Freinetrörelsen i Sverige - Kooperativet Arbetets Pedagogik
Torsdagen den 21 november 2024 - klockan 20:02
Förstasidan
Artiklar

« Föreg. Nästa »

Första medlemsmötet på länge ger lust att arbeta med matematik

Medlemskväll i matematik

Första medlemsmötet på länge ger lust att arbeta med matematik


Raija Törnroos 2023-03-23





På kvällen den 22:a februari samlades en förvånande liten men entusiastisk skara på Drakbergsskolan för att fördjupa sig i matematik på Freinetvis.


Det tematiska arbetssättet, som är vanligt i Freinetpedagogik, ger verklighetsförankring och motiverar eleverna. Men leder också till mer oförutsägbarhet att planera matematiken heltäckande. Teman kan oftare innehålla till exempel statistik och användande av olika enheter, såsom tid, medan taluppfattning och aritmetik är svårare att få med.  Speciellt tillräckligt med repetition av dessa.

Synen i Freinetpedagogik, att teoretiskt och praktiskt arbete går hand i hand, ger en annan ingång till matematiken. Detta medlemsmöte kom därför att handla om just det.

Jag och min kollega Susanne på Drakbergsskolan har under årens lopp provat många olika aktiviteter för att få barnen att förstå den teoretiska matematiken på djupet, befästa det som just lärts och att utnyttja miljön runtomkring oss. Vi ville gärna dela med oss av det vi upplevt omtyckt och lyckat av oss och eleverna.

Den första delen innehöll uteaktiviteter. Klockan 18 var det verkligen kolmörkt varför vi tyvärr fick hålla oss inomhus. En aktivitet som regelbundet kommit till användning är 36-leken. I 36-leken sätts just 36 numrerade matteuppgifter upp i skogen hängande på träd eller buskar. Leken ger möjlighet att få röra på sig, samarbeta och befästa matematiskt innehåll. Vi delade upp oss i grupper. Grupperna slog tärning och letade efter uppgifter med rätt nummer. När 36-leken genomförs med barn ute kan lekområdet vara ganska stort, så för att kalla till sig kompisarna när uppgiften hittats ska man ropa ett gruppljud som man kommit överens om. Det var lite kul för oss vuxna att ropa på lagkompisarna med ett djurläte när en i gruppen hittat uppgiften. När gruppen enats om svaret rusade vi till läraren för att få reda på om vi tänkt rätt och slog tärningen igen för att leta efter nästa uppgift. På nummer 36, som är sist ska man ropa UTEMATTE ÄR KUL! Vi konstaterade att 36-leken fungerar alldeles utmärkt för alla åldersgrupper och att uppgifterna kan varieras i all oändlighet. Färdiga 36-lekar finns också i Utematteboken.  Ett par utematteaktiviteter till provades innan det var dags för FIKA.

Efter fikat prövades laborativa övningar i taluppfattning. Att sätta ut tal på tallinje kan göras på en tavla men eftersom det oftast bara finns en tavla i klassrummet så går det för många fler att vara aktiva samtidigt om man använder snören. Talen som ska sättas ut kan för de yngre vara heltal och för de äldre kan det vara decimaltal, bråk och procent. Det viktiga i övningen är att kunna argumentera för varför man placerat talen på sitt sätt så matematik kommuniceras. Gruppen provade sedan aktiviteten pärlor och stickor och några fler. Deltagarna fick plocka med sig en liten uppsättning laborativt material, såsom oliksidiga tärningar samt spelpjäser. Kanske kan det bli en matematisk aktivitetspåse att få låna med hem i klasserna. Vi föreslog att få inspiration från NCM:s hemsida för aktiviteter att lägga i påsen. (NCM, Nordiskt Centrum för Matematikundervisning).

Sista stunden var vikt för konstnärlig matematik. Matematik och konst berör ofta varandra. Tänk bara på det gyllene snittet. Geometriska bilder och symmetri var några saker att få prova på. Så klart fick deltagarna skapa själv. De flesta grabbade tag i Create Mandala. Ramar som det går att skapa egna mandalabilder för att måla symmetribilder eller geometrigåtor för klasskamraterna. Vi tittade också på litteratur av Anthony Furness som skrivit många böcker om praktiskt arbetssätt kring matematik. I hans tänkande ingår ännu en viktig aspekt i Freinetpedagogik, nämligen att ha en mottagare för arbetet genom att dokumentera det matematiska arbetet till vackra utställningsbilder. En bild säger inte så mycket men om en hel klass ställt ut sina alster så kan effekten bli slående.

Plötsligt var klockan redan 21.00 och vi slet oss från aktiviteterna för att trötta men nöjda ta oss hemåt i den mörka kvällen. En av pedagogerna uttryckte känslan som vi hoppats från början. Nämligen ”Hur kan man inte vilja vara med på en sån här kväll!”

 

 


Skriv ut



Till minne av Susanne Osten

Till minne av Susanne Osten

”Freinetrörelsens demokratipris Open Minds år 2011 tilldelas författaren Suzanne Osten för sitt mångåriga engagemang för barns och ungas villkor. Oförtröttligt och engagerat har hon genom sin...

Läs mer
Workshop i RIDEF:s anda

Workshop i RIDEF:s anda

Vi var tre representanter ifrån Sverige på RIDEF i Oaxaca i Mexiko sommaren 2024. Det var jag och mina två kollegor Susanne och Alka från Drakbergsskolan. Vi hade sökt...

Läs mer
”För varenda unge i Bunge”

”För varenda unge i Bunge”

Just så heter den nyaste kursen för freinetintresserade pedagoger. Vi som driver denna kurs, Marita Sandin Larsson och Jessica Alm, kommer från Freinetskolan Hugin i  Norrtä...

Läs mer
Bara gör det!

Bara gör det! Haggan, ungarna och Stavgard

 

Det här är en bok som alla Freinetlärare (och alla andra lärare också förresten) bör läsa. Här får vi läsa om hur Haggan (egentligen Harriet...

Läs mer
Inger Nordheden om Almedalen -24

Almedalen sommaren 2024

Temat var att vi idéburna skolor kan bidra med mycket för att nå alla barn. Ann Pihlgren inledde från Altea med en föreläsning om olika alternativa pedagogiker.

Läs mer
Almedalen 2024

Seminarim i Almedalen
Onsdagen den 26:e juni 2024     klockan 13:00 till 13:45


Detta vill du inte missa! Kom till Visby och delta live på seminarim under Almedalsveckan.

Varje barn har rätt till sin väg till lärande - hur gör vi?



Läs mer
Besök på Freinetskolan Bild och Form från Simone Veil i Nantes i Frankrike 26 maj- 1 juni 24

Besök på Freinetskolan Bild och Form från skolan Simone Veil i Nantes i Frankrike 26 maj- 1 juni 2024

Vi på Freinetskolan Bild och Form i Masthugget har haft besök från en skola i Nantes i Frankrike. 12 elever i åldrarna 12-15 år, och de två lärarna Gwen...

Läs mer
Glimtar från Freinetskolan i Lund

FREINETSKOLAN I LUND

Den 6 maj i år, 2024, besökte jag Freinetskolan i Lund för att samtala med några av pedagogerna kring freinetpedagogiken. Jag ville veta hur skolan har utvecklats efter de...

Läs mer


Demokratipriset till Eva-Lotta Hultén utdelat

Freinetrörelsens demokratipris 2023 utdelat till Eva-Lotta Hultén

Den 7/5 samlades vi på Drakbergsskolan för utdelningen av demokratipriset. I samband med det berättade Eva-Lotta kring sin bok "Vad ska vi med skolan till". Den samlade skaran var...

Läs mer
Utdelning av Freinetrörelsens demokratipris den 7/5

Utdelning av Freinerörelsens demokratipris för 2023 kommer att ske den 7/5

Eva-Lotta Hultén är inbjuden att motta Freinetrörelsens demokratipris tisdagen den 7/5 klockan 16.00 på Drakbergsskolan.


Alla som vill kan få närvara.
Medddela ifall...

Läs mer

Tipsa redaktionen

Sök Sökhjälp
Publicerade
Arkiv

Årsmöte
Skicka insändare

Gratis webbinarium
Tema: Korrespodens inom Freinetpedagogiken.

Datum onsdagen den 1:a november, klockan 18.00.
Spara datumet!
Mer info kommer!


KAP



Besök den nya internationella Freinet-sajten!

No LImit

Gratis webbinarium
Onsdagen den 1:a november, 2023
Klockan 18.00

Tema: Korrespondens inom Freinetpedagogiken.

Spara datumet. Mer info kommer.
Tipsa redaktionen
Kaprifol
Ansvarig utgivare:   Raija Törnroos
Webmaster:   David Almlöf
Redaktion:   Agneta, Andrea, Marita, Vera, Inger, Lisa, Raija, Anna, Gabriella, Mia