De Geergymnasiets tidning på webben
Förstasidan

« Föreg. Nästa »


Artiklar

Lärarna saknade den personliga kontakten


Lia Johansson, Nour Barazi 2020-10-05

Fjärrundervisnigen var en stor förändring för alla.
Bild:Lia Johansson
Fjärrundervisnigen var en stor förändring för alla.

Till följd av coronapandemin som kom i början av året, har gymnasieskolorna tvingats gå över till fjärrundervisning. Det har varit en enorm förändring som ställde höga krav på oss elever, och även på lärarna. Hur har anpassningen fungerat för lärarna? Och hur har det påverkat deras undervisning?

Robin Wahlund, som är lärare i samhällskunskap och historia, berättar om tiden med fjärrundervisning.

 - I början funkade det väldigt bra, det var lätt att få tag på eleverna och de jobbade effektivt i sina grupprum. Men efter ett tag märkte jag att både elever och lärare tappade kontakten med sina kompisar och mådde sämre, säger han. 

Han anser att det finns stora möjligheter med fjärrundervisning men att man måste försöka bibehålla den gemenskap som man kan få av att fysiskt vara i skolan.  


Robin tycker att han som lärare kunde få sitt jobb gjort under fjärrundervisningen och att själva kurserna blev jättebra, då han fick mer betygsunderlag. Robin anpassade sin undervisning i de flesta kurser genom att ta bort stora inlämningsuppgifter, och istället ha mindre lektionsuppgifter. När eleverna fick göra kortare grupparbeten, och alltså ha en social situation varje lektion, klarade de av fjärrundervisningen bättre. I en kurs hade eleverna en längre inlämningsuppgift där de fick jobba själva, och då kände Robin att hans roll som lärare var överflödig. 

 - Då gjorde jag ingen nytta som lärare, jag bara satt där, säger han. 

Robin poängterar att om vi skulle vara tvungna att återgå till fjärrundervisning är det viktigt att anpassa undervisningen, istället för att som vissa lärare bara tänka att man kan ha samma uppgifter som vanligt. 


“Jag satte inte ett enda F”

Han berättar att eleverna hanterade distansundervisningen väldigt bra och att det var många elever vars resultat han tidigare varit orolig över som blev mycket mer aktiva under fjärrundervisningen. 

- Jag satte inte ett enda F förra året, säger Robin. 

Han tror att det kan bero på att eleverna fick mer sömn och att man lättare kunde få lugn och ro när man var hemma. 


Robin tror inte att vi kommer att behöva gå tillbaka till fjärrundervisning, men ser att det skulle kunna vara ett alternativ. Han tycker att det finns andra åtgärder som skolan kan ta till för att minska smittspridning. Exempelvis förändringar i schemat, lektioner utomhus och bättre tydlighet i korridorerna. Han tycker även att man skulle kunna flytta GD-timmarna till morgonen för att minska trängseln i kollektivtrafiken. 


Teater på distans

Robin undervisar i teoretiska ämnen. Men hur var fjärrundervisningen för de lärare som undervisar i ämnen som är mer praktiska? Teaterläraren Ingbritt Swanö Wiklander berättar. 

 - Teater är en konstform där man jobbar tillsammans och med kropp och röst, och det har varit svårt att göra det på distans. 


Hon säger att de teoretiska bitarna av fjärrundervisningen fungerade bra, men när det kom till det praktiska delarna har mycket fått skjutas upp och läggas om. Bland annat har den föreställning med monologer som de som nu går i årskurs tre skulle ha satt upp i våras fått skjutas fram till höstterminen. Det mesta i teater går ut på att vara grupp, vilket är anledningen till att så mycket har varit tvunget att ändras. Exempelvis har eleverna fått filma scener och skicka till lärarna, ettorna fick göra monologer istället för en pjäs tillsammans och de dåvarande treorna fick komma in till skolan och repa i små grupper istället för att repa i helklass. 

 - Den största nackdelen var att man saknade den personliga kontakten. 


Fjärrundervisning bra för framtiden

 Trots alla nackdelar menar Ingbritt att det också fanns saker som var bra.

 - Några elever kände att det här med distansundervisning passade dem, vilket gjorde att de förstod att de klarar av att jobba själva, säger hon. 

För dem var det skönt att sitta hemma och kunna fokusera på sina uppgifter utan alla runt omkring. Till de som slutade trean och skulle plugga vidare, och som trivdes bra med fjärrundervisningen, gav Ingbritt tipset att söka någon kurs på distans. Dessutom tycker hon att det är bra att alla har fått lära sig att använda den teknik som man behöver på distans, som exempelvis Google Meet. Om någon är sjuk eller borta vet alla hur man ska gå till väga.  


Nu när vi får vara tillbaka på skolan igen har corona-anpassningen för teater fungerat bra, menar Ingbritt. På Lennings finns det stora ytor som man kan sprida ut sig på. De pjäser som spelas har högst 20 personer i publiken istället för det tidigare 55, och publiken får bara vara personer som går på skolan. Dessutom får de bara sitta på varannan stol, för att hålla avstånd. Ingbritt hoppas verkligen på att vi inte ska behöva återgå till fjärrundervisning, och tror även att vi kan slippa det om vi bara ser till att vara tillräckligt noga med att hålla avstånd till varandra och stanna hemma om vi har symptom.


Tipsa en vn Skriv ut



Sök Sökhjälp

Tipsa redaktionen
Skicka insändare

De Geers hemsida
Lärkan
Ansvarig utgivare:   Niclas Unosson
Webmaster:   Niclas Unosson
Redaktion:   Rikard, Karin