De Geergymnasiets tidning på webben
Förstasidan

« Föreg. Nästa »


Artiklar

Lasse och Maja på riktigt


Alice 2016-11-21


Det är viktigt och bra att läsa och man ska börja tidigt, det har alla redan fått höra ett flertal gånger. Men det måste självklart vara roligt också, speciellt om det ska ge effekt. Stadsbiblioteket jobbar just mot att det ska vara roligt att läsa och de eftersträvar att väcka entusiasm för läsning hos barn genom flera olika aktiviteter. Framförallt genom gestaltning av barnens böcker.

Jag tar några steg in i den stora luftiga entrén och ser skylten. “Samling här” står det och den syftar på Lassemaja vandringen som hålls lite senare. Redan nu står ett par barn där och diskuterar sina favoritmysterier av den populära bokserien även fast det fortfarande är ungefär en halvtimme kvar tills vandringen ska börja. Jag är också tidig så jag går bort till barnbokshyllan för att titta runt lite men hinner inte vara där särskilt länge innan Karin Nilsson och Margareta Gustafsson snart möter upp mig för intervjun.

 

Roligt att läsa böcker

Att läsa stimulerar och utvecklar många olika förmågor man kan ha användning av i flera olika sammanhang och situationer som man stöter på i livet. Det ger kunskap, utvecklar tankearbetet och språket samt breddar ens ordförråd så att man får det enklare att både förstå, tala, skriva och kommunicera med andra människor. Men det handlar självklart om lust och glädje också, det ska vara roligt att läsa böcker!

- Man kan förflytta sig till andra tider och platser när man läser där man vanligtvis kanske inte är, det är spännande, menar Margareta Gustafsson.

- Fantasi! Utbrister Karin Nilsson.

Margareta nickar och håller med. Glädjen av att läsa och att det ska vara roligt är vad Stadsbiblioteket främst fokuserar på och det är märkbart ända från början av intervjun när jag träffar de två bibliotekarierna och vi går in och tar plats i Karin Nilssons kontor som är fullt med högar av papper och andra saker. Trots att de båda två vid en första anblick ser ut som två typiska bibliotekarier, ganska tystlåtna och inte så färgstarka av kläderna att döma, så göms entusiasmen för arbetet de gör bakom den fasaden, när man tillåts komma lite närmare. Det något röriga kontoret tyder onekligen på att det är många projekt på gång och det återspeglas även på bibliotekets hemsida där det annonseras om flera olika roliga händelser som är på gång flera, flera veckor framåt.

- Vi jobbar med ett projekt som kallas läslust, några aktiviteter på kulturnatten och också här på biblioteket och på filialerna i form av lässtunder och så vidare, säger Margareta.

- De två senaste veckorna som gått har vi haft flera skolklasser här i samband med släppet av den senaste boken i “Lassemaja” - bokserien, modemysteriet, berättar Karin.

Det är verkligen många olika projekt på gång, och utöver det jobbar de även med olika skolor på flera andra sätt men båda menar att de samarbetena oftast kommer från skolans håll och mer handlar om att man ‘måste’ läsa medan deras egna projekt som sagt mest handlar om lust och nöje.

 

“En värdefull bok har stulits”

Klockan är nu 3 och vid skylten i entrén har nu ytterligare ett tiotal barn samlats tillsammans med sina föräldrar eller mor/far-föräldrar för att gå på “Lassemaja”- vandring. Förväntningarna ligger nu i luften, ett par av de vuxna håller redan i böcker ifrån serien som senare ska lånas. En kort stund senare kommer en av karaktärerna i böckerna nedför trappan och ber barnen följa med upp. Passande nog, med tanke på platsen, är det bibliotekarien Gun ifrån “Biblioteksmysteriet”. När hon samlat barnen vid en tom monter frågar hon dem hur många som läst om Lasse och Maja och genast far allas händer rakt upp i luften och man hör ett ljudligt “JAG HAR!” i kör. Sedan börjar hon introducera mysteriet om att en värdefull bok har stulits från montern och berättar att hon skulle behöva deras hjälp att lösa det. Barnen visar full fokus mot henne. Allt är väldigt pedagogiskt, det är tydligt, väl riktat till målgruppen och interaktionen är stor. Barnen är Lasse- och Major och de börjar tillsammans undersöka montern.

 

Gestaltning ökar intresset

Bland alla projekt Stadsbiblioteket har finns ändå någonting återkommande i de flesta aktiviteter som visat sig vara effektivt för att öka lusten och viljan att läsa och det är just gestaltning av karaktärer och platser ifrån böcker. Att gestalta är ett väldigt bra sätt att fånga intresset. Det som finns i boken blir till verklighet, man får träffa karaktärerna och man går in i boken och bokens värld på ett nytt sätt, speciellt de små barnen som ofta har en bred fantasi och en tendens att verkligen ta saker till sig vilket gör att man gärna vill läsa mer om det och blir väldigt intresserad.

- För 5-åringar jobbar vi t.ex efter en bok som vi levandegör. Vi klär ut oss så att man får träffa karaktärerna i den, säger Karin Nilsson, med äldre barn som kommer hit med t.ex sina skolklasser fungerar det också, lärare brukar senare berätta för oss att intresset för böckerna ökar, fortsätter hon glatt.

 

Dags att låna böcker

Efter vandringen är barnen uppspelta och livliga efter att ha löst fallet och faktiskt fångat tjuven tillsammans med polismästaren, som är ytterligare en karaktär ifrån boken som de har fått träffa.

- Min favorit är Lassemajas detektivbyrå, säger Kevin, 6, på frågan om vilken som är hans favoritbok, jag gillar att läsa böcker, fortsätter han.

- Jag ska låna modemysteriet idag och läsa sen, berättar Saga, 7, och ler mot sin mormor som hon är här tillsammans med idag och hon nickar instämmande.

Som vi och Stadsbiblioteket tidigare kommit fram till fungerar verkligen metoden att levandegöra barnens böcker och effekten visas genast genom barnens spralliga steg mot bokhyllan där böckerna står samlade och väntar för att bli lånade.

Tipsa en vn Skriv ut



Sök Sökhjälp

Tipsa redaktionen
Skicka insändare

De Geers hemsida
Lärkan
Ansvarig utgivare:   Niclas Unosson
Webmaster:   Niclas Unosson
Redaktion:   Rikard, Karin