De Geergymnasiets tidning på webben
Förstasidan

« Föreg. Nästa »


Artiklar

AI som inte är fusk 

 


Sara, Alma 2024-10-08


Med den nya AI tekniken i bruk kan man nu enklare ta genvägar i sitt arbete, men räknas alla “fusk” verkligen som fusk?

 

En som har stor erfarenhet av AI är Saga Jakobsson, elev på samhällsprogrammet. Hon berättar delvis om hur AI har hjälpt henne med skolarbete.
Det positiva är att man kan få hjälp och stöttning av AI, berättar Saga.


Hon säger även att man kan få hjälp med idéer och råd till texter, men även att få tips på hur man kan skriva inledningar, vilket många tycker är svårt. AI är dock inte bara en regnbåge av fusk. Om man kontinuerligt ber AI skriva en hel text åt en kommer man inte att lära sig själv hur man skriver. 
- Vissa ber AI skriva en hel text och det är inte positivt för att lärarna kan se att det inte är du som skrivit texten.


Karin Erman Kornhammar, svensk- och medialärare på skolan, som nyligen varit på en föreläsning om AI, berättar om hur skolan måste följa med i den teknologiska utvecklingen som handlar om att AI blir en större del av samhället. 
- Vi måste tänka så att AI kan hjälpa oss istället för att stjälpa oss, bara det används på rätt sätt. Vi måste lära oss att använda det på rätt sätt, säger Karin. 


Karin har provat att använda AI i skolan för att kunna få nya övningar på områden hon arbetat med många gånger. Dock har hon aldrig tagit en uppgift rakt av utan använt delar av förslagen.
- Jag har faktiskt testat om AI kan bedöma en NP-uppsats i Svenska 3. Då la jag in elevtexten och betygskriterierna och så bad jag AI göra en bedömning, både betygsmässigt och att formulera vad i texten det är som saknas. 


Hon kom fram till att hon och AI bedömde ungefär likadant men hon höll inte helt med hur AI hade bedömt. Det Karin tyckte var konstigt var att man inte redan hade provat att använda AI till rättning av NP-prov eftersom det är väldigt tidskrävande för många lärare. 


Alltså har vi inom skolvärlden mycket att lära om AI. Både hur man kan använda det som studieteknik, men också hur lärarna kan använda sig av det för att underlätta bedömningar. Vi fortsätter med att följa utvecklingen och se var framtiden tar oss. 


Tipsa en vn Skriv ut



Sök Sökhjälp

Tipsa redaktionen
Skicka insändare

De Geers hemsida
Lärkan
Ansvarig utgivare:   Niclas Unosson
Webmaster:   Niclas Unosson
Redaktion:   Rikard, Alma, Jasmin, Alfred, Angelica, Karin, Yasmine, Sofia, Saga, Nova, Johanna, Julia , Lava, Sara, joline, mikaela