De Geergymnasiets tidning på webben
Förstasidan

« Föreg. Nästa »


Artiklar

Rädda samhäll-media


Alva Peborn, Ebba Küla 2020-09-21


Samhäll-media gick från att vara en av de hetaste inriktningarna på skolan till att nu nästan tyna bort. Hur upplever elever och lärare på De Geergymnasiet detta?

På De Geergymnasiet i Norrköping finns det många olika program att välja på och mest känt är de estetiska programmen på skolan. Men det finns även andra program att välja på som till exempel Samhäll-media vilket är en högskoleförberedande program, med intryck av både medievärldens olika inriktningar och samhället i stort. En gång i tiden var samhäll-media en väldigt stor inriktning med upp till 120 elever i varje årskurs som valde att läsa just detta. Men nu för tiden ser det lite mera annorlunda ut. Från att ha varit en av skolans stora program är det nu istället bara ett fåtal som väljer att läsa samhäll-media vilket är förvånansvärt med tanke på hur populärt det är med sociala medier idag. Vad som har hänt är svårt att säga, men kan det bero på att man inte riktigt lyckats nå ut med den här linjen på samma sätt som förr? 


Du bär alltid med dig lärdomen

En som vet en hel del om detta är Robin Wahlund som är samhällslärare på De Geer och när vi frågade honom om varför han tror att samhäll-media blivit en så liten inriktning svarade han följande: 

– Det verkar som att många ungdomar upplever att det är något fel med inriktningen men samhäll-media handlar inte om att alla ska bli journalister, det är lärdomen som är bra, du bär alltid med dig den. 

Lärdom får du såklart av alla programmen, men just på samhäll-media lär du dig att formulera texter på olika sätt, använda olika program på datorer, filma, fota, redigera och mycket mer som du inte lär dig i de andra programmen. Det viktiga att ta med sig från detta är som Robin säger att bara för att du läst dessa ämnen och inriktningar betyder inte det att du måste bli något inom det. Du kan fortfarande välja skolor som har med beteende att göra efter men lärdomen är ändå bra att ha. 

– Det är konstigt att det är så några som väljer samhäll-media med tanke på hur många det är som klagar på att det är mycket skrivande i skolan. 

Fortsätter Robin att förklara och mycket riktigt så är samhäll-media en mycket mer fri och kreativ inriktning som gör att du hela tiden får testa på nya saker där du inte bara behöver skriva. Robin har dessutom en teori om att det verkar vara så att ungdomarna redan från början har en syn på att det är något fel med att läsa samhäll-media eller media inriktningar överlag. Anledningen till att han tror detta är eftersom att han tror att SYV på grundskolorna eventuellt varnar eleverna för att linjen håller på att dö ut då det kan vara svårt att få jobb inom inriktningen. Men när vi mailade några SYV om detta menar dem att det inte varnar för samhäll-media utan att de trodde att problemet förmodligen ligger i att många ungdomar idag istället är väldigt intresserade av att bli något inom tex beteende och därför väljer den inriktningen. Dessutom trodde de också att det kunde bero på att många ungdomar och elever idag redan har äldre syskon som läser en linje på gymnasiet vilket gör att många av syskonen väljer att följa det äldre syskonets spår och blir ganska blinda för andra program. 


Bristande information

Efter att ha skickat ut en enkät till en klass från 2:an på De Geer för att ta reda på om de upplever att de fått för lite information om samhäll-media fick vi se något som faktiskt stödjer det som SYV berättat. Nästan alla som hade valt beteende istället för media klickade i att de valde beteende eftersom att de passade deras intressen vilket mycket väl kan innebära att fler ungdomar idag är intresserade av att jobba inom samhället och bli tex polis, psykolog eller något inom ordningsmakten. Men problemet återstår fortfarande att vissa elever upplever att de haft lite svårt att göra sitt inriktningsval på grund av för lite information från skolan och exempelvis Gymnasiemässor. Dessutom när vi frågade om de visste vad vi på samhäll-media inriktningen gör svarade de flesta “fotar, filmar, journalistisk”. Visserligen är detta vad vi gör men samhäll-media inriktningen innehåller väldigt mycket mer än detta och likt beteende läser vi också ämnen som samhäll, filosofi, psykologi och språk. 


Vad är lösningen?

Frågan är nu hur man ska göra för att media inriktningen inte ska dö ut. När vi frågade Robin Wahlund om detta ansåg han att vi borde se till att utvärdera alla kurser mera för att få fram mer information om hur olika elever upplever inriktningarna.

- Vi måste se till att få en tydligare jämförelse mellan de andra ämnena så att de som ska välja inriktningar verkligen vet vad det är dem väljer.

Eleverna från enkäten ansåg även att det borde pratas mer om de olika inriktningarna och att man ser till att man förklarar mer tydligt vad man faktiskt gör på de. Ett exempel som de gav var att de tyckte att man skulle få mer individuell information som istället är mer personligt riktad till en själv. Ännu ett förslag var att prata om dessa inriktningar under en längre tid, redan på grundskolan. Så att man vet att det ens existerar, för det är inte många som gör det. Men sedan även att fortsätta prata om det på De Geer där programmen finns redan från början i ettan.


Det finns såklart många förslag på hur man skulle kunna lösa detta. Så varför skulle man inte kunna få fler att vilja läsa media? De flesta som har läst media eller läser det just nu är väldigt nöjda med inriktningen och vi tycker därför att man borde få testa på lite av media inriktningen innan man ska göra sitt val. Det är också viktigt att faktiskt förklara för eleverna att det inte är så jättestora skillnader mellan media och beteende utan att man får samma förutsättningar inför högskolan även om man läser media som inriktning. Samhäll-media var som sagt en av de stora inriktningarna en gång i tiden och det är tråkigt att se hur mycket den har försvunnit in i skuggan. Men trots detta finns det saker man kan göra för att ändra detta och med hjälp av lärare och skolor tror både vi elever och lärare att det går att ändras på.


Tipsa en vn Skriv ut



Sök Sökhjälp

Tipsa redaktionen
Skicka insändare

De Geers hemsida
Lärkan
Ansvarig utgivare:   Niclas Unosson
Webmaster:   Niclas Unosson
Redaktion:   Rikard, Karin