« Föreg. Nästa »

70 procent av de som ringer får svar inom 12 sekunder


Sök Sökhjälp
Publicerade
Arkiv
Mest lästa
Bra service från Bollebygds kommun

70 procent av de som ringer får svar inom 12 sekunder


Christer Falk 2014-01-17


Servicenivån i kommunens telefonväxel hör till de bättre i landet. Av 126 undersökta kommuner placerar sig Bollebygd på plats 24 när det gäller servicen via telefon.


Det är företaget Profitel som har genomfört undersökningen på uppdrag av Sveriges kommuner och landsting. Företaget har ringt och skickat e-post till 126 kommuner i landet och när det gäller telefonin så får 70 av de som ringer kommunens växel svar inom 12 sekunder. När det gäller  servicen via telefon placerar sig  kommunen över genomsnittet när det gäller tillgänglighet, kvalitet på svaren och svarstiderna.


Svar inom 12 sekunder

70 procent av samtalen till växelnumret får svar inom tre signaler (cirka 12 sekunder), vilket är mycket högre än genomsnittet, som ligger strax under 50 procent. När det gäller engagemang och förmågan att ge tydliga och relevanta svar ligger kommunen i nivå med genomsnittet. I 85 procent av samtalen bedömdes svaren som tydliga och relevanta och i 88 procent av samtalen möttes telefonören av ett intresse och engagemang hos den som svarade. Helhetsbedömningen av servicen via telefon placerar Bollebygd på 24:e plats av samtliga 126 kommuner i undersökningen.
- Att vi håller en så hög kvalitet i vår service är väldigt glädjande. Det är viktigt vi kan ge våra invånare en snabb och professionell hjälp och att vi samtidigt har ett trevligt bemötande, vilket denna undersökning visar, säger Anders Einarsson, kommunchef i Bollebygd.


Något sämre

När det gäller servicegraden via e-post får den något sämre betyg. 72 procent fick fullständiga svar inom två arbetsdagar, vilket kan jämföras med snittet för andra kommuner på 80 procent. Drygt hälften av svaren innehöll fullständiga avsändaruppgifter med namn, befattning, förvaltning, kommun, adress, telefonnummer, e-postadress och hemsida, vilket också var sämre än genomsnittet.
- Här ser vi områden som vi kan förbättra. Vissa saker, såsom gemensamma rutiner för avsändaruppgifter när vi skickar e-post, är enkla att åtgärda. När det gäller svarstider är det en fråga som vi får diskutera inom våra förvaltningar, eftersom våra verksamheter skiljer sig åt, säger Anders Einarsson.


Fakta om undersökningen
PROFITEL är ett oberoende undersöknings- och rådgivningsföretag inom kommunikation och har genomfört den årliga mätningen av servicenivån avseende svenska kommuners hantering av telefoni- och e-postkontakter, där 126 kommuner deltog. Syftet med den genomförda mätningen var att ta reda på i vilken omfattning och med vilken kvalitet kommunerna svarade på de frågor som ställdes. Totalt genomfördes 54 uppringningar, vardagar kl. 08.00-11.30 och 13.00–16.30, under fem veckor senhösten 2013. Företaget skickade även ut 54 e-postbrev till kommunens officiella e-postadress för att bedöma servicenivån. Följande fem parametrar bedömdes: tillgänglighet, svar på frågan, intresse och engagemang, samt bemötande.


Tipsa en vän     Skriv ut




Välkomna till ett nya året 2019 med bollebygdsnyheter.se.
Välkommen

Så var det nytt år igen. I tretton hela år har bollebygdsnyheter.se publicerat nyheter. Visserligen smygstartade vi redan 2005 men sent på året och bara 428 personer tittade in på bollebygdsnyheter.se. Under de här åren har vi försökt vara med och spegla vad som händer inom kommunens gränser. Den allra första artikeln vi publicerade handlade om att Bollebygdshus investerade 22 miljoner i en ny fabrik intill motorvägen. Sedan dess har det blivit 1758 inslag här på bollebygdsnyheter.se. Antalet artiklar har ökat för varje år och under 2018 publicerade vi 316 artiklar/inslag.

Exakt 84 200 besök kan vi räkna in för 2018, och det är exakt 2078 färre än 2017. Samtidigt som dessa 84 200 har tittat in på första sidan har man dykt djupare bland artiklarna och gjort 365 729 nedslag bland de nästa 1800 artiklarna som finns på ”lagret”.

En av fördelarna med bollebygdsnyheter.se är just detta att det är lätt att gå tillbaka och läsa om en del om vår ”nutidshistoria”. Vi gör naturligtvis inte anspråk på att vara heltäckande men vi gör så gott vi kan och hinner med.

Forskningsprojekt
I två år har bollebygdsnyheter.se varit med i ett forskningsprojekt som gått och går under namnet ”Hyperlokala medier”. Det är Lunds universitet och Mittuniversitetet som står bakom forskningen. Nu finns bollebygdsnyheter.se med under ett tredje år och då tillsammans med en kollega i Älvsbyn och en på Gotland. Så aningen stolta är vi.
Forskaren har träffat två fokusgrupper i slutet av 2018 och kommer att träffa samma fokusgrupper nu i januari.

Mer och mer video.
Som du säkert märkt gör vi fler och fler videoinslag. Och det är något som fokusgrupperna önskat sig. Från fokusgrupperna har vi också fått önskningar om personporträtt och det jobbar vi nu på att ta fram. Har du förslag på personer som du tycker skulle passa för ett porträtt – hör av dig.

Välkomna
Vi tar tacksamt emot tips från allmänheten, från näringslivet och föreningarna i kommunen. Vi har under våra 13 år haft bra samarbete med Bollebygds kommun och därför kunnat vara med och förmedla kommunala nyheter. Det tänker vi naturligtvis fortsätta med.

Vi hoppas naturligtvis på fortsatt intresse för bollebygdsnyheter.se och, som sagt, tipsa oss gärna om smått och stort.

/Christer Falk

Över 1000 företag i Bollebygds kommun



Tusentals bilder
testar

Här kan du beställa bilder från Bollebygd med omnejd. Bilder som exempelvis varit publicerade i tidningen AnnonsMarknan.
Vi förfogar över tusentals bilder från perioden 1969 fram tills idag.

Filmbeställning
videofilm

"När Bollebygd blev egen kommun"
Vill du köpa filmen, ring:
Christer Falk
070-312 97 00 eller e-posta till
cfproduktion@telia.com