Freinetrörelsen i Sverige - Kooperativet Arbetets Pedagogik
Lördagen den 18 september 2021 - klockan 18:05
Förstasidan
Artiklar

« Föreg. Nästa »

Almedalen 2018 avklarad!

Almedalen 2018 avklarad!


Inger Nordheden 2018-07-04


Så var det över för detta år! Seminariet i Almedalen alltså! Denna gång var rubriken för seminariet, ”Leken, kreativt skapande och digitalisering. Finns det bara en väg?”

Seminariet inleddes av skolläkaren Åse Victorin, som pratade om hur barns hjärnor utvecklas och varnade då för för mycket (om något) skärmanvändande för små barn. Hon efterlyste en tydlig skärmpolicy på varje förskola och skola, där undertexten var att inte alls hålla på med skärmar på förskolan. Hon antydde att för mycket skärmtid skulle kunna ge upphov till empatistörning, som inte gick att reparera. Åse Victorin vände sig mycket till de politiker som fanns med på seminariet och menade att nu måste de agera så att inte en hel generation gick förlorad.

Näste talare var Ruhi Tyson. Han var nybliven doktor i pedagogik och talade om ”Kunskap genom handen”.Hans lilla miniföreläsning handlade om vikten av att all inlärning borde få vara erfarenhetsbaserad, vilket betyder att om man läser om geografi, så måste man, för att kunna lära sig på djupet, få gå ut i naturen och upptäcka rullstensåsar och förkastningsbranter innan man gick in och läste om det i klassrummet (eller varför inte även läsa i naturen, menade han). Hela hans framtoning var befriande, särskilt när han tog fram en burk med bladguld på slutet (han är nämligen bokbindare i bottet) och gned in bladguld i handflatan och visade att guldet försvann in i kroppen! Väldigt häftigt!

Sedan var det de olika pedagogiska riktningarnas tur. Montessori och Waldorf talade om lekens betydelse medan jag ville betona att Freinetpedagogiken inte var så negativt inställda till digitalisering, som Åse Victorin gav uttryck för. Nedan kan ni läsa vad jag sade:

 

Min man var psykolog. Han arbetade länge med narkomaner.  Ibland var han trött och uppgiven och jag undrade då om det verkligen på allvar gick att bota en narkoman. Han tittade då lite konstigt på mig och sa att om han inte trodde det skulle ju allt hans arbete vara förgäves. Han hjälpte många narkomaner kan jag avslöja. På samma sätt resonerar nog många som arbetar med barn som av någon anledning störts tidigt i sin utveckling. De menar att det måste gå att förändra till det bättre. Allt annat vore mot tankar om mänsklig utveckling.

Årets tema är "Leken, kreativit skapande och digitalisering". Jag har koncentrerat mig på digitalisering.  Inom Freinetrörelsen menar vi att det är viktigt att ta kommandot över det digitala innehållet. Celestin Freinet som levde mellan 1896-1966 var nämligen en teknikfreak av stora mått. I sin bok ”För folkets skola” återkommer han gång på gång till vikten av att ta vara på den tekniska utveckling som han skönjer med filmens och TV:ns intåg i skolvärlden. Föga kunde han ana det vi numera vet och som så härligt uttrycktes av min kompis Lenas barnbarn häromsistens. Lena berättade nämligen för sitt barnbarn att när hon, Lena, var liten hade man inte ens TV. Barnbarnet såg frågande ut och utbrast då att ”Såg man på TV i mobiltelefonen då?”

Jag tänker att Freinet skulle tycka att det var rimligt att hjälpa barn att förstå den verklighet som omger dem och att digitala verktyg är en del av den verkligheten, vad vi än tycker om det.

Jag vill ta ett exempel på hur man kan arbeta med empatistärkande aktiviteter via mediakunskap och digitala verktyg i förskola och skola.

En lärare på Freinetskolan Kastanjen i norra Botkyrka inledde ett samarbete med en skola i Gaza på Västbanken.  Man bestämde att göra animerade filmer tillsammans.

Gaza-projektet handlade om att få förståelse för varandras vardag. För lärarna och barnen i Gaza var det viktigt att få fram att det finns ett vardagsliv, en normalitet mitt i det krig som då pågick och ett sätt för de svenska barnen att sätta sig in i hur det kan vara att leva där. Barnen i Gaza gjorde ett filmmanus och barnen på Kastanjen översatte manuset till filmscener.

De svenska barnen blev ledda in i en värld med stränga lärare och med mammor som alla bar nicab. Det blev fina små filmer där de svenska barnen verkligen bemödade sig om att tillverka figurer så att det skulle bli så trovärdigt och framför allt så värdigt som möjligt. Jag uppfattar detta som ett exempel på att just de tekniska framstegen hjälper, snarare än hindrar, den empatiska förmågan hos små barn.

Mediepedagogiken stödjer sig på det som psykologen och forskaren Roger Säljö kallar att mediera kunskap och att på så sätt utveckla, utforska och bygga sin identitet. Att sätta sig in i andra människors liv, genom att skapa en film där de ska tolka och känna det som karaktärerna de skapar känner, är otvivelaktigt empatistärkande.

Det handlar ju också om att avdramatisera tekniken och förstå vad som ligger bakom läskiga effekter och coola klipp, och förstå att de själva kan skapa sådant om de får träna.

I Freinetrörelsen menar vi att det om att bilder och rörlig bild och inte minst datorspel, är en oundviklig del av barnens vardag. Vi måste lära dem att läsa och tolka bilder och göra det språket till sitt, om de ska förstå världen. Om datorspel gör dem empatistörda, måste vi träna upp den empatiska förmågan på andra sätt och jobba med förståelsen av tekniken bakom, annars blir det ju enbart konsumenter utan att reflektera över vad de konsumerar.

På Kastanjen arbetar vi med ett stort mått av fadderverksamhet där stora barn lär mindre barn. Via Ipads bygger de tillsammans upp små historier om troll och annat roligt, något som självklart föregåtts av flera utflykter i vår så kallade Björnskog, där allt kan hända. I den stora kojan, som barnen på Fritids byggt, kommer alla berättelser till. Sedan går man hem till förskolan och ritar bilder och får hjälp av skolbarnen med att skriva texter. Sedan gör man film på Ipadsen tillsammans.  För förskolebarnen blir det ett sätt att uttrycka leken i andra former och för skolbarnen ett sätt att få vara lite mer barn än de normalt tycker sig ha mod att vara tillsammans med jämnåriga. 

 

 

 

 




 


Skriv ut



EXTRA ÅRSMÖTE 25/9 2021

Länk till extra årsmöte 21-09-25

Raija Törnroos is inviting you to a scheduled Zoom meeting.

Topic: My Meeting
Time: Sep 25, 2021 02:00 PM Stockholm

Join Zoom Meeting
https://gu-se.zoom.us/j/61618872556?pwd=c1UwbGxtUGJxT2VWZGN4RDRQWnZDZz09

Meeting ID: 616 1887 2556
Passcode: 922614

Läs mer
Årsmöte digitalt den 17/4 2021, klockan 13.00.

Länk till årsmötet


Raija Törnroos is inviting you to a scheduled Zoom meeting.

Topic: Årsmöte Freinetrörelsen i Sverige
Time: Apr 17, 2021 01:00 PM Stockholm

Join Zoom Meeting
https://gu-se.zoom...

Läs mer
Teaparty igen!

Teaparty igen!


Nu har årets traditionella teaparty för treorna på Freinetskolan Kastanjen gått av stapeln!


Lika härliga och allvarliga elever som alltid! Scones och rulltårta som...

Läs mer
Freinetpedagogik - Livslång lust till lärande

Freinetpedagogik - Livslång lust till lärande

Freinetpedagogiken är en inbjudande pedagogik, som bjuder in till en livslång lust att lära. 


FREINETPEDAGOGIKENS GRUND – SKOLLAGEN OCH DEMOKRATIN

Läs mer
Än en gång från kursen i höst

Tillbakablick på utbildningsdagen i Göteborg, höstlovet 2020

Nu när det gått några månader sedan vi hade utbildningsdagen i Freinetpedagogikens grunder vill vi gärna summera tankarna bakom samt dela med oss kommentarer på hur...

Läs mer
Varför är Freinetpedagogik så okänt i engelskspråkiga länder?

Varför är Freinetpedagogik så okänt i engelskspråkiga länder?

I och med Freinetrörelsens kontakter med det engelskspråkiga landet Ghana, som blev invalt i den internationella Freinetrörelsen i höst, har några lärare i USA blivit...

Läs mer
Plötsligt händer det!

Plötsligt händer det. Intresse för Freinetpedagogik i USA. Vill du vara med och dela med dig av dina Freinetkunskaper?

 

John Mensah från Ghana hade kontaktat sin vän Ama Jonsson I Chicago och berättat för henne om att Ghana nu är medlem i FIMEM och att det väl vore på tiden att dra...

Läs mer
Med blicken på Utbildningsdagen i Freinetpedagogikens grunder

Åter på Drakberget i Freinetpedagogikens tecken


”Kan de komma upp själva, så får de klättra i träden”, sade Raija Törnroos.

 

Åter på Drakberget! Det var länge sedan men det kä...

Läs mer
Utbildningsdag i Freinetpedagogikens grunder

Utbildningsdag i Freinetpedagogikens grunder

 

 


Plats: Drakbergsskolan i Västra-Frölunda

Tid: Onsdagen den 28:e oktober, 2020, klockan 9.00—17.00

Är du nyfiken på freinetpedagogik eller just...

Läs mer
Viktigt meddelande till alla medlemmar!

ÅRSMÖTE - NYTT DATUM!
LÖRDAG 5 SEPTEMBER 2020 kl 13:00
Freinetskolan Kastanjen, Norsborg

Nu kommer äntligen årsmötet att äga rum!
Alla medlemmar är välkomna att delta. Om du inte kan komma till Kastanjen finns två möjligheter:
- deltagande online -...

Läs mer

Tipsa redaktionen

Sök Sökhjälp
Publicerade
Arkiv

Kalender
Skicka insändare

Digitalt årsmöte 2021 den 17/4 kl. 13.00 - 15.00
Läs vidare i kalendern.

Årsmötet är inställt, det kommer att hållas i början av höstterminen. Nytt datum meddelas senare.


KAP



Besök den nya internationella Freinet-sajten!

No LImit
Tipsa redaktionen
Kaprifol
Ansvarig utgivare:   Raija Törnroos
Webmaster:   David Almlöf
Redaktion:   Agneta, Andrea, Marita, Vera, Inger, Lisa, Raija, Anna, Gabriella, Mia