Freinetrörelsen i Sverige - Kooperativet Arbetets Pedagogik
Onsdagen den 24 april 2024 - klockan 03:14
Förstasidan
Artiklar

« Föreg. Nästa »

Men starta en friskola då, så får ni ju som ni vill! Ja, det skaaa vi minsann! 

Men starta en friskola då, så får ni ju som ni vill! Ja, det skaaa vi minsann!

 


Inger Nordheden 2014-07-14

Politiker frän alla partier (utom Sverigedemokraterna) deltog på seminariet i Almedalen
Bild:Inger Nordheden
Politiker frän alla partier (utom Sverigedemokraterna) deltog på seminariet i Almedalen

Nedan återger jag det anförande jag gjorde på seminariet som arrangerades av Idéburna skolors riksförbund under Almedalsveckan. Seminariet handlade om hur vi inom Freinetrörelsen och hur Montessoriskolor och Waldorfskolor skulle få möjlighet att utveckla den pedagogik vi tror på och menar till ett bra liv för barn och ungdomar.

Den här replikväxlingen skedde mellan mellan mig och min dåvarade rektor på en parkeringsplats i norra Botkyrka. I år är det tjugo år sen vi tog hans ord på allvar och startade en friskola i Slagsta. Den heter Freinetskolan Kastanjen och bygger på den franske pedagogen Celestin Freinets tankar om hur förskolan och skolan ska vara.

Då, för tjugo år sen hade vi Freinetlärare drömmar om vad vi ville förmedla till barn och ungdomar. Vi ville förmedla livskvalitetsvärden som handlade om solidaritet och samarbete. Vi vill visa barn och ungdomar att man lär sig i samspel med andra, i ett kollektiv, i en grupp.

 

Vi ville visa att om man som barn och elev fick vara med och bestämma och påverka både innehåll och arbetsformer så ökar chanserna till en äkta lust att lära, och inte bara för att klara centrala prov eller andra prov. Vi ville rikta fokus på innehållet. På att barnen i norra Botkyrka ju växte upp i en mosaik av kulturell mångfald där själva utgångspunkten är just mångfalden. Ett interkulturellt lärande ville vi skulle vara grunden och en undersökande pedagogik där mycket av lärandet skedde ute i skogen, nere i centrum, bland äldre människor eller i olika religiösa hus där det fanns företrädare som kunde berätta. Allt detta står Celestin Freinet för och genom att organisera arbetet bl a med klassråd, stormöten, skoltidningar, verkstäder och fadderverksamhet.

 

Vi ville förverkliga våra pedagogiska ambitioner. Jag har genom åren skrivit en mängd böcker om Freinetpedagogik och till det stundande tjugoårsjubileet har jag skrivit en bok som jag kallat ”Här är vårt liv. Vårt liv på Kastanjen”. Där har jag beskrivit hur gamla elever, som jag intervjuat upplevt sin skoltid på Freinetskolan Kastanjen. Så här säger Emma, som gått hela sin skoltid på Kastanjen.

 

”Tryggheten. Det är tryggheten som jag tänker på när jag tänker på Kastanjen”. Emma talar precis som alla andra elever som jag träffat under arbetet med denna bok om projekten, verkstäderna, kollektivet och samarbetet.

 

”Lärarna lyssnade. Vi lärde oss att kompromissa. Vi lärde ss att analysera och att alla är lika mycket värda. Jag jobbar ihop med människor från hela världen och eftersom jag numera har personalansvar verkar det som att jag har lyckats att förmedla att alla från diskare till restaurangchef har samma värde. Det har jag lärt mig på Kastanjen. Jag valde ju ett gymnasium som hade projektarbete som sin inriktning och där kände jag att det jag lärt mig på Kastanjen var guld värt. Vi hade verkligen jobbat i projekt vilket de flesta andra inte hade gjort, så jag fick styra upp många arbeten. På samma sätt blev det på universitetet. I de grupparbeten vi hade när jag gick på Kulturvetarlinjen, lyckades vår grupp väldigt bra eftersom vi just jobbade i grupp! Det är svårt att jobba i grupp men har man lärt sig det ordentligt så hjälper gruppen till att söka och förstå ny kunskap bara genom att allas tankar och frågor ventileras”.

 

Just detta vill vi även fortsättningsvis kunna bevara och erbjuda många barn och ungdomar i norra Botkyrka och på andra ställen. Då kan vi vara med och bidra till att skolans status hölls och att eleverna går ut med verkliga kunskaper i alla ämnen; kunskaper för livet. Det är livskvalitet.


Skriv ut



Utdelning av Freinetrörelsens demokratipris den 7/5

Utdelning av Freinerörelsens demokratipris för 2023 kommer att ske den 7/5

Eva-Lotta Hultén är inbjuden att motta Freinetrörelsens demokratipris tisdagen den 7/5 klockan 16.00 på Drakbergsskolan.


Alla som vill kan få närvara.
Medddela ifall du kommer på Freinetrörelsens e-post:

...

Läs mer
Freinetkurs på Gotland

Freinetskolan Hugin ordnar kurs på Gotland

I samband med skolavslutningen i sommar anordnas en kurs i Freinetpedagogik på Gotland.


Här finns information om kursens innehåll och anmälan för alla intresserade.
Tid...

Läs mer
Inför Ridef 2024

Ridef 2024  i Oaxaca i södra Mexico

Kära vänner!

RIDEF 2024 I MEXIKO 2-11 AUGUSTI NÄRMAR SIG MED STORMSTEG!


Platsen för mötet blir denna gång...

Läs mer
Webbinarium 31:a januari -24

Nytt webbinarium onsdagen den 31:a januari, Klockan 18.30-19-30.

 

Freinetrörelsen i Sverige bjuder in till ett nytt webbinarium. Denna gång på tema "Det trevande försöket". Anmäl dig för länk.

Läs mer
Demokratipriset 2023, Eva-Lotta Hultén

Eva-Lotta Hultén, Freinetrörelsen i Sveriges demokratipristagare 2023

Eva-Lotta Hultén är journalist till yrket. Hon har debatterat och granskat skolan sedan 90-talet i bland annat Göteborgs-Posten, OBS i P1 och i Dagens Nyheter.

Läs mer
Webbinarium 1:a november 2023

Webbinarium om korrespondens med Inger Nordheden som gästföreläsare den 1:a november 2023

Här följer en kort sammanfattning av webbinariet och läsare får tillgång till bilderna från föreläsningen.


Inger Nordheden var inbjuden som förelä...

Läs mer
Gratis webbinarium

Gratis webbinarium onsdagen den 1:a november 2023 kl 18.00-19.00

Tema: Korrespondens inom Freinetundervisning

 

Freinets elever hade utbyte med andra skolor i Frankrike och även andra länder i Europa.

Varför ansåg Freinet korrespondens som viktigt?

Exempel på korrespondens.

Vilka hinder...

Läs mer
Nomineringar till Demokratipris 2023

Demokratipriset 2023

Återigen dags för nomineringar till Freinetrörelsens demokratipris 2023.


Förra året fick Historieberättarna Freinetrörelsen i Sveriges Demokratipris.

Läs mer
Tal i Almedalen 2023

Inger Nordhedens tal i Almedalen 2023

Du som missade seminariet med idéburna friskolors seminarium i Almedalen kan här få läsa Inger Nordhedens tal om Freinetpedagogik.

Läs mer
Sommarläst

Betraktelse över boken Barnet är av samma natur som den vuxne av Inger Nordheden.

Vi är säkert fler som passar på att läsa något pedagogiskt under sommarens ledighet. Här är min läsning.


Under några utbildningsdagar har vi i styrelsen...

Läs mer

Tipsa redaktionen

Sök Sökhjälp
Publicerade
Arkiv

Årsmöte
Skicka insändare

Gratis webbinarium
Tema: Korrespodens inom Freinetpedagogiken.

Datum onsdagen den 1:a november, klockan 18.00.
Spara datumet!
Mer info kommer!


KAP



Besök den nya internationella Freinet-sajten!

No LImit

Gratis webbinarium
Onsdagen den 1:a november, 2023
Klockan 18.00

Tema: Korrespondens inom Freinetpedagogiken.

Spara datumet. Mer info kommer.
Tipsa redaktionen
Kaprifol
Ansvarig utgivare:   Raija Törnroos
Webmaster:   David Almlöf
Redaktion:   Agneta, Andrea, Marita, Vera, Inger, Lisa, Raija, Anna, Gabriella, Mia