exempel på korrespondens.

Vilka hinder...

Läs mer
Nomineringar till Demokratipris 2023

Demokratipriset 2023

Återigen dags för nomineringar till Freinetrörelsens demokratipris 2023.


Förra året fick Historieberättarna Freinetrörelsen i Sveriges Demokratipris.

Läs mer
Tal i Almedalen 2023

Inger Nordhedens tal i Almedalen 2023

Du som missade seminariet med idéburna friskolors seminarium i Almedalen kan här få läsa Inger Nordhedens tal om Freinetpedagogik.

Läs mer
Sommarläst

Betraktelse över boken Barnet är av samma natur som den vuxne av Inger Nordheden.

Vi är säkert fler som passar på att läsa något pedagogiskt under sommarens ledighet. Här är min läsning.


Under några utbildningsdagar har vi i styrelsen...

Läs mer
Freinetskolan i Lund i juni 2023.

En ny skola efter branden

En ny skola efter branden

I november 2021 skrev Inger Nordheden en artikel i Kaprifol om ett besök hon hade gjort på Freinetskolan i Lund, då hon träffade personal i förskolan och i grundskolan...

Läs mer
Almedalen 2023

Freinetrörelsen deltar i Almedalen 2023

I år behövs ni i Almedalen


Onsdagen den 28 juni kl 14.00-14.45 anordnar Freinetrörelsen tillsammans med Montessoriförbundet och Waldorffederationen ett seminarium om

 

Läs mer
Utdelning av Demokratipriset för 2022 till Historieberättarna

Historieberättarna tar emot Freinetrörelsens demokratipris 2022

Priset till Historieberättarna delades ut i samband med Freinetrörelsens årsmöte den 2/4 på Freinetskolan Kastanjen i Botkyrka.

Läs mer
Ny bok om Freinetpedagogik!

Barnet är av samma natur som den vuxne
Ny bok av Inger Nordheden!

Här kommer det senaste tillskottet av böcker av Inger Nordheden om Célestin Freinets pedagogiska tankar; nu med exempel från lågstadiet.

På bokens baksida kan man...

Läs mer
Medlemskväll i matematik

Första medlemsmötet på länge ger lust att arbeta med matematik

På kvällen den 22:a februari samlades en förvånande liten men entusiastisk skara på Drakbergsskolan för att fördjupa sig i matematik på Freinetvis.

Läs mer

Tipsa redaktionen

Sök Sökhjälp
Publicerade
Arkiv

Årsmöte
Skicka insändare

Gratis webbinarium
Tema: Korrespodens inom Freinetpedagogiken.

Datum onsdagen den 1:a november, klockan 18.00.
Spara datumet!
Mer info kommer!


KAP



Besök den nya internationella Freinet-sajten!

No LImit

Gratis webbinarium
Onsdagen den 1:a november, 2023
Klockan 18.00

Tema: Korrespondens inom Freinetpedagogiken.

Spara datumet. Mer info kommer.
Tipsa redaktionen
Kaprifol
Ansvarig utgivare:   Raija Törnroos
Webmaster:   David Almlöf
Redaktion:   Agneta, Andrea, Marita, Vera, Inger, Lisa, Raija, Anna, Gabriella, Mia