Freinetrörelsen i Sverige - Kooperativet Arbetets Pedagogik
Söndagen den 24 september 2023 - klockan 19:58
Förstasidan
Artiklar

« Föreg. Nästa »

Men starta en friskola då, så får ni ju som ni vill! Ja, det skaaa vi minsann! 

Men starta en friskola då, så får ni ju som ni vill! Ja, det skaaa vi minsann!

 


Inger Nordheden 2014-07-14

Politiker frän alla partier (utom Sverigedemokraterna) deltog på seminariet i Almedalen
Bild:Inger Nordheden
Politiker frän alla partier (utom Sverigedemokraterna) deltog på seminariet i Almedalen

Nedan återger jag det anförande jag gjorde på seminariet som arrangerades av Idéburna skolors riksförbund under Almedalsveckan. Seminariet handlade om hur vi inom Freinetrörelsen och hur Montessoriskolor och Waldorfskolor skulle få möjlighet att utveckla den pedagogik vi tror på och menar till ett bra liv för barn och ungdomar.

Den här replikväxlingen skedde mellan mellan mig och min dåvarade rektor på en parkeringsplats i norra Botkyrka. I år är det tjugo år sen vi tog hans ord på allvar och startade en friskola i Slagsta. Den heter Freinetskolan Kastanjen och bygger på den franske pedagogen Celestin Freinets tankar om hur förskolan och skolan ska vara.

Då, för tjugo år sen hade vi Freinetlärare drömmar om vad vi ville förmedla till barn och ungdomar. Vi ville förmedla livskvalitetsvärden som handlade om solidaritet och samarbete. Vi vill visa barn och ungdomar att man lär sig i samspel med andra, i ett kollektiv, i en grupp.

 

Vi ville visa att om man som barn och elev fick vara med och bestämma och påverka både innehåll och arbetsformer så ökar chanserna till en äkta lust att lära, och inte bara för att klara centrala prov eller andra prov. Vi ville rikta fokus på innehållet. På att barnen i norra Botkyrka ju växte upp i en mosaik av kulturell mångfald där själva utgångspunkten är just mångfalden. Ett interkulturellt lärande ville vi skulle vara grunden och en undersökande pedagogik där mycket av lärandet skedde ute i skogen, nere i centrum, bland äldre människor eller i olika religiösa hus där det fanns företrädare som kunde berätta. Allt detta står Celestin Freinet för och genom att organisera arbetet bl a med klassråd, stormöten, skoltidningar, verkstäder och fadderverksamhet.

 

Vi ville förverkliga våra pedagogiska ambitioner. Jag har genom åren skrivit en mängd böcker om Freinetpedagogik och till det stundande tjugoårsjubileet har jag skrivit en bok som jag kallat ”Här är vårt liv. Vårt liv på Kastanjen”. Där har jag beskrivit hur gamla elever, som jag intervjuat upplevt sin skoltid på Freinetskolan Kastanjen. Så här säger Emma, som gått hela sin skoltid på Kastanjen.

 

”Tryggheten. Det är tryggheten som jag tänker på när jag tänker på Kastanjen”. Emma talar precis som alla andra elever som jag träffat under arbetet med denna bok om projekten, verkstäderna, kollektivet och samarbetet.

 

”Lärarna lyssnade. Vi lärde oss att kompromissa. Vi lärde ss att analysera och att alla är lika mycket värda. Jag jobbar ihop med människor från hela världen och eftersom jag numera har personalansvar verkar det som att jag har lyckats att förmedla att alla från diskare till restaurangchef har samma värde. Det har jag lärt mig på Kastanjen. Jag valde ju ett gymnasium som hade projektarbete som sin inriktning och där kände jag att det jag lärt mig på Kastanjen var guld värt. Vi hade verkligen jobbat i projekt vilket de flesta andra inte hade gjort, så jag fick styra upp många arbeten. På samma sätt blev det på universitetet. I de grupparbeten vi hade när jag gick på Kulturvetarlinjen, lyckades vår grupp väldigt bra eftersom vi just jobbade i grupp! Det är svårt att jobba i grupp men har man lärt sig det ordentligt så hjälper gruppen till att söka och förstå ny kunskap bara genom att allas tankar och frågor ventileras”.

 

Just detta vill vi även fortsättningsvis kunna bevara och erbjuda många barn och ungdomar i norra Botkyrka och på andra ställen. Då kan vi vara med och bidra till att skolans status hölls och att eleverna går ut med verkliga kunskaper i alla ämnen; kunskaper för livet. Det är livskvalitet.


Skriv ut



Gratis webbinarium

Gratis webbinarium onsdagen den 1:a november 2023 kl 18.00-19.00

Tema: Korrespondens inom Freinetundervisning

 

Freinets elever hade utbyte med andra skolor i Frankrike och även andra länder i Europa.

Varför ansåg Freinet korrespondens som viktigt?

Exempel på korrespondens.

Vilka hinder möter du i utbytet med andra skolor?

Vilka...

Läs mer
Nomineringar till Demokratipris 2023

Demokratipriset 2023

Återigen dags för nomineringar till Freinetrörelsens demokratipris 2023.


Förra året fick Historieberättarna Freinetrörelsen i Sveriges Demokratipris.

Läs mer
Tal i Almedalen 2023

Inger Nordhedens tal i Almedalen 2023

Du som missade seminariet med idéburna friskolors seminarium i Almedalen kan här få läsa Inger Nordhedens tal om Freinetpedagogik.

Läs mer
Sommarläst

Betraktelse över boken Barnet är av samma natur som den vuxne av Inger Nordheden.

Vi är säkert fler som passar på att läsa något pedagogiskt under sommarens ledighet. Här är min läsning.


Under några utbildningsdagar har vi i styrelsen...

Läs mer
Freinetskolan i Lund i juni 2023.

En ny skola efter branden

En ny skola efter branden

I november 2021 skrev Inger Nordheden en artikel i Kaprifol om ett besök hon hade gjort på Freinetskolan i Lund, då hon träffade personal i förskolan och i grundskolan...

Läs mer
Almedalen 2023

Freinetrörelsen deltar i Almedalen 2023

I år behövs ni i Almedalen


Onsdagen den 28 juni kl 14.00-14.45 anordnar Freinetrörelsen tillsammans med Montessoriförbundet och Waldorffederationen ett seminarium om

 

Läs mer
Utdelning av Demokratipriset för 2022 till Historieberättarna

Historieberättarna tar emot Freinetrörelsens demokratipris 2022

Priset till Historieberättarna delades ut i samband med Freinetrörelsens årsmöte den 2/4 på Freinetskolan Kastanjen i Botkyrka.

Läs mer
Ny bok om Freinetpedagogik!

Barnet är av samma natur som den vuxne
Ny bok av Inger Nordheden!

Här kommer det senaste tillskottet av böcker av Inger Nordheden om Célestin Freinets pedagogiska tankar; nu med exempel från lågstadiet.

På bokens baksida kan man...

Läs mer
Medlemskväll i matematik

Första medlemsmötet på länge ger lust att arbeta med matematik

På kvällen den 22:a februari samlades en förvånande liten men entusiastisk skara på Drakbergsskolan för att fördjupa sig i matematik på Freinetvis.

Läs mer
Årsmöte 2023

Årsmöte 2023 den 2/4 klockan 14.00-16.00


Årsmötet  2023 hålls på Freinetskolan Kastanjen den 2/4. Mötet börjar klockan 14.00.
Klockan 15.00 kommer Freinetrörelsen Demokratipris att delas ut till...

Läs mer

Tipsa redaktionen

Sök Sökhjälp
Publicerade
Arkiv

Årsmöte
Skicka insändare

Gratis webbinarium
Tema: Korrespodens inom Freinetpedagogiken.

Datum onsdagen den 1:a november, klockan 18.00.
Spara datumet!
Mer info kommer!


KAP



Besök den nya internationella Freinet-sajten!

No LImit

Gratis webbinarium
Onsdagen den 1:a november, 2023
Klockan 18.00

Tema: Korrespondens inom Freinetpedagogiken.

Spara datumet. Mer info kommer.
Tipsa redaktionen
Kaprifol
Ansvarig utgivare:   Raija Törnroos
Webmaster:   David Almlöf
Redaktion:   Agneta, Andrea, Marita, Vera, Inger, Lisa, Raija, Anna, Gabriella, Mia