De Geergymnasiets tidning på webben
Förstasidan

« Föreg. Nästa »


Artiklar

Stunden på stolen


Nansy Varglid 2014-11-14



Efter 14 års erfarenhet berättar Issla Malkeson om sin utveckling inom frisörs branschen. Det är något hon brinner för, även om det finns svårigheter så stoppar det inte henne.


 Det är varmt och solen skiner. Vid ingången till Isslas salong får man en värmande känsla och dofter sprids i rummet. När jag tittar mig omkring finns det massvis med produkter till håret och affischer på de vita väggarna som förstärker känslan över att jag befinner mig på en hårsalong. En kvinna som sitter bredvid mig får sitt hår färgat och färgen doftar väldigt starkt. Ljudet från saxen kunde höras från alla hörn och även småprat mellan kunden och frisören. Hårprodukterna står prydligt  på hyllor och tillsammans utgör de regnbågens alla färger. 

   Medan jag sitter och tittar mig omkring så var det äntligen min tur att bli klippt. Det svarta klippförklädet knäpps runt min hals och ser hur frisören går runt hörnet för att ta upp den vita plattången. Efter bara tio sekunder så har plattången blivit varm, den stryks mot mitt hår och kan inte låta bli att känna hur silkeslent mitt hår blir. När jag tittar på den rena spegeln med dom svarta ramarna så ser jag hur saxen närmar sig. Ljudet av saxen är klar och tydlig.

       Salongen ligger i Vattengränden 13 och redan vid ingången ser man ensvart stor skylt där de står vem ägaren är (Isslas Hårstudio). Issla Malkeson är en kvinna med en underbar utstrålning, hon är alltid glad och med hennes blonda hår så framhävs hennes bruna ögon. När jag sitter i stolen kan jag verkligen se att frisöryrket är något för henne, eftersom hon gillar de hon gör. 

   Tillsammans med tre andra drivs salongen med goda framsteg. I 14 år har Issla haft intresset att arbeta i frisörsbranschen. Hon har lärt sig mycket och gjort goda framsteg.

Kreativitet, fantasi och skicklighet är något som behövs för att få kundens leende att blomma ut. Det är något som ska synas när man har klippt kunden, genom alla frisyrer ska man kunna se att man har lagt ner sin tid på att verkligen få det möjliga bästa resultatet, säger Issla.  Men det är inte alltid lätt, en slags koppling måste glöda mellan frisör och kund. Kvalité är något som frisören måste vara ambitiös över, många kunder har en bild att visa hur dem vill ha sitt hår. Då är det viktigt som kund att ta emot vägledning från frisören för att kunna få den liknande frisyren som på bilden. Styling är kundens ansvarighet för att kunna förvara sitt livliga hår, om det kniper i nödens stund så behövs tillgångar till hårprodukter som håller kvar det underbara i håret.  

Trivseln är viktig 
Att trivas på jobbet är en självklarhet, de märks när man ser alla leenden stråla ut i salongen.
’’ Alldeles utmärkt, frisörs yrket är något jag brinner för och tycker är roligt’’ berättar Issla om sin trivsel inom frisörs branschen. Man får mycket nya lärdomar som frisör märker jag när kunder passerar genom dörren, alla möjliga frisyrer rabblas upp som de anställda ska göra mästervärk utav. Kunskap inom nya frisyrer är något som bidras varje dag i en frisörs salong, massor av färg och glamour sprids i salongen när jag tittar mig omkring. De doftar starkt och man kan inte låta bli att vilja klia sig på näsan. 

   - Minst fem gånger om året går jag till kurser och mässor för att utvecklas. Man måste kunna utveckla sig som frisör för att kunna få den kunskap man behöver. Men issla är inte den enda som behöver gå igenom utvecklingens gång, de anställda måste uppfylla kraven.

   Kraven för att anställas i Isslas salong är att de anställda ska vara duktiga, lyhörda, sociala och visar sin passion.

    Förhållandet till kunderna är något viktigt för att kunna kommunicera, stunden jag får mitt hår klippt i den bekväma stolen så finns det mycket man observerar. Issla har stamkunder sen 14 år tillbaka. En utav stamkunderna stiger in och hälsar, hela salongen blev fylld med glädje. Jag hör röster och massor av småprat, en utav rösterna vär när Issla säger ’’ det gamla vanliga?’’. Kunden fnissar för sig själv och med den ljusa rösten säger hon ’’ ja’’. Det är ganska trevligt att se hur man fortfarande har kontakt med en kund efter så många år tillbaka. ’’ Man blir vänner och kan prata om allt. Man blir som en liten psykolog i jobbet, man får höra allt från himmel och jord’’ berättar Issla. 

Stunden på stolen
När jag sitter på stolen så lyssnar jag på musiken i bakgrunden, det var lugnt och blir nästan för bekväm så att jag nästan somnar. Men det finns mycket att se när jag väl tittar mig omkring, blir lite nyfiken när jag tittar på kvinnan som sitter bredvid mig. Hon får sitt hår färgat, en slags kastanj brun färg. Jag kan se vilken färg hon hade innan, hennes hår var inte riktigt klart än. Man ser fortfarande de blonda nyanserna på hårbotten. En utav Isslas anställda hämtar mer färg och blandar allt i en blå skål som hon hade tagit fram. Jag blev riktigt nyfiken på hur resultatet skulle bli, som tur var så gick det snabbt tills man såg förändringen. Kvinnan fick ställa sig upp och gå till en annan stol för att skölja av all färg. 

   Medan Issla klipper mitt hår så väntar jag med spänning på hur kvinnans resultat skulle bli, efter bara fem minuter så sätter sig kvinnan på stolen bredvid mig. Jag vänder huvudet åt sidan och ser kvinnan med ett leende på läpparna. Jag ler också. Man ser hur håret glänste och alla i salongen gav komplimanger till kvinnan. Hon reser sig upp och tackar för det underbara resultatet, alla arbetare i salongen hälsar och välkomnar henne åter. Nu är det bara jag som sitter i salongen och blir klippt. Plötsligt så hör jag Isslas nöjda röst. Hon tar fram spegeln så att jag ska kunna se resultatet bakifrån. Jag känner på mitt hår, topparna är inte slitna längre och det är så silkeslent. Som ett avslut lägger Issla en produkt i mitt hår så det ska glänsa, känner doften av blommor.

Jag ler och tackar. Med ett leende på läpparna går jag ut ur salongen, eftersom här lär jag bli en stamkund. 

  


Tipsa en vn Skriv ut



Sök Sökhjälp

Tipsa redaktionen
Skicka insändare

De Geers hemsida
Lärkan
Ansvarig utgivare:   Niclas Unosson
Webmaster:   Niclas Unosson
Redaktion:   Rikard, Karin