De Geergymnasiets tidning på webben
Förstasidan

« Föreg. Nästa »


Artiklar

Danslärare från grunden 


Sarah Fast 2014-11-14


Med en frukt i handen slår sig Josefine ‘Tricky J’ Wärn ner i stolen på Dansstudion. Idag är ännu en dag på jobbet, ett jobb hon vetat sen länge att hon vill ha. Hennes första klass för dagen ska snart börja, och detta är bara en av de 19 danskurser hon har på en vecka. Hon rättar till sin position på stolen och säger lite skämtsamt ”kör”. 

 


Barnen struttar runt, några ropar ”hej Josefine!” innan de tar sig vidare. Det strömmar musik ur danssalen, och man hör barnen skratta genom dörren. Josefine sätter sig på en stol med ryggen mot väggen och säger skämtsamt ”kör! haha” 

Jag har lyckats få en halvtimme med en fullspäckad Josefine innan hennes kurser börjar. Vi sätter oss ner vid ett långt bord, där vi har slagit oss ner finns det lite stolar och bord. Alla borden och stolarna är ställda i någon sorts kafeteria konstellation, och lite längre bort sitter det en gammal dam. Kurserna på Dansstudion har precis dragit igång igen för säsongen. Och barnen strutar förväntansfullt omkring i korridoren i väntan på deras lektion. Dansstudion ligger på Kvarngatan 34 i Norrköping, och tillhör något som heter Folkuniversitetet. Förut låg det även ett gymnasium i dessa byggnader.
Först var Folkuniversitetet en samarbetsorganisation men 1947 blev Folkuniversitetet ett studieförbund. De har inte bara kurser i dans, de har även många andra kurser och utbildningar för både unga och vuxna. 

 

Danslärare på heltid
Ända sen Josefine gick på gymnasiet har hon jobbat som danslärare, när hon först började var det bara som ett extra jobb. ”Men sen fastnade jag för det och nu är jag där jag är.” 

Att vara danslärare är självklart ett heltidsjobb och Josefine jobbar på två av Norrköpings dansskolor, Dansstudion och Norrköpings Danscenter (NDC). Idag är hennes lektioner på Dansstudion, där det naturligtvis jobbar fler danslärare än Josefine. De har kurser måndag till lördag och Josefine håller i 19 av dessa. (Även dom på NDC är inräknade här). När hon inte jobbar med dansen så har hon träningar med sin dansgrupp ViBE, ni kanske har sett dem dansa på stan under sommaren, eller kanske har ni varit på något evenemang där de har uppträtt. Josefine jobbar sex dagar i veckan, men hennes jobb slutar egentligen aldrig. ”Det krävs oerhört mycket förberedelser, speciellt i början all planering, det ska ordnas musik och teman och upplägg. Man ska göra det lite svårare för alla grupper” Som ni alla kanske förstår så är det ett hårt arbete och man får inte så mycket ”creed” för det, Josefine anser inte att danslärares lön är rättvis och uppfattar att det är ett problem är att de inte får något OB-tillägg. ”Lönen är möjligtvis ok om man bara tänker undervisning, men inte om man som sagt ser till alla de förberedelser som krävs också. Då anser jag att vi skulle ha högre lön.” 

 

Ett dansprojekt ska stärka kontakten 
Det finns rätt många dansskolor och danslärare i Norrköping och konkurrensen mellan dansskolorna är stor och därför har alla dansskolor lite svårare att locka sina elever. Men Dansstudion hade ändå ca 200-300 deltagande elever på sin sista föreställning, det är en rätt stark siffra. Det går ett rykte om att det är någon slags ”fight” mellan skolorna. Jag frågar Josefine varför ryktet finns. ”Jag tror att det till största del är ett rykte. Men jag kan tänka mig att vi danslärare har en viss åsikt om dansskolorna och danslärarna. Och att vi gör vårt bästa för att inte sprida detta till våra elever.” Det är olyckligt att danselever i Norrköping känner att man måste gå på en viss dansskola, och att dansskolorna har en viss status. Josefine tror att många av dansarna i Norrköping dansar för att det är en sorts träning. ”Det är många som dansar på en viss skola för att där kan de utveckla sin teknik mer och det handlar inte bara om träning.” Det är många faktorer som spelar in när man ska välja dansskola och lärarna är självklart en stor del till att man väljer en viss skola.

 Även om dansskolorna konkurrerar om de elever som finns så kan de alla samarbeta och göra något tillsammans. I år startades ett projekt mellan skolorna och i detta fall så utmynnade samarbetet mellan dansskolor, danslärare och elever i en dansföreställning. ’Vi som bygger broar’, ett samarbete mellan tre av Norrköpings dansskolor. Dansstudion, Dansverkstan och Norrköping danscenter. Det har länge pratats om ett eventuellt samarbete för att ta bort tankar och ”konkurrens tjats”. Och Dansverkstan tog tag i detta genom att skicka ut en förfrågan om samarbete till de andra dansskolorna. De från Dansstudion som är involverade i projektet tyckte det var ett bra tillfälle. Och det ordnades ett möte mellan skolorna, man diskuterade vad för slags projekt man skulle kunna göra tillsammans och det utmynnade i en föreställning. När det var bestämt vad som skulle göras, saknade man bara en sak, dansare. De personer som är involverade i projektet valde ut dansare på respektive skola och det blev fem dansare från Dansstudion som deltog. 

 

Undervisade på kvällarna
Verkstan (smeden) vägg i vägg smider på något. Josefine äter på en clementin och den nästan sura lukten sprider sig i rummet. Vi pratar lite mer om hur och när Josefine bestämde sig för att bli danslärare. ”Det startade väl egentligen i sjuan när jag började dansa ”ordentligt”. När jag gick i åttan fick vi praoa, man fick prova att undervisa”  Hon berättar om när hon gick i skolan och hon och hennes vänner gjorde små danser. Även om de inte skulle uppträda eller göra något speciellt med sina danser så blev det ibland en show hemma för föräldrarna eller för kompisarna i skolan. Hon hade dansat länge men när hon verkligen fastnade för dansen så insåg hon att det var det här hon ville hålla på med. Hon ville bli danslärare.

 

Hakuna Matata
Klockan är 16:30 och Josefine ska ha sin första klass för dagen. Jag följer med in i salen för att ta några bilder innan jag går och låter Josefine undervisa i fred. Dagens första klass är med små barn, de tittar förväntansfullt på Josefine och väntar på hennes minsta rörelse.  De börjar i en cirkel med att presentera sig och prata lite innan de börjar dansa. Barnen glider och dansar runt på dansgolvet till Hakuna Matata från Lejonkungen. Vissa av barnen blir lite störda av att jag står där så jag tar några bilder innan jag sakta sakta smyger ut ur rummet. I ett försök att inte distrahera barnen från deras dans stänger jag dörren till danssalen. Till melodien av Hakuna Matata lämnar jag Dansstudion och Folkuniversitetet för denna gång. 


Tipsa en vn Skriv ut



Sök Sökhjälp

Tipsa redaktionen
Skicka insändare

De Geers hemsida
Lärkan
Ansvarig utgivare:   Niclas Unosson
Webmaster:   Niclas Unosson
Redaktion:   Rikard, Karin