« Föreg. Nästa »

70 procent av de som ringer får svar inom 12 sekunder


Sök Sökhjälp
Publicerade
Arkiv
Mest lästa
Bra service från Bollebygds kommun

70 procent av de som ringer får svar inom 12 sekunder


Christer Falk 2014-01-17


Servicenivån i kommunens telefonväxel hör till de bättre i landet. Av 126 undersökta kommuner placerar sig Bollebygd på plats 24 när det gäller servicen via telefon.


Det är företaget Profitel som har genomfört undersökningen på uppdrag av Sveriges kommuner och landsting. Företaget har ringt och skickat e-post till 126 kommuner i landet och när det gäller telefonin så får 70 av de som ringer kommunens växel svar inom 12 sekunder. När det gäller  servicen via telefon placerar sig  kommunen över genomsnittet när det gäller tillgänglighet, kvalitet på svaren och svarstiderna.


Svar inom 12 sekunder

70 procent av samtalen till växelnumret får svar inom tre signaler (cirka 12 sekunder), vilket är mycket högre än genomsnittet, som ligger strax under 50 procent. När det gäller engagemang och förmågan att ge tydliga och relevanta svar ligger kommunen i nivå med genomsnittet. I 85 procent av samtalen bedömdes svaren som tydliga och relevanta och i 88 procent av samtalen möttes telefonören av ett intresse och engagemang hos den som svarade. Helhetsbedömningen av servicen via telefon placerar Bollebygd på 24:e plats av samtliga 126 kommuner i undersökningen.
- Att vi håller en så hög kvalitet i vår service är väldigt glädjande. Det är viktigt vi kan ge våra invånare en snabb och professionell hjälp och att vi samtidigt har ett trevligt bemötande, vilket denna undersökning visar, säger Anders Einarsson, kommunchef i Bollebygd.


Något sämre

När det gäller servicegraden via e-post får den något sämre betyg. 72 procent fick fullständiga svar inom två arbetsdagar, vilket kan jämföras med snittet för andra kommuner på 80 procent. Drygt hälften av svaren innehöll fullständiga avsändaruppgifter med namn, befattning, förvaltning, kommun, adress, telefonnummer, e-postadress och hemsida, vilket också var sämre än genomsnittet.
- Här ser vi områden som vi kan förbättra. Vissa saker, såsom gemensamma rutiner för avsändaruppgifter när vi skickar e-post, är enkla att åtgärda. När det gäller svarstider är det en fråga som vi får diskutera inom våra förvaltningar, eftersom våra verksamheter skiljer sig åt, säger Anders Einarsson.


Fakta om undersökningen
PROFITEL är ett oberoende undersöknings- och rådgivningsföretag inom kommunikation och har genomfört den årliga mätningen av servicenivån avseende svenska kommuners hantering av telefoni- och e-postkontakter, där 126 kommuner deltog. Syftet med den genomförda mätningen var att ta reda på i vilken omfattning och med vilken kvalitet kommunerna svarade på de frågor som ställdes. Totalt genomfördes 54 uppringningar, vardagar kl. 08.00-11.30 och 13.00–16.30, under fem veckor senhösten 2013. Företaget skickade även ut 54 e-postbrev till kommunens officiella e-postadress för att bedöma servicenivån. Följande fem parametrar bedömdes: tillgänglighet, svar på frågan, intresse och engagemang, samt bemötande.


Tipsa en vn Skriv ut




cfproduktion

2023
– nytt år igen...
Välkomna!
Välkommen

Välkomna till ännu ett år med www.bollebygdsnyheter.se.
Vi går nu in på vårt nittonde år här på webben. Under 2022 gjordes 246 036 besök på vår sida. Under samma år har 937 661 enskilda sidor haft besök. Fantastiska siffror.

Samtidigt måste vi konstatera att vi tappat 39 769 besök jämfört med 2021. Vad kan det bero på? Svaret är ganska enkelt. Vi har inte varit lika aktiva i år som under 2021. Men vi lovar bättra oss.

Nytt år, ny mandatperiod och ny majoritet i vår kommun. Vi hoppas att det innebär att politiken öppnar upp sig på ett helt annat sätt och att vi återigen kommer att bli inbjudna till pressträffar, presskonferenser och därmed kommer att kunna förmedla nyheter inom det politiska området på ett helt annat sätt än under den mandatperiod vi nu lägger bakom oss.

En viktig del här hos oss på www.bollebygdsnyheter.se är det historiearbete som jag, Christer Falk, och Christer Johansson driver. Programserien Varför heter vägarna så här? är och har varit ett väldigt uppskattat inslag här på sidan. Den programserien fortsätter naturligtvis. Vi är i stort sett färdiga med adresser, vägar som har begynnelsebokstaven K. Det återstår alltså ett antal program innan vi är framme på begynnelsebokstaven Ö…

Föreningslivet är en viktig dela av en väl fungerande kommun. Hör av er till oss när ni vill förmedla något från era verksamheter.

Nu lovar politiken att man ska satsa på en bättre relation med näringslivet, företagandet i kommunen. Man vill klättra på de rankinglistor som finns. Vi tar gärna del av företagsnyheter, etableringar, utbyggnader med mera. Vi tror att det är viktigt för invånarna i kommunen att känna till vad som är på gång hos näringslivet. En del kanske vill söka nytt jobb…nytt jobb på hemmaplan.

Därmed har vi öppnat upp 2023 års arbete här på www.bollebygdsnyheter.se och hoppas på tips och idéer från våra besökare. Som vanligt kommer vi att ”puffa” för våra inslag på Bollebygd Forum – så att du vet när något nytt är på gång.

Välkommen

Christer Falk




Tusentals bilder
testar

Här kan du beställa bilder från Bollebygd med omnejd. Bilder som exempelvis varit publicerade i tidningen AnnonsMarknan.
Vi förfogar över tusentals bilder från perioden 1969 fram tills idag.

Filmbeställning
videofilm

"När Bollebygd blev egen kommun"
Vill du köpa filmen, ring:
Christer Falk
070-312 97 00 eller e-posta till
cfproduktion@telia.com