Dags för sommardäck:
Bilisterna i Bollebygd kan spara 510 000 kronor på rätt däcktryck
Den 15 april är sista dagen att ta av dubbdäcken inför sommaren. Om alla bilister i Bollebygds kommun samtidigt passar på att kontrollera däckens tryck kan de tillsammans spara 510 000kronor per år i minskad bränsleförbrukning. Dessutom minskar klimatpåverkande utsläpp med 90 ton koldioxid. Det visar beräkningar gjorda av Statoil och Trafikverket
– Rätt lufttryck i däcken är ett enkelt sätt att minska sin klimatpåverkan. Bilen drar i genomsnitt tre procent mindre bränsle med rätt däcktryck, något som både sparar klimatet och pengar, säger Helena Fornstedt, informationsdirektör på Svenska Statoil.
Att köra med för lågt däcktryck kostar i genomsnitt en bilägare cirka 430 kronor extra om året och det ökar bilens utsläpp med omkring 80 kilo koldioxid per år. I år är det redan den 15 april som är sista dagen inför sommaren som det är tillåtet att köra med dubbdäck, så länge det inte råder vinterväglag. För att upprätthålla rätt lufttryck i däcken bör bilisterna i samband med däckbytet, och regelbundet under året, kontrollera däcktrycket.
– En viktig faktor för både trafiksäkerhet och miljöpåverkan är rätt lufttryck i däcken. Bilisterna bör passa på att kontrollera trycket när de byter från vinterdäck till sommardäck. Men det är viktigt att kontrollera det regelbundet, helst vid varannan tankning. Däcktrycket sjunker ganska snabbt, vilket dels kan äventyra säkerheten, dels öka bränsleförbrukningen och därmed utsläppen av koldioxid, säger Gugge Häglund, nationell projektledare för sparsam körning på Trafikverket (tidigare Vägverket).
Beräkningarna, som är utförda av Statoil och Trafikverket, är baserade på stickprovsmätningar utförda av kampanjen Däckrazzia. Mätningarna visar att 27 procent av bilarna i Sverige körs med för lågt lufttryck i något av däcken och att sju av tio bilister inte vet när de senast kollade däcktrycket. Däckrazzia utför årliga mätningar av bland annat däcktryck och mönsterdjup och är ett samarbete mellan Polisen, NTF, Bilprovningen, Däckbranschens Informationsråd och Trafikverket.