De Geergymnasiets tidning på webben
Förstasidan

« Föreg. Nästa »


Artiklar

Hårfint på Hårboden


Linnéa Willner 2014-11-14


Jessica har alltid velat bli frisör. Bäst trivs hon på just Evas Hårbod, där hon får välja lite som hon vill.


Den lilla salongen mitt i Norrköping city är mysig och familjär. Det var skönt att komma in från blåsten, och det första jag känner är en söt parfymdoft. Man känner sig genast välkomnad av Jessicas stora leende, och så är det även denna gång. Det är lite tomt idag, tyckte jag dock.
- Eva är ledig idag. Sätt dig i soffan, du, så är jag klar om en sekund! 

Medan Jessica småpratade med kunden fick jag en kopp kaffe och tittade mig omkring lite. Det är en lägenhet de arbetar i, och man behöver trycka på en knapp som ringer upp till dem i salongen för att komma förbi portkoden. En mysig, relativt liten lägenhet som innehöll en hall, en toalett, ett större rum där de arbetade med kunderna med en liten kokvrå i hörnet. Det hela är tidlöst inrett, en av de äldre lägenheterna i stan med högt i tak och stora fönster som helt täcker två av väggarna. Man trivs direkt när man kom in genom dörren. Trots att det är mycket trafik precis nedanför lägenheten kom få ljud upp till salongen. Saxen klippte och kunden skrattade förtjust medan Jessica visade upp olika frisyrer som skulle se bra ut på henne. 

 

Har alltid vetat vad hon vill.

Enda sedan Jessica var liten har hon velat bli frisör. Hon gick frisörutbildningen i skolan och trivdes mycket bra. Fjärde och sista året i skolan praktiserade hon på en salong och fick verkligen känna av stressen det innebär att vara frisör, men hon kämpade på. Hon har aldrig ångrat sitt val när det gäller utbildning och skulle inte kunna tänka sig att arbeta som något annat. Efter skolan blev hon erbjuden jobb i Eskilstuna, vilket hon inte var sen att tacka ja till. 

- Jag kan absolut inte ångra att jag flyttade från Norrköping, sa hon samtidigt som hon pillade med sitt blonda hår. Jag fick så otroligt mycket erfarenhet av arbetet i Eskilstuna. När hon senare kom tillbaka till Norrköping igen kände hon sig mycket säkrare på vad hon gjorde. 

 

För att bli en behörig frisör och ha rätt till full lön måste man ha ett gesällbrev, som visar att man har en färdig utbildning inom branschen. Det härstammar från 1600-talet och inom just frisöryrket har man valt att behålla det gamla dokumentet, som ett bevis på skicklighet. Man behöver göra ett så kallat gesällprov för att få gesällbrevet. Jessica var väldigt nervös, men klarade provet galant och fick därmed sitt gesällbrev, redo att ge sig ut i arbetslivet.

 

Ingen konkurrens mellan Eva och Jessica

Endast två stycken arbetar på Evas Hårbod, Eva och Jessica. Eva grundade salongen 1990, därav namnet, medan Jessica bara har jobbat här i åtta år. 

- Jag kan faktiskt inte svara på varför Eva döpte det till just ”Evas Hårbod”. Trots att det är långt ifrån en bod tycker jag att namnet faktiskt passar in, tycker inte du? 

Innan Jessica började arbetade Eva själv, men kände att salongen kunde ta in en till. Jessica fick höra omvägar att de sökte på Evas Hårbod. Hon behövde ha sitt gesällbrev, vilket hon hade, och sedan var det bara att söka. Och visst fick hon det! Jessica har inte trivts så bra som hon gör här på någon annan salong innan, och just det kan bero på att hon har varit anställd på de andra salongerna, vilket inte riktigt passar henne. Jessica vill ha hand om sina egna arbetstider och bestämma själv hur och när hon ska jobba, och därför passade jobbet på Evas Hårbod henne ypperligt. Jessica hyr en stol hos Eva och är därmed inte anställd hos henne, vilket Jessica beskriver som väldigt skönt.
- Det bästa är väl att det inte är någon konkurrens mellan oss! Eva har sina kunder, och jag mina. 

På andra salonger kan det bli så att personen som står närmast telefonen när det ringer och därmed tar samtalet, får kunden. Det blir nästan som en slags tävling och Jessica som varit med om det förut, är väldigt glad att slippa det. Men är det något speciellt med kunderna då?
- Nja, det vet jag inte. Jag har både man och kvinnor som kunder, och Eva likaså. Det är dock många äldre damer och män hos oss båda, vilket kan bero på att kunderna helt enkelt varit här sedan Eva grundade salongen. 

Eva och Jessica har faktiskt arbetat med varandra i snart åtta år och Jessica tycker att det är en bra stämning mellan dem. Det är lugnt och de vet exakt var de har varandra. 

 

Innan Evas Hårbod

Vi sätter oss i soffan igen efter att Jessica visat mig lite olika sorters hårvårdsprodukter som de säljer, och hur de blandar ihop hårfärger. Jag förstod inte mycket men det var alltid intressant att lyssna på Jessica och hon var alltid intresserad av att hjälpa till. Innan Evas hårbod arbetade Jessica på flera olika salonger, men vill av respekt för dem inte nämna några namn. 

- Det var inte alls lika bra som här. Det var för stressigt, berättade hon.

Det berodde till stor del på att Jessica som sagt inte kände sig hemma som anställd, och insåg vad det var hon saknat när hon började på Evas Hårbod. Jessica berättar också med ett skratt:
- Jag är definitivt inte stresstålig! Jag tar god tid på mig med varje kund.

Själv tycker jag bara att det är bra, man känner sig lite unik på något sätt. Som hon beskrev att det varit på andra salonger, där en kund fick sitta och vänta medan frisören redan hade en annan kund, det tyckte hon inte om. Självklart hade hon ändå en bra tid på de andra salongerna också, hon var nöjd med sina medarbetare och tvivlade aldrig på sig själv, trots att det kunde bli lite väl stressigt ibland.

 

Trender och mode 

En annan sak Jessica alltid varit intresserad av, är just trender och mode. Hon har så länge som jag minns det alltid varit välklädd och fint sminkad, med fräscht hår i många olika frisyrer. Idag är hon askblond med ljusa slingor i, vilket får mig att vilja färga mitt hår också. Jessica blir faktiskt lite som en inspirationskälla, för många skulle jag tro. Hon tycker det är kul att lära sig om nya trender, vilket till stor del kan bero på att hon vill göra det bästa för alla kunder. Hon arbetar definitivt inte bara för pengarnas skull. Jessica ser alltid fram emot färg- och klippkurserna som hör till frisöryrket. Varje år går hon på två stycken, en på hösten och en på våren. Hon ska faktiskt på en nu i oktober, och ser mycket fram emot den. Färg- och klippkurserna går i princip ut på att frisörerna ska lära sig om nya trender inom färger och frisyrer, så de antingen vad de ska ge för förslag, eller vad kunderna antagligen kommer att efterfråga. Det är väldigt stressigt på dessa kurser men Jessica tycker det är kul ändå. 

 

Min sista fråga är om hon varit med om några kunder som klagat på hennes arbete. Hon skrattar och svarar att nej, det har hon faktiskt inte. De kunder hon har och de kunder Eva har, de är återkommande. Vissa av dem har faktiskt hållit fast vid Evas Hårbod i flera år. Jessica antar att de kunder som inte är nöjda med deras arbete, de byter helt enkelt salong. Jag skrattar jag med och säger att jag förstår. Och det gör jag ju. Vad finns det att klaga på?


Tipsa en vn Skriv ut



Sök Sökhjälp

Tipsa redaktionen
Skicka insändare

De Geers hemsida
Lärkan
Ansvarig utgivare:   Niclas Unosson
Webmaster:   Niclas Unosson
Redaktion:   Rikard, Karin