De Geergymnasiets tidning på webben
Förstasidan

« Föreg. Nästa »


Artiklar

Hemundervisningen påverkade dem helt olika


Ebba Küla, William Fraser 2020-10-08


Från ständigt umgänge till total isolering blev Elias vardag medans Teo åt god mat och spelade FIFA varje rast. Hur påverkade hemundervisningen egentligen ungdomarnas vardag? 


Året 2020 har varit ett speciellt år. Under perioden mars-juni har alla gymnasieelever i Sverige fått genomgå distansundervisning. Helt plötsligt skulle inga elever vistas i skolan och allt skulle genomföras digitalt vilket man aldrig förr i lika stor grad har genomfört. Det blev såklart en väldigt stor omställningen för både elever och lärare att helt plötsligt inte gå till skolan och behöva göra om sina rutiner. Efter ca 3 månader med hemundervisning och ett sommarlov framför sig kom beslutet att man inför nästa termin inte skulle fortsätta med hemundervisningen vilket var positiva nyheter för vissa, men negativa för andra. Eleverna var helt plötsligt inte enade om hemundervisningen och en person som upplevde perioden väldigt negativt är Elias från Realgymnasiet i Norrköping. 

Elias gick in i väggen 

Hemundervisningen påverkade inte Elias till en början, men ju mer tiden gick desto mer deprimerad började han känna sig. 

– Det var den värsta perioden i mitt liv. 

Bara några få veckor in i hemundervisningen tappade Elias alla sina rutiner och därmed även motivationen till att orka göra grejer. 

– Jag hade nästan inget umgänge under hela perioden och från att ha träffat mina vänner varje dag till inget alls var en stor omställning för mig. 

Bristen på umgänge blev det stora problemet, utan sina kompisar satt han bara hemma framför sin dator där han inte ens orkade dra upp persiennerna på morgonen och ju mer tiden gick ju värre blev det. 

– Inga lärare hade koll på vad jag gjorde om dagarna, helt plötsligt kändes det bara som att alla sket i allt. 

Istället för att göra uppgifterna som han fick spenderade han dagarna till att spela och titta på filmer vilket resulterade i många sena inlämningar.   

– Allting kom som en smäll i slutet av terminen när alla inlämningar skulle in och jag låg efter i nästan alla ämnen. 

Inte nog med alla sena inlämningar som kom att hänga över honom inför sommarlovet hade Elias dessutom totalt gett upp på matten vilket resulterade i att han blev underkänd i både matte och i fysik.

– Det var matten och fysiken som var svårast eftersom att jag behövde fysisk närvaro och ständig hjälp av min lärare för att förstå mig på den och när jag var hemma ville jag inte längre be om hjälp på samma sätt. 

Förutom detta var det flera andra saker i Elias liv som kom att ändras och det krävdes väldigt mycket tid och energi för att komma ur det svarta hålet som han hamnat i. 

– Jag hoppas verkligen att jag aldrig kommer behöva uppleva en sån period i mitt liv igen, jag vet verkligen inte hur jag skulle klara av det. 


FIFA varje dag och sovmorgon! 

Trots att Elias upplevde hemundervisningen så negativt håller inte alla med honom. En av de personerna är Teo från Degeer Gymnasiet som upplevde perioden som hans räddning. 

– Det var fantastisk! Jag kunde koncentrera mig på mina skoluppgifter utan att bli störd av andra personer och samtidigt kunde jag genomföra mina egna intressen om dagarna när jag hade raster. 

Inte nog med detta ansåg Teo också att hans sömvanor blev bättre när han började med hemundervisningen. 

– Jag kunde gå upp senare om dagarna eftersom att jag slapp ta mig till skolan med kollektivtrafik. 

En dag för Teo började med att han vaknade 5 till 10 minuter innan lektionen. Därefter brukade han äta frukost innan eller efter lektionen och på rasterna spelade han oftast FIFA eller träffade kompisar.

 – Om jag ska vara helt ärlig tror jag faktiskt att jag mådde bättre under den här perioden än vad jag gör nu när jag är tillbaka i skolan. 

Det som Teo reagerar på är det att man tog så mycket åtgärder för att minska smittspridningen i början av corona, men nu så spelar det nästan ingen roll längre.

– Elever sitter bredvid varandra med mindre än en meters avstånd och varje dag ser jag folk kramas som om viruset inte fortfarande fanns bland oss. Man borde iallafall ha hemundervisning vissa dagar för att minska smittspridningen eftersom risken fortfarande är lika stor. 

Teo menar att med hjälp av hemundervisning vissa dagar skulle man kunna minska främst smittsprdidnningen på kollektivtrafiken rejält och även få mer närvaro i skolan eftersom att många anmäler sig sjuka i skolan. 

– Ärligt talat tycker jag att vi ska ta den här möjligheten som hemundervisngen kom med i hand och inte lämna de tekniska möljligheterna som vi idagens sammhälle har bakom oss. Det är dags för en förändring i skolan! 


Tipsa en vn Skriv ut



Sök Sökhjälp

Tipsa redaktionen
Skicka insändare

De Geers hemsida
Lärkan
Ansvarig utgivare:   Niclas Unosson
Webmaster:   Niclas Unosson
Redaktion:   Rikard, Karin