Freinetrörelsen i Sverige - Kooperativet Arbetets Pedagogik
Söndagen den 22 december 2024 - klockan 07:52
Förstasidan
Artiklar

« Föreg. Nästa »

Men starta en friskola då, så får ni ju som ni vill! Ja, det skaaa vi minsann! 

Men starta en friskola då, så får ni ju som ni vill! Ja, det skaaa vi minsann!

 


Inger Nordheden 2014-07-14

Politiker frän alla partier (utom Sverigedemokraterna) deltog på seminariet i Almedalen
Bild:Inger Nordheden
Politiker frän alla partier (utom Sverigedemokraterna) deltog på seminariet i Almedalen

Nedan återger jag det anförande jag gjorde på seminariet som arrangerades av Idéburna skolors riksförbund under Almedalsveckan. Seminariet handlade om hur vi inom Freinetrörelsen och hur Montessoriskolor och Waldorfskolor skulle få möjlighet att utveckla den pedagogik vi tror på och menar till ett bra liv för barn och ungdomar.

Den här replikväxlingen skedde mellan mellan mig och min dåvarade rektor på en parkeringsplats i norra Botkyrka. I år är det tjugo år sen vi tog hans ord på allvar och startade en friskola i Slagsta. Den heter Freinetskolan Kastanjen och bygger på den franske pedagogen Celestin Freinets tankar om hur förskolan och skolan ska vara.

Då, för tjugo år sen hade vi Freinetlärare drömmar om vad vi ville förmedla till barn och ungdomar. Vi ville förmedla livskvalitetsvärden som handlade om solidaritet och samarbete. Vi vill visa barn och ungdomar att man lär sig i samspel med andra, i ett kollektiv, i en grupp.

 

Vi ville visa att om man som barn och elev fick vara med och bestämma och påverka både innehåll och arbetsformer så ökar chanserna till en äkta lust att lära, och inte bara för att klara centrala prov eller andra prov. Vi ville rikta fokus på innehållet. På att barnen i norra Botkyrka ju växte upp i en mosaik av kulturell mångfald där själva utgångspunkten är just mångfalden. Ett interkulturellt lärande ville vi skulle vara grunden och en undersökande pedagogik där mycket av lärandet skedde ute i skogen, nere i centrum, bland äldre människor eller i olika religiösa hus där det fanns företrädare som kunde berätta. Allt detta står Celestin Freinet för och genom att organisera arbetet bl a med klassråd, stormöten, skoltidningar, verkstäder och fadderverksamhet.

 

Vi ville förverkliga våra pedagogiska ambitioner. Jag har genom åren skrivit en mängd böcker om Freinetpedagogik och till det stundande tjugoårsjubileet har jag skrivit en bok som jag kallat ”Här är vårt liv. Vårt liv på Kastanjen”. Där har jag beskrivit hur gamla elever, som jag intervjuat upplevt sin skoltid på Freinetskolan Kastanjen. Så här säger Emma, som gått hela sin skoltid på Kastanjen.

 

”Tryggheten. Det är tryggheten som jag tänker på när jag tänker på Kastanjen”. Emma talar precis som alla andra elever som jag träffat under arbetet med denna bok om projekten, verkstäderna, kollektivet och samarbetet.

 

”Lärarna lyssnade. Vi lärde oss att kompromissa. Vi lärde ss att analysera och att alla är lika mycket värda. Jag jobbar ihop med människor från hela världen och eftersom jag numera har personalansvar verkar det som att jag har lyckats att förmedla att alla från diskare till restaurangchef har samma värde. Det har jag lärt mig på Kastanjen. Jag valde ju ett gymnasium som hade projektarbete som sin inriktning och där kände jag att det jag lärt mig på Kastanjen var guld värt. Vi hade verkligen jobbat i projekt vilket de flesta andra inte hade gjort, så jag fick styra upp många arbeten. På samma sätt blev det på universitetet. I de grupparbeten vi hade när jag gick på Kulturvetarlinjen, lyckades vår grupp väldigt bra eftersom vi just jobbade i grupp! Det är svårt att jobba i grupp men har man lärt sig det ordentligt så hjälper gruppen till att söka och förstå ny kunskap bara genom att allas tankar och frågor ventileras”.

 

Just detta vill vi även fortsättningsvis kunna bevara och erbjuda många barn och ungdomar i norra Botkyrka och på andra ställen. Då kan vi vara med och bidra till att skolans status hölls och att eleverna går ut med verkliga kunskaper i alla ämnen; kunskaper för livet. Det är livskvalitet.


Skriv ut



Demokratipristagare för Freinetrörelsen i Sverige 2024

Linnea Lindquist, mottagare av Freinetrörelsen i Sveriges demokratipris 2024

Linnea Lindquist är även känd som rektor Linnea. I sina inlägg om skolan har hon inte backat in i ett hörn utan har starkt vågat ifrågasätta det nuvarande skolsystemet med möjligheten till vinstuttag,...

Läs mer
Till minne av Susanne Osten

Till minne av Susanne Osten

”Freinetrörelsens demokratipris Open Minds år 2011 tilldelas författaren Suzanne Osten för sitt mångåriga engagemang för barns och ungas villkor. Ofö...

Läs mer
Workshop i RIDEF:s anda

Workshop i RIDEF:s anda

Vi var tre representanter ifrån Sverige på RIDEF i Oaxaca i Mexiko sommaren 2024. Det var jag och mina två kollegor Susanne och Alka från Drakbergsskolan. Vi hade sökt...

Läs mer
”För varenda unge i Bunge”

”För varenda unge i Bunge”

Just så heter den nyaste kursen för freinetintresserade pedagoger. Vi som driver denna kurs, Marita Sandin Larsson och Jessica Alm, kommer från Freinetskolan Hugin i  Norrtä...

Läs mer
Bara gör det!

Bara gör det! Haggan, ungarna och Stavgard

 

Det här är en bok som alla Freinetlärare (och alla andra lärare också förresten) bör läsa. Här får vi läsa om hur Haggan (egentligen Harriet...

Läs mer
Inger Nordheden om Almedalen -24

Almedalen sommaren 2024

Temat var att vi idéburna skolor kan bidra med mycket för att nå alla barn. Ann Pihlgren inledde från Altea med en föreläsning om olika alternativa pedagogiker.

Läs mer
Almedalen 2024

Seminarim i Almedalen
Onsdagen den 26:e juni 2024     klockan 13:00 till 13:45


Detta vill du inte missa! Kom till Visby och delta live på seminarim under Almedalsveckan.

Varje barn har rätt till sin väg till lärande - hur gör vi?



Läs mer
Besök på Freinetskolan Bild och Form från Simone Veil i Nantes i Frankrike 26 maj- 1 juni 24

Besök på Freinetskolan Bild och Form från skolan Simone Veil i Nantes i Frankrike 26 maj- 1 juni 2024

Vi på Freinetskolan Bild och Form i Masthugget har haft besök från en skola i Nantes i Frankrike. 12 elever i åldrarna 12-15 år, och de två lärarna Gwen...

Läs mer
Glimtar från Freinetskolan i Lund

FREINETSKOLAN I LUND

Den 6 maj i år, 2024, besökte jag Freinetskolan i Lund för att samtala med några av pedagogerna kring freinetpedagogiken. Jag ville veta hur skolan har utvecklats efter de...

Läs mer


Demokratipriset till Eva-Lotta Hultén utdelat

Freinetrörelsens demokratipris 2023 utdelat till Eva-Lotta Hultén

Den 7/5 samlades vi på Drakbergsskolan för utdelningen av demokratipriset. I samband med det berättade Eva-Lotta kring sin bok "Vad ska vi med skolan till". Den samlade skaran var...

Läs mer

Tipsa redaktionen

Sök Sökhjälp
Publicerade
Arkiv

Årsmöte
Skicka insändare

Gratis webbinarium
Tema: Korrespodens inom Freinetpedagogiken.

Datum onsdagen den 1:a november, klockan 18.00.
Spara datumet!
Mer info kommer!


KAP



Besök den nya internationella Freinet-sajten!

No LImit

Gratis webbinarium
Onsdagen den 1:a november, 2023
Klockan 18.00

Tema: Korrespondens inom Freinetpedagogiken.

Spara datumet. Mer info kommer.
Tipsa redaktionen
Kaprifol
Ansvarig utgivare:   Raija Törnroos
Webmaster:   David Almlöf
Redaktion:   Agneta, Andrea, Marita, Vera, Inger, Lisa, Raija, Anna, Gabriella, Mia