« Föreg. Nästa »

70 procent av de som ringer får svar inom 12 sekunder


Sök Sökhjälp
Publicerade
Arkiv
Mest lästa
Bra service från Bollebygds kommun

70 procent av de som ringer får svar inom 12 sekunder


Christer Falk 2014-01-17


Servicenivån i kommunens telefonväxel hör till de bättre i landet. Av 126 undersökta kommuner placerar sig Bollebygd på plats 24 när det gäller servicen via telefon.


Det är företaget Profitel som har genomfört undersökningen på uppdrag av Sveriges kommuner och landsting. Företaget har ringt och skickat e-post till 126 kommuner i landet och när det gäller telefonin så får 70 av de som ringer kommunens växel svar inom 12 sekunder. När det gäller  servicen via telefon placerar sig  kommunen över genomsnittet när det gäller tillgänglighet, kvalitet på svaren och svarstiderna.


Svar inom 12 sekunder

70 procent av samtalen till växelnumret får svar inom tre signaler (cirka 12 sekunder), vilket är mycket högre än genomsnittet, som ligger strax under 50 procent. När det gäller engagemang och förmågan att ge tydliga och relevanta svar ligger kommunen i nivå med genomsnittet. I 85 procent av samtalen bedömdes svaren som tydliga och relevanta och i 88 procent av samtalen möttes telefonören av ett intresse och engagemang hos den som svarade. Helhetsbedömningen av servicen via telefon placerar Bollebygd på 24:e plats av samtliga 126 kommuner i undersökningen.
- Att vi håller en så hög kvalitet i vår service är väldigt glädjande. Det är viktigt vi kan ge våra invånare en snabb och professionell hjälp och att vi samtidigt har ett trevligt bemötande, vilket denna undersökning visar, säger Anders Einarsson, kommunchef i Bollebygd.


Något sämre

När det gäller servicegraden via e-post får den något sämre betyg. 72 procent fick fullständiga svar inom två arbetsdagar, vilket kan jämföras med snittet för andra kommuner på 80 procent. Drygt hälften av svaren innehöll fullständiga avsändaruppgifter med namn, befattning, förvaltning, kommun, adress, telefonnummer, e-postadress och hemsida, vilket också var sämre än genomsnittet.
- Här ser vi områden som vi kan förbättra. Vissa saker, såsom gemensamma rutiner för avsändaruppgifter när vi skickar e-post, är enkla att åtgärda. När det gäller svarstider är det en fråga som vi får diskutera inom våra förvaltningar, eftersom våra verksamheter skiljer sig åt, säger Anders Einarsson.


Fakta om undersökningen
PROFITEL är ett oberoende undersöknings- och rådgivningsföretag inom kommunikation och har genomfört den årliga mätningen av servicenivån avseende svenska kommuners hantering av telefoni- och e-postkontakter, där 126 kommuner deltog. Syftet med den genomförda mätningen var att ta reda på i vilken omfattning och med vilken kvalitet kommunerna svarade på de frågor som ställdes. Totalt genomfördes 54 uppringningar, vardagar kl. 08.00-11.30 och 13.00–16.30, under fem veckor senhösten 2013. Företaget skickade även ut 54 e-postbrev till kommunens officiella e-postadress för att bedöma servicenivån. Följande fem parametrar bedömdes: tillgänglighet, svar på frågan, intresse och engagemang, samt bemötande.


Tipsa en vän     Skriv ut




Annons 1

Nytt år igen
– vi lägger 2017 bakom oss och ser fram emot ett spännande 2018.
Välkommen

Under 2017 publicerades 252 inslag här på bollebygdsnyheter.se. 252 nedslag i Bollebygds nutidshistoria. Året som gått har varit turbulent i världen men även här i Bollebygd har vi upplevt stänk av turbulens. Vi har fått veta att den tänkta snabbjärnvägen mellan Göteborg och Stockholm är längre bort än vad våra styrande hoppats på. Än lär det inte vara avgjort – men nu verkar det mer handla om regiontrafik än en höghastighetsbana mot huvudstaden. Vi får se.

Här på bollebygdsnyheter.se har besöken ökat med hela 16 656 stycken under 2017. Vilket innebär att vi nu passerat 85.000 besök. De enskilda sidorna har kollats upp 308 338 gånger.
Fantastiska siffror och därtill utan någon egentlig reklam.

Nu rullar vi på i samma anda, försöker bevaka så mycket vi hinner och orkar med. Och du läsare – hör gärna av dig med tips. Är du föreningsengagerad så skicka in era arrangemang så lägger vi ut dem i god tid innan datumet för ditt arrangemang.

Nyheter från näringslivet tar vi mer än gärna in här på bollebygdsnyheter.se. Det kan vara både viktigt och roligt att visa upp för omgivningen vad som händer ute i de många företagen i kommunen. Idag finns drygt 1000 företag registrerade i Bollebygd. Från ett 90-tal av dem finns korta videoklipp som visas upp på Swedbank, Handelsbanken, i Mäklarhusets skyltfönster och i entrén på Hulta Golfklubb. Givetvis finns även videoslingan här på bollebygdsnyheter.se. Inom kort kommer vi även att lägga ut en slinga med videoklipp från föreningslivet.

Vill du också att ditt företag eller din förening ska synas – kontakta cfpro.se så bestämmer vi tid för inspelning. Inspelning och visning är gratis.

Liksom tidigare år kommer vi att presentera våra reportage via text/foto eller videoinslag.

Välkommen till ett nytt år med
bollebygdsnyheter.se

Över 1000 företag i Bollebygds kommun



bollebygdsnyheter.se ett nyhetskomplement i Bollebygds kommun.
Bollebygds kommun samarbetar med bollebygdsnyheter.se

”För mig är bollebygdsnyheter.se ingen nyhet.
Som Bollebygdsbo och politiker har jag följt den här sidan sedan starten för tio år sedan.

Jag ser bollebygdsnyheter.se som ett komplement till den mer traditionella
pressen, som AnnonsMarknan,
Borås Tidning, P4 och SVT Väst. Och ibland även ett komplement till Bollebygds kommuns egen hemsida.

Att bollebygdsnyheter.se är en lokal nyhetsförmedlare är bra. Jag tror att fler och fler upptäcker den här möjligheten till information om både stort och smått
i kommunen. Fler och fler videoinslag publiceras och därmed har vi faktiskt ett
stänk av en lokal TV-kanal i kommunen.

En annan fördel med bollebygdsnyheter.se
är att det är lätt att gå tillbaka och se vad
som hänt i kommunen under de senaste tio åren.
En lättillgänglig nutidshistoria.

Under senare tid har bollebygdsnyheter.se visat videoklipp från det breda företagande som finns inom Bollebygds kommun. En information som bland annat kan ge invånarna en bild av en potentiell arbetsmarknad på hemmaplan. Självklart bra.

Likt min företrädare, Christer Johansson som ordförande i kommunstyrelsen, hoppas jag att både föreningslivet och näringslivet i kommunen ser möjligheten att få ut information om sina verksamheter här i bollebygdsnyheter.se”

Peter Rosholm (S)
Kommunstyrelsens
ordförande i Bollebygds kommun.


Kicka här för att ta dig direkt över till
Bollebygds kommuns hemsida.
www.bollebygd.se

Tusentals bilder
testar

Här kan du beställa bilder från Bollebygd med omnejd. Bilder som exempelvis varit publicerade i tidningen AnnonsMarknan.
Vi förfogar över tusentals bilder från perioden 1969 fram tills idag.

Filmbeställning
videofilm

"När Bollebygd blev egen kommun"
Vill du köpa filmen, ring:
Christer Falk
070-312 97 00 eller e-posta till
cfproduktion@telia.com